Vasa Motor i kris men värd att räddas
Forum 1977-02, sida 13, 09.02.1977Taggar: Bolag: Vasa Motor Teman: företag
Vasa Motor i kris men värd att räddas
Småmotorproduktionen i Finland brottas me problem
Ett av de företag som tillverkar dylika motorer, Vasa Motor, är i kris. En produktrationalisering är kanske enda sättet att komma u svårigheterna.
Små och medelstora företag är i dag i ett ytterst trängt läge. Många går inte att rädda.
Vasa Motor hör emellertid till dem som är värda att räddas, det är både banken och företags ledningen överens om.
Företaget skall under de närmaste sex månaderna försöka skapa en stabilare grund för sin fortsatta verksamhet.
=» Krisen uppstod mycket hastigt inom Oy Vaasan Moottori — Vasa Motor Ab, Men synar man den närmare i sömmarna fanns vissa ingredienser där redan för flera år sedan. Bröderna Wickströms konkursbo köptes av Sally-rederiet i Mariehamn är 1965 och döptes om till Vasa Motor. Det nya ägarföretaget har backat upp Vasa Motor och har gett både underleveransuppdrag och konsulthjälp. Företagets styrelse sitter emellerti i sin helhet i Mariehamn. Det har naturligtvis varit en fördel att få arbeta självständigt, men stödet från koncern och styrelsemedlemmar hade kanske behövts i en krissituation. Omsättningen har visat en markant minskning sedan 1974 i inflationskorrigerade siffror. Vasa Motor har heller inte kunnat höja priserna. Våren 1976 gjorde man en ”normal” prisförhöjning, men var sedan tvungen att via konstlade system, rabatter och dylikt, ta ned priserna igen till 1975 års nivå.
FORUM 2/77
Man såg redan tidigt vartåt det började luta. Först en radikal nedgång av andelen underleveranser till industrin (Wärtsilä, Strömberg, Valmet, Kone och andra). Vasa Motor satsad därför på de egna produkterna, och beslöt bland annat att göra en stor höstförsäljningskampanj för båtmotorn (september-december är bästa försäljningsmånaderna, tvärtemot vad man skulle tro). Siffrorna visade också en liten uppgång i oktober och man räknade helt naturligt med en fortsatt förbättring. Den 15 december tog väggen definitivt emot: ingenting hade egentligen hänt. Man hade åkt på två smällar på en gång,
Omsättningen borde 1976 ha vari 6 miljoner mark. Den var 4,4 miljoner. I mark var denna siffra lika stor som omsättningen år 1975. Men i inflationsätna pengar…
Vilka var krisens orsaker? Disponent Curt Löv q vist har rannsakat hjärta och njurar, och kommit till följande: Den utländska konkurrensen spelad en stor roll, framför allt den som kommer från japanerna. Företaget liksom andra inom branschen håller på att helt förlora konkurrenskraften. Löneglidningarna är en stor bov. År 1975 var kampen om arbetskrafte i Vasa-regionen stenhård, och storföretagen lockade till sig folk med högre löner. De kunde också erbjuda specialförmåner som hälsovård och semesterbyar. Småföretagen i Vasa gjorde ett motdrag: 35 företag grundade i en gemensam satsning en arbetshälsovårdscentral, med läkare, sjuksköterskor, eget laboratoriu och arbetshygieniker. Det här var viktigt framför allt för Vasa Motor genom att gjuteriindustrin som arbetsmiljö var illa ute. De nya strängare normerna skulle tillämpas per den sista december 1976 — annars: lås på dörren och slut med verksamheten, Nu har genomförandet givits mera tid. Många industriföretag är beroende av gjuteriindustrin som underleverantörer. Faller den blir det friställningar på många andra håll också.
Lövqvist säger ärligt att det finn en viss informationströghet inom detta som inom andra företag. Med bättre information och mera utvecklad företagsdemokrati kunde de konfliktsituationer man haft med arbetskraften ha undvikits. Men när man informerar, vill man gärna se att man informerar de egna arbetarna, inte fackföreningarna, säger han.
Stämningen är inte i dag den bästa på Vasa Motor och det beror givetvi på att av de totalt drygt 70 anställda många hotas av permittering eller förkortade arbetsveckor.
Vad ska saneringen innebära? Redovisningen börjar upplevas som allt viktigare (något koncernbokslut görs inte inom Sally-koncernen). Budgeten blir ebt allt väsentligare styrmedel. Produktionen läggs om. Det borde satsas friskare på nya ideer, produktutveckling och marknadsföring säger Lövqvist.
Kanske blir tyngpunkten mera vi . den marina produktionen med t e reservdelsförsörjning till moderbolagets färjor. Den gamla Wickströmmotorns framtida öde är osäkert,
De närmaste sex månaderna är avgörande. : O 13