Utgiven i Forum nr 1976-11

Vandrande reklampelare

av Christer Herlin Forum 1976-11, sida 08-09, 23.06.1976

Taggar: Teman: reklamer

FORUM 11 : 76

Vandrande reklampelare

Det finns många sätt att locka folk att gå omkring som vandrande reklampelare för ett företag produkter.

— Vem skulle inte klä på sig en snygg t-skjorta som erhållits gratis, då samma plagg i affären kostar upp till 40 mark, påpekar en reklamman.

sy» ” Företagen är väl medvetna om att de kan få folk att helt gratis springa omkring flera månader i sträck och göra reklam för dem eller deras produkter.

— Särskilt reklammössor har i vår sålts i mängder, berättar Matti Eloranta på Mainoslahja Oy i Helsingfors. Mainoslahja är en av landets största partihandlare i reklamgåvor. Ca 20—30 procent av företagets totala försäljning är textilvaror som t-skjortor, mössor, hattar, strandrockar, grillförkläden oa dyl.

Billig rekla — Nuförtiden kan man klä sig så mycket ledigare. Man kommer tom in på sommarrestaurang i jeans och t-skjorta, förklarar Mainoslahjas Irma Marzano och tror att detta är en av orsakerna till att dylika textilvaror blivit så populära som reklamgåvor.

Dessutom är gåvorna billiga. En mössa kostar bara 2—35 mark per styck. E t-skjorta, utländsk 6—7 mk, inhemsk 13—15 mk. I priserna ingår firmanamnet eller logon påtryckt i enfärgstryck.

Litet dyrare blir det om företaget inhandlar frottéartiklar. Handdukar, badrockar, kassar osv kan nämligen också fås försedda med firmanamn eller märke. Mainoslahja gör goda affärer på att företagen gärna delar ut någon liten gåva åt stamkunder, åt sin egen personal eller helt enkelt åt vanliga konsumenter. Mycket vanligt har det med åren blivit att större företag, då de meddelar om när de har sommarstängt, sänder en liten gåva som för tankarna till sommaren — ofta något man kan ha på sig under den varma årstiden.

T-skjortor, märken ett måste

Tillverkare och återförsäljare av t-skjortor och klistermärken gör likaså goda affärer på skiv- och artistindustrin. Det har gått så långt att varje artist måste ha sin ”sticker”, gärna också en ege t-skjorta. Nästan varje skiva som ges ut kräver märken och/eller en t-skjorta.

— Skivförsäljarna, artisterna själva och i högsta grad den skivköpande publiken tvingar fram dessa reklammedia, uppger Kalle Toriseva, ansvarig för marknadsföringen på landets yngsta skivbolag, Hi-Hat.

Är t-skjortor, märken och annat med dessa jämförbart, bra reklammedia — Det beror helt på var och hur de används samt hur de kan distribueras, svarar Toriseva.

Smygreklam i televisionen

Om någon artist som uppträder i tv bär en t-shirt med reklam på bröstet innebär det nära 2 miljoner kontakter för en struntsumma. Detsamma gäller för ett klistermärke som sitter på instrument eller förstärkare.

Används reklamplaggen endast ute på sommarstugan är effekten inte riktigt densamma.

Att distribuera exempelvis klistermärkena är lätt för ett skivbolag. Ungdomarna är som galna i dem. Toriseva kan berätta om dagar då 300 ungar från en folkskola i granskapet står i kö ytterom dörren i väntan på märken.

— Märkena är anonymare än klädesplagg. Och de har mindre utrymmen för budskap. Men å andra sidan når de sin målgrupp, de yngre, bättre än tex tidningsannonser, antar Kalle Toriseva.

FORUM 11 : 76

En sandwichman är en kille som mot betalning springer omkring med skyltar på mage och rygg. Och gör reklam för diverse produkter eller företag. En vandrande reklampelare med andra ord.

Såna finns väl inte här? De håller till på andra sidan de stora vattnen, tänker du kanske.

Stopp, tänk efter en gång till iså fall. Dessa vandrande reklampelare finns närmare än du tror.

Effektiv reklam

Budskapet på exempelvis en t-skjorta får en alldeles speciell tyngd om den bärs av sk kändisar. Detta har en annan bransch, som också vänder sig huvudsakligast till yngre konsumenter, dragit nytta av — jeansbranschen. Rauli Aura, VD för Euroshop, en av de största återförsäljarna i jeans, berättar om avtal med popartister och sportstjärnor. Om de bär Falmer-jeans, tshirts, märken etc så deltar Euroshop i deras lanseringskostnader. — En regelrätt symbios. Med ömsesidig nytta, säger Åura. Han kan visa på goda resultat av en dylik reklamföring. Senaste säsong ståtade ishockeylaget Tappara med Euroshops jeans-märke på sina kläder, vilket omedelbart ledde till ökad försäljning i Tammerforstrakten. T-skjortorna är enligt Aura en något —föråldrad-idé. Däremot går alla slags klistermärken för fullt. — Skolungdomen är svåra på stickers, säger Rauli Aura.

Lyckad id — Det är helt naturligt att företag fastnar för reklamföring via klädesplagg och diverse märken. Reklammeddelandena går otvivelaktigt fram.

— Vem skulle inte klä på sig en snygg t-skjorta som erhållits gratis, då säfnnia plagg i affären kostar upp till 40 mark. Märkena är en lyckad idé för alla barn och yngre som är mer intresserade av dem.

— Företagen vet att dessa reklamgåvor kommer till användning, att de garan Arligt talat — kanske du själv alltid då och då fungerar som en dylik. Särskilt nu mitt i sommar med bensinstationsreklam, t-skjortan med ölreklamen, sommarblazern med bilmärken på fickor och sömmar, samt att plocka fram axelremsväskan med resebyråns namn påtryckt i stora vita bokstäver. Finns där inga logos har du kanske limmat dit några stickers, klistermärken, så väskan ska se lämpligt semesteraktig ut.

terat inte blir bortslängda. Inget att undra över att t-skjortor och stickers hänger ihop med många stort upplagda reklamkampanjer.

Så här ser en reklamman med mångårig erfarenhet av branschen på saken. Orden är ÅArimo Rautapalos, kontaktchef på reklambyrån Erva-Latvala.

Å andra sidan bör man vara aktsam med hur budskapet utformas, enligt Rautapalo.

RR R 9

I den munderingen är du ett strå vassare än sandwichkillen. Han gör ändå reklam bara för en enda produkt.

Och värre än så — han får betalt för att springa omkring såhär, medan du gör det helt gratis. Eller kanske du gått så långt, att du betalt för väskan med firmamärket eller rocken: med bilmärket? Betalt för äran att få göra reklam för ett företag …

— Det springer omkring en massa smaklösa sandwichmän här i landet. För att budskapet ska nå fram lättast och bäst lönar det sig att utforma det kort, gärna med humor eller i vitsform. Att bara gå omkring med ett namn lönar sig knappast nu då dylika skjortor och rockar blivit så omåttligt populära och vanliga, säger Arimo Rautapalo.

(Christer Herlin a Reklammeddelanden via klädesplagg och klistermärken går otvivelaktigt fram. I synnerhet märken är lätta att distribuera och ungdomarna är som galna I dem.

TRES

Utgiven i Forum nr 1976-11

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."