VD Pekka Leander: Ford kommer på nytt
av Bo ingves Forum 1988-19, sida 14-15, 01.12.1988
Taggar: Bolag: Ford Personer: Pekka Leander Teman: företag
Bo nes PEKKA LEANDER, FÖRD:
MAN KÖPER SITT ANSEENDE GENOM VÄL UTFÖR id närmare eftertanke kanske denna Vaa ändå inte är så paradoxal.
Företagsledaren måste kunna jämka ihop en mängd olika viljor inom sitt företag på ett sådant sätt att företaget framgångsrikt kan verka i dagens allt mera demokratiska och servicemedvetna samhälle.
— Ishockeytränaren å sin sida måste piska fram en mängd inneboende demoner hos spelarna men ändå samtidigt ha ett andligt övertag över dem. Han är inte tvungen att ta hänsyn till kräsna kunder och en fungerande service för att hans lag skall klara sig I konkurrensen, filosoferar Oy Ford Ab:s färske VD Pekka Leander.
Internationell utbildning
Pekka Leander känner Ford så att säga utan och innan. Han inledde karriären 1969 på Fords reklamavdelning efter att ha arbetat sju år på en reklambyrå. Efter ett år som reklammänniska hos Ford tog hans säljinstinkt helt över. Han har bl a varit distriktschef för bilförsäljningen i olika distrikt, marknadsföringschef och chef för hela bilförsäljningen i Finland.
Ford i Finland är ett dotterbolag till Ford Motor Company som i allra högsta grad är ett internationellt bolag. Helt i enlighet med bolagets policy har Leander fått internationell ledarskolning och arbetat utomlands längre tidsperioder.
— I själva verket hade jag varit två år utomlands i ett sträck då jag blev utnämnd till VD för Ford i Finland i oktober. Det sista halvåret var jag medlem av spanska Fords ledningsgrupp och före det ansvarade jag för utvecklingen av Fords återförsäljarnät i Europa, berättar Leander.
En känd sanning är att man på det stora hela avancerar i livet endast genom hårt arbete. Undantag från regeln finns givetvis, men enligt egen utsago utgör Pekka Leander inte ett sådant.
— Man köper sitt anseende med det arbete man gör. Jag är med andra ord van med, åtminstone enligt min frus åsikt, långa arbetsdagar. Som VD har jag givetvis ett betydligt bredare ansvar än tidigare vilket ytterligare ökar motivationen, men annars jobbar jag på samma sätt som tidigare, konstaterar Leander.
14
Att leda ett storföretag verkar vara rena barnleken — åtminstone jämfört med hur det är att lotsa ett ishockeylag till framgång. Denna reflektion gjorde Fords VD Pekka Leander I våras då han hörde Tapparas tränare Rauno Korpi föreläsa om hur det går till att skapa ett slagkraftig ishockeyteam.
19/1988 FORUN,
ARBETE
Alltid något att förbättra
Leander konstaterar att det alltid finns delar av ett företag som inte fungerar på bästa möjliga sätt. Den sektor som för tillfället rämst kräver en förbättring hos Ford i Finand är försäljningen av personbilar.
Fords personbilsförsäljning har under årets åtta första månader ökat med drygt fem procent jämfört med motsvarande period i fjol, vilket är betydligt mindre än vad de lesta konkurrenterna noterar för samma id. Som bäst har Ford varit på andra plats totalt i registreringsstatistiken men för tillfälet är placeringen femte.
— Största delen av min korta tid som VD har jag använt till att analysera var prob|(emet egentligen ligger. Jag har inget ont att säga om våra personbilsdealers, men ett aktum är dock att återförsäljarna i metroområdena, d v s Helsingfors, Åbo och Tammerfors, inte har kunnat svara på den ökade efterfrågan, och det är närmast av denna orsak vår marknadsandel inte har vuxit på önskat sätt. Läkemedlet mot detta är givetvis flera återförsäljare i dessa områden, säger Leander.
Ett problem som Ford har i likhet med många andra företag är investeringsskatten ij huvudstadsregionen. Ett av bolagets tre nya försäljningspunkter skall byggas i norra Esbo, där Ford som bäst letar efter ett lämpligt område. Men byggandet inleds i alla fall inte före skatten upphävs.
