Vad gör elverket då något hakar upp sig?
Forum 1971-05, sida 15, 17.03.1971Helsingfors stads elverks centrala kontrollrum
Vad gör elverket då något hakar upp sig?
En elstörning är en oangenäm överraskning för såväl konsumenten som elverket. Den ställer nämligen till olägenheter och ekonomiska förluster, också någon gång till olyckor.
Störningen är nästan alltid oförutsedd i fråga om tidpunkt, art och omfattning. Dessutom är storstörningarna så mångfasetterade att de knappast upprepar sig. Elverkets personal ställs därför varje gång inför en ny och överraskande situation då någonting händer.
Elverkets driftsystem
För att säkerställa snabb och ändamålsenlig funktion skall elverket ha ett driftsystem som möjliggör kontinuerlig övervakning och styrning av hela verksamheten. Ständigt bemannade kontrollrum är driftsystemets stomme. — Det centrala kontrollrummet — verkets övervakande och styrande hjärna — ligger i nätets och händelsernas centrum med förbindelser till egna kraftverk, samkörande nät och de olika distriktskontrollrummena.
Kontrollcentralen övervakar situationen med tillhjälp av fjärrmätning och styr distriktskontrollrummens och kraftverkens samarbete. För ändamålet finns snabbtelefonförbindelser och som reserv radiotelefoner mellan de olika kontrollpunkterna. Kontrollcentralen står också i förbindelse med de samkörande nätens (Imatran Voima, Sydfinska Kraft) kontrollcentraler.
Störningsgrupperna
Störningarna kan schematiskt uppdelas i tre huvudgrupper: effektbriststörning som uppstår då något kraftverk stoppar och reservkraft inte står att få på annat håll, varvid nätets spänning och frekvens sjunker och ger sig till känna tex i endast svagt glödande lampor hos konsumenterna;
Forum 5/7 isolationsfel som utgör en fara för anslutna apparater och för dem som använder utrustningarna, också för den stora allmänheten. Ett automatiskt skyddssystem kopplar visserligen ifrån felaktiga delar, men samtidigt blir några konsumenter tyvärr utan elektricitet, vanligen dock under en kort tid felaktiga driftåtgärder som medför oavsiktliga avbrott i eldistributionen eller någon annan störning.
Kontrollcentralens uppgifter
Kontrollcentralens uppgift är att klara av mera omfattande störningar, närmast samkörningsstörningar. Det gäller främst att klarlägga störningarnas art, omfattning och verkningar. Dethär sker med tillhjälp av ett situationsschema som automatiskt visar kopplingssituationen och transformatorernas belastning. Bilden komplétteras av mätvärden och telefonrapporter. I detta skede känner man vanligen ännu inte till störningarnas orsak. Därefter gäller det att göra upp en plan för störningarnas avveckling och att genomföra de nödvändiga åtgärderna med omkopplingar av nätet, eventuell begränsning av distributionen och igångkörning av reservkraft samt att vid behov ge order till reparations- och annan personal. Det gäller att avväga och slå fast prioriteten. Samtidigt har kontrollcentralen att informera elverkets ledning och offentligheten om störningen och att såvitt möjligt svara på konsumenternas frågor om störningens art, omfattning och sannolika längd. Att avveckla en störning under stress är en krävande uppgift som ställer speciella krav på driftpersonalens egenskaper och förutsätter långvarig skolning. Då man samtidigt vet att både allmänheten och det offentliga ordet otåliga gör anspråk på Forts. på sid. 2 15