Viral marknadsföring sprids av mottagarna
av Patrik Lindfors Forum 2009-09, sida 34-35, 24.09.2009
Taggar: Personer: Fredrik von Knorring Teman: marknadsföring
EN FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK
NR 9 200 ral marknadstörin sprids av mottagarna
EH Marknadsföring. Möjligheterna att rikta ett budskap till en viss grupp mottagare är större på nätet. I en lyckad viral reklamkampanj skickar mottagarna frivilligt reklamen vidare till sina egna kompisar.
PATRIK LINDFORS TEXT
X Sociala nätverk på nätet ökar sakta men säkert sin betydelse inom marknadsföringen, framför allt när det gäller yngre konsumenter. En av de reklambyråer som valt att satsa på digital marknadsföring och webbplatser är svenska DEASIGN, som öppnade ett kontor i Helsingfors i januari 2009.
”Vi marknadsför de flesta av våra kampanjer via sociala nätverk som till exempel Facebook, Demi.fi eller Messenger. Vi tar kampanjen dit målgruppen redan är, i stället för att till exempel grunda egna kampanjsajter på nätet”, säger FREDRIK VON KNORRING som är försäljningschef och kundansvarig på Deasigns kontor i Helsingfors.
Till Deasigns största kunder hör konsumentvarukoncernen UNILEVER. Deasign tar blandannat hand om den digitala marknadsföringen av flera av Unilevers deodoranter av märket Axe. Ett element i en reklamkampanj för Axe är ett ‘snurra flaskan -spelinättjänsten Messenger.
Fredrik von Knorring betonar att det inte räcker med att endast grunda en egen grupp för produkten på till exempel Facebook. För att stärka produktens varumärke måste besökarna få ett mervärde av att gå medigruppen. Om det målet nås är det sannolikt att besökarna bjuder sina kompisar att också gå medi gruppen eller skickar budskapet vidare.
Detta kallas viral marknadsföring och går ut på att folk skickar meddelanden till varandra om någonting som de tycker att är intressant. Viral marknadsföring är ett samlingsbegrepp för kampanjer som sprids av mottagaren. Till exempel en video på Youtube kan ingåien viral kampanj.
”Skapar man något relevant sprids det automatiskt. Och för att skapa någonting relevant måste man känna mottagarna”, säger von Knorring.
Anpassa för nätet. Det finns några element, lanserade bland annat av det amerikanska marknadsundersökningsföretaget MILLWARD BROWN, som anses ha bra effekt i viral marknadsföring: budskapet ska vara roligt, till spetsat, gripande eller sexigt. Varje framgångsrik viral kampanj har element av den här typen.
”Det går inte att sätta sig ned och bestämmasig för att göra en bra viral kampanj. I stället måste man börja med att kläcka en bra och relevant idé, och sedan göra det möjligt för mottagarna att sprida meddelandet via sociala medier som Facebook eller Messenger”, säger Fredrik von Knorring.
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 9 2089
Han konstaterar att traditionella reklambyråer inte alltid tänker digitalt från första början. I de flesta fall översätts idén för nätet på basis av en reklam som använts i tv eller tidningar.
”Reklamfilm behöver inte nödvändigtvis visas på tv. I stället kan man välja en videodelningstjänst på nätet som till exempel Youtube. Via Youtube når man mottagarna på deras egna villkor. Mottagarna kan själv välja om och när de vill titta samt kommentera och skicka vidare”, säger von Knorring.
Sverige före I innehållsproduktion, Fredrik von Knorring grundade Deasigns kontor i Helsingfors tillsammans med ANNA GULLSTRAND, som är strateg på huvudkontoret i Stockholm och samtidigt vd för Helsingforskontoret. Före Deasign var von Knorring strateg på reklambyrån INCOGNITO.
Deasigns sikte är inställt på att Helsingforsbyrån ska växa från 7 anställda i dag till 15 inom tre år. Samtidigt vill bolaget bli den ledande digitala reklambyrån i landet. I dag konkurrerar Deasign främst med NITRO FX, VALVE , GREY DIRECT & DIGITAL, DIEGO Samt GYLLENE SKOR. SATAMA, Som i dag är en del av TRAI Kommentera artiklarna i Forum E genomatt skicka mejl till adressen feedbackOforum.A
NERS HOUSE, verkar också inom samma segment.