— Alla dylika konstgjorda restriktioner är av ondo och tjänar enligt min åsikt egentligen inte något vettigt ändamål, konstaterar Leander kort.
Ford satsa på service
Fords vapen i kampen om kunderna är enligt Leander en intensiv satsning på att höja servicenivån. Mellan raderna kan man utläsa ett visst missnöje med Fords nuvarande servicenivå och eftermarknadsföring.
Han konstaterar att det i dagens hårda konkurrens mellan I stort sett jämnstarka bilar inte räcker med att enbart sälja bilar — det är allt viktigare att kunderna sköts väl om också efter själva försäljningstillfället. Det här är en sanning som också andra bilimportörer har pekat på, men Leander
FÖRUN, 19/198 lovar att gå ett steg längre på denna vag.
— Inom tre år skall Ford ge den bästa servicen inom alla sektorer på personbilsmarknaden och vara ett av de tre främsta bilmärkena i Finland, lovar Leander.
Enligt Leander är det logiskt att förbättringen av servicen går hand i hand med en ökad försäljning. Han konstaterar att marknadsföringen närmast har en identitetsstärkande funktion för nuvarande Fordägare och att reklamen I överraskande liten grad drar nya kunder.
— Bilar säljs bäst genom nöjda kunder. Ryktet sprider sig effektivt genom personliga relationer och människor litar ju i betydligt högre grad på sina bekanta än på en översvallande reklam. Därför tror jag att vår satsning på service kommer att ge en kännbar försäljningsökning, konstaterar Leander.
Öppenhet är grunde för framgång
Ford Motor Company leddes länge på ett mycket personcentrerat sätt. När Lee Iacocca fick sparken 1979 var det slut på despoteran och nu leds Ford Motor Company av en direktörsduo som har anställts för att leda koncernen på ett så affärsmässigt sätt som möjligt. Ett resultat av detta är en öppenhet inom hela koncernen som var otänkbar ännu för en kort tid sedan.
Ordet öppenhet är lösenordet också för Pekka Leander, en öppenhet som inte gäller enbart själva företaget utan också t ex återförsäljarna, pressen och kunderna.
— Som VD vill jag i ännu högre grad än tidigare understryka vikten av öppenhet och förmåga till samarbete på alla plan inom företaget. Ingen får framhäva sin egen position, utan policyn är att varje anställd är lika viktig för företaget, understryker Leander.
Fast Ford alltså har inför en sorts glasnost i sin personalpolitik, har bolaget dock ännu samma mål som tidigare; att göra pengar. Pekka Leander är definitivt inte heller någon softis, även om han förundrar sig över de hårda ledarmetoderna inom ishockeyn. D v s; är man inte villig att gå med på de mål som VD:n ställer upp gäller det att sas omvärdera sin position.
— Vi är här för att göra resultat. Det är den centrala punkten och detta mål skall uppnås på något sätt. Fast jag tror att det
Pekka Leander tror på öppenhet och demokrati, men understryker samtidigt att alla i företaget skall följa den linje som VD:n drar upp.
bästa sättet att nå goda resultat är att motivera de anställda till gemensamma ansträngningar genom bl a öppen information i alla frågor som gäller företaget, innebär det ändå inte att det ges fria tyglar, understryker Leander, För att kunna utvärdera vilka sektorer inom försäljningen som kräver åtgärder, införde Ford för ca ett år sedan kontinuerliga kundförfrågningar som utvärderas fyra gånger per år. Utgående från kundernas feedback uppgörs ett index som uträknas skilt för varje butik. — Det här är ett mycket bra sätt att kunna notera brister ute på fältet. Eftersom siffrorna baserar sig på direkta kundrapporter och finns svart på vitt kan dealerna inte negligera dem. Genom detta index ser vi snabbt om någon butik börjar släpa efter inom någon sektor. Återförsäljarna kan med andra ord inte vila på lagrarna någon längre tid utan är tvungna att hela tiden hålla sig aktiva, berättar Leander.
Det här styrsystemet verkar hårt men ä fortsättning på sid 1 15