Wärtsilä Diesel satsar på FoU
av Kaj Eklund Forum 1988-06, sida 44-45, 31.03.1988
Taggar: Bolag: Wärtsilä Personer: Danien Paro Teman: bränsle
vinnare genom
Text: Kaj Eklund
FoU-satsningar
I vår kör Wärtsiläs nya diesellaboratorium igång I Vasa. Satsningen på över 50 Mmk ska rationalisera och försnabba utvecklingen av dieseldivisionens motorer. Det långt automatiserade och datoriserade laboratoriet ger mer data per körd timme än andra motsvarande anläggningar. Det innebär inte enbart att man gör stora inbesparingar i bränsle, man räknar med att den förbättrade arbetsmiljön i laboratoriet ska medverka till att man gör ett bättre arbete.
det nya laboratoriet finns fyra ljudisole rade testceller, i tre av dem kan man kö ra två motorer samtidigt. Det är klart att man arbetar bättre i ljudisolerade utrymmen där motorljudet från andra maskiner inte stör, säger Daniel Paro, utvecklingsdirektör vid Wärtsiläs Vasafabriker.
En av orsakerna till att man bygger det nya laboratoriet är att den nya motortypen, Vasa 46, inte skulle rymmas in i det gamla diesellaboratoriet i Vasa. Monteringen av Vasa 46 för närmarknaden sker i Abo, där man investerat nära 100 Mmk bl a i en delvis förnyad produktionshall som invigdes i januari.
Viktig bit
Men licensbyggande är en viktig del av verksamheten, Paro säger att man utgår från att motorn förr eller senare kommer att byggas vid de större varven ute i världen, eftersom varven inte vill avstå från den här biten.
— Visserligen behöver vi inte ge bort hela produktionen av motorn, den kan bli fråg 4 om produktionssamarbete där till exempet specialkomponenter görs i vasa och säljs till motorbyggarna. Allt för att optimera byggandet globalt, säger Paro,
Vasas ställning betecknas som tryggad i och med att produktutvecklingen, marknadsföringen och kontrollen av det världsomspännande försäljningsnätet är koncentrerade hit.
De mindre motorerna Vasa 22 och Vasa 32 tillverkas fortsättningsvis i Vasa, och man väntar att försäljningen av dem kommer att få en puff i och med att Wärtsiläs dieseldivision blivit en global spelare med ett fullständigt sortiment — i och med att man nu har Vasa 46:an som ny huvudmotor.
Tidigare var sortimentet stympat därför att man inte hade någon direkt huvudmotor.
Helt ny motor
Den 18-cylindriga Vasa 46:an utvecklar 17 000 kW, medan Vasa 32:an ger 7000 kW. Det ger Wärtsilä inträde till huvudmotormarknaden för lastfartyg. Årligen byggs
Wärtsiläs nya diesellaboratorium i Vasa har fyra ljudisolerade testceller — i tre av dem kan man köra två motorer samtidigt.
Utvecklingsdirektör Daniel Paro vid Wärtsiläs Vasafabriker konstaterar att det internationella marknadsläget präglas av överkapacitet och låga motorpriser. Unika tekniska lösningar och rationell produktion ska ge Vasafabriken medvind framför allt på huvudmotormarknaden.
Wärtsilä Vasa 32 på 7 000 kW väntas få ökad efterfrågan då divisionens motorprogram breddas med en huvudmotor.
18-cylindriga Vasa 46 utvecklar 17 000 kW och ger Wärtsilä inträde på huvudmotormarknaden för lastfartyg. Vasa 46 representerar en helt ny generation dieselmotorer med unika tekniska lösningar.
6/1988 FORUN cirka 700 oceangående lastfartyg som kräver minst en huvudmotor. Det här är en marknad på åtta miljarder mark. Wärtsilä siktar på att kapa åt sig en betydande del av denna tack vare sitt tekniska kunnande.
Vasa 46:an representerar en helt ny generation av dieselmotorer med unika tekniska lösningar. Man har tex som målsättning att motorns vevaxel skall hålla i evighet utan skador eller slitage. Tack vare det dubbla insprutningssystemet för bränslet kan man använda bränsle av mycket låg kvalitet. Man har även lyckats minimera motorns vibrationer, vilket underlättar monteringen av den i fartyget.
— Vi har hela programmet nu, vilket ger oss en större styrka. Med en huvudmotor får vi tidigare reda på vilka projekt som är aktuella, eftersom huvudmotorn diskuteras redan då man ritar fartygen. Det bäddar för en bättre försäljning av hjälpmotorn Vasa 22 och Vasa 32, säger Paro.
