Utgiven i Forum nr 2014-02

Virtuell verklighet blir reell dito

av Jesper von Hertzen Forum 2014-02, sida 34, 20.02.2014

NYA PRODUKTER

Virtuell verklighet blir reell dito

Glädjenyhet för alla dataspelsoch resefantaster: Oculus Rift gör gaming verklighetstroge och öppnar för virtuella resor.

JESPER VON HERTZEN TEXT OCH BILD Den svarta apparaten ser ut som en blandning av skidglasögon och en View-Master. Ni minns, den där lilla röda plastgrejen med bildskivor i3D. Oculus Rift är mer än så: det är ett virtuellt och realistiskt headset, i första hand avsett för dataspelsbranschen. ”När man spelar dataspel eller Playstation kollar man rakt in i skärmen. Med Oculus Rift är man inne i själva spelet. Det är helt och hållet en digital upplevelse, du kan inte göra något annat samtidigt”, säger André Bardy som är strategisk planerare på den digitalt inriktade reklambyrån Activeark JWT.

Änssålänge finns denna potentiellt revolutionerande manick inte att köpa på konsumentmarknaden. Tills vidare är den enbart avsedd för spelutvecklare och tekniknissar. Activeark JWT skaffade nyligen en Oculus och bjuder Forum på en sällsynt upplevelse. Dags att prova! Jag fäster apparaten runt skallen, och vips sitter jagien kärra som tar sig (och mig) uppåt längs med en berg- och dalbana. Vi når kulmen, och så bär det av neråt i allt snabbare fart. Precis som på Borgbacken! Gravitationseffekten uteblir förstås men det drar ändå i magen. Och så blir man lite snurrig i huvudet. En intressant grej är att man kan titta åt vilket håll som helst — den digitala världen omger en helt och hållet.

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 2201 w Fr

Vart man än vänder huvudet stannar man kvar ”inne” iden virtuella verkligheten. Synfältet är i praktiken lika stort som det är i den verkliga världen.

”Hittills har dataspel varit relativt verkliga, men bildskärmens kanter begränsar. Med Oculus finns inga gränser. I stället för att titta in i rutan är man själv inne i den”, förklarar Bardy.

Någon tänker kanske på Google Glass. Vissa likheter finns men det är ändå frågan om två vitt skilda prylar. Google vill skapa nytta i det verkliga livet, medan Oculus finns till för verklighetsflykt och tidsfördriv.

”Google Glass kan kanske hjälpa en att inte bli överkörd på gatan, men går du omkring utomhus med en Oculus på ansiktet blir du garanterat överkörd. Prylen är i första hand avsedd för underhållning”

Förutom spel- och underhållningsbranschen kan Oculus Rift komma att slå igenom inom andra områden. Det har prylen de facto redan gjort, då USA:s federala rymdfartsmyndighet Nasa har visat intresse för Oculus som ett hjälpmedel att utforska planeten Mars. Andra tänkbara områden är virtuell turism: vanliga medborgare kan kanske inom en snar framtid ”spatsera” omkring på Afrikas savanner, makligt liggande i vardagsrumssoffan och utan risker att bli uppätna av vilddjur. För att inte tala om alla möjligheter som Oculus Rift bjuder på inom den växande industrin för vuxenunderhållning…

OCULUS RIFT

BE KONSUMEN KOMMA TILL M, ELLER TIDIGT 2015. BE DETKALIFORNISI

RSIONEN UPPSKATTAS

DEN MOT SLUTET AV 2014

FÖRETAGET ÖCULUS VR

BH VIKT: LOPMENT

Utgiven i Forum nr 2014-02

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."