VTT gör servicerobot för Iter
av Ragnhild Artimo Forum 2010-06, sida 32, 22.06.2010
Taggar: Organisationer: VTT
El FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 6 2018
VETENSKAP
Bilden visar hur roboten lyfter en g,5tontung och 3,5 meter lång divertorkassett ini reaktorkammaren där roboten positionerar denmedett par millimeters precision.
VIT gör servicerobot för Iter
RAGNHILD ARTIMO TEXT
Fusionskraft kan bli den slutliga energilösningen. Dagens kärnkraft, fission, bygger på att energi frigörs då man spjälker tunga atornkärnor. Vid usion bringas lätta atomkärnor - väteisotoperna deuterium och tritium - att sammansmälta till helium, varvid neutroner frigörs och dessas energi omvandlas till värme i reaktorväggarna. Fusionsbränslet väte finns i världshaven; fissionsbränslet uran är en knapp och problematisk resurs. Utmaningen i fusionsenergi är den temperatur, 100 000 000 grader, fusionsprocessen kräver. internationella provkraftverket iTER ska ge ny unskap om fusionstekniken och dess kormmersiella potential.
Fjärrstyrd precisionsrobot. Vid rovir i Tammer’OrS — VTT:S OCh TAMMERFORS TEKNISKA UNIVERsITETS laboratorium för virtuell modellering och fjärroperation - utvecklar man serviceteknik för Iters 54 divertorkassetter. Kassetterna är komponenter som skyddar övriga reaktordelar mot överhettning.
“En deli systemet är en servicerobot som på divertorområdet, den ringformade reaktorns botten, ska lyfta ut och sätta in de g,5 ton tunga divertorkassetterna i reaktorn då de behöve > FUSIONSKRAFTVERKETITE nal Thermonuclea = Iter(Inierna mentalRea ra opera nte service, vilket beräknas ske tre gånger under reaktorns 20 driftsår”. säger t.f. forskningsprofesSOr MIKKO sIUKO som leder Rovirs projekt DTP2. ”Både temperaturväxlingarna och partikelskurarna från plasmaupphettningen eroderar reaktorkomponenterna, som därför behöver ersättas”
Fullskalemodell. DTP2 (Divertor Test Platform), som togs ibruk på Rovir i januari 2009, är en fullskalemadell av fusionsreaktorns divertorområde. Testbädden är 20 meter lång och väger 65 ton.
”Testningen av servicemomenten befinner sig istartskedet’ konstaterar Siuko. “Nu går man igenom basoperationerna. Följande steg är att testa olika typer av störningar och funktionsfel som kan uppstå i driften?
Virtuella tekniker och fjärrmanövrering baserad på datormodeller i stället för visuell feedback har en central roll inom Iter, men den kunskap arbetet ackumulerar väntas som spin off också ge intressanta tillämpningar för industrin. Dessa tekniker förkortar utvecklingstiden för nya arbetssätt och produkter. Engagemanget i Iter är också en prestigefylld referens för VTT och TTU.