Utgiven i Forum nr 2009-01

VR vill ta täten i Rysslands­trafiken

av Fredrik Wahlström Forum 2009-01, sida 34-36, 29.01.2009

Taggar: Bolag: VR Personer: Sirpa Vahvelainen Teman: tåg

VR vill ta täten

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK

NR 1 280 t Rysslandstrafiken

H Resande, Centraleuropéerna må ta tåget då de har bråttom från punkt a till punkt b. Men här i Finland är vi beroende av flygtrafiken. Eller är vi? VR förbereder sig för kampe om affärsresande till Ryssland. Slagorden är snabbhet och effektivitet.

FREDRIK WAHLSTRÖM TEXT

X Företag väljer allt oftare tåg framom flyg när de skickar iväg anställda på affärsresor. Både när det gäller inrikes- och utrikesresor har försäljningen av tågresor ökat - på bekostnad av flyget. Visst har vr haft stora satsningar på marknadsföring. Tänk på järnvägsstationens statygubbar som vaknar till liv i reklamen. Men någon aggressiv kampanj riktad till just företagskunder kan maninte tala om. Vad är det då som får företagen att välja bort flyget ”Den främsta orsaken är att det numera är så enkelt att beställa biljetten’”; säger ekonomichef SIRPA VAHVELAINEN På KALEVA TRAVELS, en av VR:s stora återförsäljare.

”Systemet med direktbokning på nätet lockar många fler att fundera på tåg”

Vahvelainen kommer ihåg tider då företaget måste ringa upp någon specifik person på VR och sedan vänta på att biljetterna kom på posten — snigelposten alltså.

”En mindre vägande orsak till uppgången är att det i vissa fall ä billigare med tåg, främst kortare inrikesresor. Och en växande trend är miljötänkandet?”

Snabbare, modernare, tråkigare? Business-vagnen i Moskva-tåget Tolstoy tar upp till åtta passagerare. Under kvällen och natten kan man planera och diskutera kring förhandingsbordet. Åttatiden på morgonen är man framme på Leningradstationen (så heter den ännu), cirka tre kilometer från Kreml.

Men det är inte till Tolstoy som VR tänker locka affärsresenärer. Inte heler är det S:t Petersburg-tågen Repin eller Sibelius. När det länge planerade snabbtåget till S:t Petersburg äntligen ås igång (år 2010, enligt tidtabellen) ska det statliga järnvägsverket på allvar kasta in sig i konkurrensen med flygbolagen om businessresenärerna österut. Essen som VR har i bakfickan är inte helt obetydliga. Finlandsstationen i S:t Petersburg ligger ett stenkast från Nevskij Prospekt. Eliel Saarinens järnvägsstation är Helsingfors centrum.

”Vi varken kan eller vill sälja tågresor med nostalgi ”Framförallt tänker vi påminna att resenären bara hoppar på tåget och slår sig ner. Inga säkerhetskontroller, incheckningsköer eller passkontroller”, säger projektchef RuTTA PIISTARI På VR.

”Vi har haft låg profil men ska börja göra Rysslandståget mer känt. I framtiden kommer vi att ha fyra avgångar om dagen till och från S:t Petersburg”

Men nostalgikern som kommer ihåg plyschgardinerna och de bas tanta blå vagnarna blir besviken. När snabbtåget sätts in är det en helt ny modell. Inte heller namnet, Allegro, hänvisar till någon finsk eller rysk ulturpersonlighet. ”Men det går ju alltid att ta Moskvatåget Tolstoy och hoppa av i S:t Petersburg”, säger Riitta Piistari halvt på skämt, men blir snabbt allvarlig. ”Vi varken kan eller vill sälja tågresor med nostalgi, vare sig det handar om privat- eller affärsresor”

TÅGFANTAST.

Vilhelm Relander står framför sitt käraste fortskaffningsmedel: S:t Petersburg-tåget Repin.

Tågresenären vill ha kvalitet. På perrongen invid spår 8 på järnvägsstationen i Helsingfors står VILHELM RELANDER. Han har just hoppat av Repin, som denna fredagseftermiddag för ovanlighetens skull var tjugo minuter försenat. Det bekommer inte Relander, som är chef för restau rangfunktionerna på SOKOTELS HOLIDAY CLUBi S:t Petersburg.