Leningrad Och dieselfabriken som Wärtsilä levererar till Leningrad, vilka effekter har den på Dieseldivisionens verksamhet — Leningrad är ett speciellt projekt, eftersom man därifrån skall tillgodose en enorm kontinents behov av maskiner. Det är knappast sannolikt att liknande projekt genomförs på andra ställen, säger Paro.
Efterfrågan på dieselmotorer inom offshoreverksamhet och inhemsk skeppbyggnadsindustri har minskat. Det internationella marknadsläget präglas av överkapacitet, låga motorpriser och tilltagande protektionism.
Beträffande dieseldivisionens lönsamhet, som de senaste åren inte varit tillfredsställande, säger Paro att det pågår en utslagningsprocess i Europa och att det är svårt att upprätthålla en god lönsamhet där alla andra krymper.
— Vi tvingas göra affärer till pressade priser, bl a har det förekommit statssubventioner, vilket påverkar marknadsnivån. Tack vare kloka investeringar har vi anpassat oss till marknaden, eftersom de hållit oss på topp vad gäller lönsamheten.
— l en tuff tid är det svårt att öka sin andel, men då vi förbättrat kostnadsbilden har vi klarat oss bättre än andra. Det finns en positiv sida i en kostnadspress, det är då den ger fördelar gentemot andra.
Paro säger att man för tillfället ser optimistiskt på framtiden inom divisionen. I en situation där marknaden krymper är det svårt att få loss pengar till forskning och utveckling.
— Kör man med 2/3 kapacitet och har svårt att minska personalen är det svårt att göra rationaliseringsinvesteringar. Men vi har ökat volymen och kunnat motivera rationaliseringarna.
— Det som håller Europa uppe är datorerna — de kom tidigt in på verkstadsgolvet. De bidrar till att man kan producera ekonomiskt utan massproduktion. Man kan tack vare datoriseringen få en kostnadsbild som motsvarar en 200 gånger större produktion.
Goda utsikter
Paro menar att utsikterna för år 1988 är ljusa. Förutom den puff som Vasa 48:an kommer att ge har man några aktuella nyheter. Ett gasmotorkoncept har utvecklats vid Marintek i Norge. Gasmotorn är närmast avsedd för borr- och produktionsplattformar i offshoreverksamhet. Tanken är att den skall ge en boom vid nästa oljekris, men tack vare de stora gastillgångarna i Norge kommer gasmotormarknaden att utvecklas snabbare.
Dieseldivisionen har även nya supportprodukter, tex ett regleringssystem för 4&:an. Vidare är man ledande på elektronik och användning av elektronik.
En summering av 1987 för dieseldivisionens del ger vid handen att man upplevt en tillväxt inom alla businessområden. | Vasa finns en kraftverkssektor som växer relativt snabbt, liksom den marina delen, vars tillväxt kanske inte är lika dramatiskt snabb,
Wärtsiläs dieseldivisions omsättning uppgick i fjol till 1,3 miljarder mark, antalet anställda var 2 500. LJ
OLD FINNIS stil Il tendens a af 10
Det nya idéer h r.21EO HUS “bochöls obe. Många ar har VED gärde. B07 va är eri” iv valitet 1 över 20 å pestående Vår Sy sfandet pris/ sekt! desvängnig och för foköp! vu a H 2 arf U KONTAK kan du 57 FÖRNUFTIGT HANDLA CJ
MADE IN FINLAN effe TALD-SFD-HuU — Vi snickerikvalite anna LE. OLCLIL n 66430 Vedenoja (Laihela), tel.961-770 700
Björneborg 939- 581 902 Rovaniemi 9260-318 090 Jakobstad 967- 15751 Salo 924-331 292 Hyvinge H4 22029 Seinäjoki 954-147 710 Kajana 986 24181 Tavastehus 917- 73 450 Kauhajoki 963 14322 Villmanstrand 053- 53 195 Mellersta-Finland —941- 215158 Åboland 921-882 008 Nyland 90-8783 427 Åland 928- 22 55 suverän etta
Ekenäs, Esbo, Helsingfors, Joensuu, Jyväskylä, Kajana, Karis, Kuopio, Lahtis, Lojo, Pieksämäki, Raumo, Rovaniemi, Seinäjoki, S:t Michel, Tammerfors, Torneå, Uleåborg, Vasa, Åbo. Dotterbolag: Kokkolan Puutavara Oy, Savonlinnan Rakennustarvike Oy, Kehätien Rakennuspalvelu Oy.
rle på trävaror och z > mycket anna ([Puukeskus — SE ON JÄMPTI—
FORUN, 68/198 45