Deasign tar hand om kundernaiNorge och Danmark från kontoret i Stockholm. Men för att ta sig in på den finländska marknaden var det nödvändigt att grunda ett eget kontor i Helsingfors. Det beror främst på att kunderna måste betjänas på finska. Samtidigt gav en etablering i Finland bolaget möjligheten att sprida de affärsmässiga riskerna mellan olika regioner.
von Knorring talar om en Silicon Valleyeffekt i Sverige. Där finns det flera reklambyråer som har globala kontrakt med stora internationella företag, till exempel FARFAR som ansvarar för modeföretaget DIESELS globala marknadsföring.
I Finland har vitekniken, och ett folk som är intresserat av teknik. Men det är sämre ställt med förmågan att producera innehåll”; säger von Knorring.
Han anser att det behövs ett kunskapslyft i de flesta företag när det gäller digitaliseringen.
”Hela företaget, framför allt den högsta ledningen, borde förstå vad digitaliseringen innebär för företaget och dess verksamhet?”
Grunden för en digital reklamkampanj, eller en webbplats, är att bestämma vad företaget vill berätta och för vem.
”Det är frågor som inte hör hemma på juniorchefens bord. Besluten borde fattas på högsta nivå”, säger von Knorring.
Han anser att digitala frågor inte bara är en marknadsföringsfråga. Exempelvis bör ett webbprojekt även beröra de avdelningar inom företaget som arbetar med affärsutveckling, kommunikation, kundservice och försäljning.
En viktig kompetens för de digitala marknadsföringsbyråerna är i dag att kunna optimera texter så att de hittas av sökmotorerna på nätet.
För tillfället har Deasign en copywriter i Sverige som har ett certifikat från Google (Google Analytics Individual Qualification). De övriga har en utbildning inom SEO (Search Engine Optimization). Det betyder att de känner till vilka prioriteringar sökmotorn Google gör i sökprocesserna.
”Google söker oböjda ord, och det ställer speciella krav på reklamtexter på finska eftersom finskan innehåller många böjningar som sökmotorn inte reagerar på” . teff D Tekniska Föreningen i Finland Banvaktsgatan 2 A, 00520 Helsingfors tfn: (09) 47677 331, fax: (09) 47577 333 e-post: kansliptfif.fi, www.tfif.fi Driftingenjörsförbundet i Finland Banvaktsgatan 2 A, 00520 Helsingfors tfn: (09) 47677 345 fax: (09) 47677 347 e-post: kansliQdiff.fi, vwww.diff.F 29.9 kl.18.00 Till häst genom Asien i Mannerheims hovspår i Tekniskas Salar, Eriksg. 2, Helsingfors. Anm. senast 25.9, se ovan.
30.9 kl.18.00 Från stubbe till konsument -transporternas energieffektivitet i Klubb Orfeus, Eriksg. 2, Helsingfors. Tema: tågtransporter.
Anm. senast 25.9, se ovan.
Österbotte 21.11 kl. 15.00 Två ljus i fönstret på Wasa Teater. Anm. senast 6.1 till diff.ob&diff.fi (eller tfn 050 523 9522).
NIOR ekonomföreningen—
Ekonomföreningen Niord r.f. Banvaktsgatan 2 00520 Helsingfors Organisationssekreterare: CatiLilj tfn 0201 299 275
Läs om programmen i Niordbladet och på www.niord.fi.
18.9-18.10 Bio: Flickan som lekte med elde 24.9 Utställning: Picass 28.9 Matlagningskurs för damer 1.10 Musikal: PlayMe (slutsåld) 3.10 Design wal 5.10 Matlagningskurs för herrar 10.10 Konsert: Elton John (slutsåld) 22.10 Teater: Hemmafeste 23.11 Musikal: Maija Poppanen
Program i Vasa Se TFiFs och DIFFs programi Österbotten.
— En
Ouacminafiteriiosetngra et,
Ekonomiekandidatföreningen Kontaktperson: Eva von Alfthan tfn: 050 6242 e-post: alfta&kolumbus.fi www.ekonkand.f 1.10. kl. 17.00 Höstsits på Svenska Intressant Klubben, Mauritzgatan 6. Henrik Lax program talar under rubriken: “Lärdomar från också hos min tid som Europaparlarmentari- grannen? ker” Supé till ett pris av ca 30 euro. Kontakta Anmälningar senast 25.9. arrangörens g.1.kl.g.00 Företagsbesök till kansli och - ss kolla om du
Vaisala Abp, Gamla Nurmijärviväge får plats 21, Vanda. VD Kjell Forsén är värd för besöket. Frukostservering. Anmälningar senast 26.10.
17.11. kl.12.00 Jullunch på Handelsgillet.
Baraviföreningen rf Kontaktperson: Torvald Lindberg, tfn: 040-902 2946 e-post: torvald.lindbergvink.fi