Han pendlar till Helsingfors uppemot femton gånger i året. En anställd i hans ställning tar tåget, en ligt bolagets policy. Högre upp i hierarkin tar man flyg.

”Jag skulle ändå inte välja bort tåget, det är så mycket lättare. Inga säkerhetskontroller att gå igenom”

Man kunde avfärda Relander som ett tågfreak som väljer järnvägen för resandets skull, en nostalgiker. En trogen kund som VR kan ta för given då de fiskar efter nya resenärer. Men skenet bedrar i detta fall.

”Det kan ju tänkas vara nostalgiskt att åka i gamla skräptåg, me åker man oftare vill man ha lite kvalitet också”

Allegro väcker ändå inte en odelad entusiasm hos Relander.

”Kommer snabbtåget att vara tillräckligt snabbt? Hur klarar man av gränskontrollerna? Nu stannar ju tåget på flera ställen”

Kamp om minuter. I dag stannar alla tåg i Buslovskaja på ryska sidan av gränsen. Där hoppar gränsbevaare och tulltjänstemän på. Nästa hållplats är Viborg där myndigheten hoppar av och loket byts ut. Det handlar om ett stopp på 30-35 minuter.

Men i framtiden ska gränsformaiteterna klaras av utan Viborgsstoppet. Tjänstemännen ska tillåtas åka med ända fram, hoppas man på VR. Det kräver en förändring i rysk lagstiftning. Det ambitiösa, men inte alldeles orealistiska målet är att res tiden ska bantas ned så att den snuddar vid tre timmar. Ett sådant scenario skulle innebä FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK

NR 1 280 stationen som l ra press på flygbolagen, främst FINNAIR som jobbat hårt för att öka sina flygningar till Moskva och S:t Petersburg. På Finnair är ekonomidirektör LASSE HEINONEN misstänksam till VR:s planer.

”Kommer drömmen om snabbtåget att besannas i tid? Samtidigt planeras ju snabbare kommunikationer till flygplatserna från städernas centra, och det vinner vi på”

Flyget till Pulkovo utanför S:t

AOHLSTHYM MYd3H tre kilometer från Kreml.

”Inget säger att inte också tågen i framtiden kan kan bli tvungnaatt skärpa säkerheten på bekostnad av snabbheten 3 Petersburg tar 55 minuter. Expressbussen in till centrum tar ytterligare cirka 45 minuter. Lägg till checkin och andra formaliteter på Helsingfors-Vanda flygplats, och det står klart att kampen om passagerarna blir en kamp om minuter.

Men Heinonen tänker inte kastain handduken.

”Vi har en nackdelitidskrävande säkerhetskontroller, det är sant. Men inget säger att inte också tågen i framtiden kan kan bli tvungna att skärpa säkerheten på bekostnad av snabbheten?”

I den nära framtiden kan Finnair och de andra flygbolagen få vissa fördelar. Miljöaspekter, speciellt kostsamma sådana, kan bli mindre intressanta för företag i en ekonomisk svacka.

Höjda priser. Några dagar före jul meddelade VR att bolaget höjer inrikesbiljettpriserna med imedeltal 4,8 procent och att också Rysslandsbiljetterna blir dyrare. VR anger som orsak höjda energi- och lönekostnader.

Samtidigt har flera flygbolag redan rationaliserat och skurit ner på utgifterna, vilket kan ge konkurrensfördelar. Vad gäller miljön och kampen om de upplysta kunderna vill flygbolagen inte längre vara ‘den stora boven! Men den stämpeln är svårare att tvätta bort.

Rälstrafiken påverkar miljön med sitt krav på infrastruktur, främst i form av järnvägen som måste dras genom skog och mark. Men i jämförelser i media räknar man oftast ut koldioxidutsläppen per person och resa, och då vinner tåget klart över flyget.

Antagligen omfattar de flesta resenärer Ville Relanders tankar ”Att jag på köpet har ett mindre ekologiskt fotavtryck för att jag åker tåg är ju positivt”

Något för VR att rida på också i framtida kampanjer.

Utgiven i Forum nr 2009-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."