Utgiven i Forum nr 1978-08

Wesley smålog varmare alla köpte farmare

av Christer Herlin Forum 1978-08, sida 22-23, 10.05.1978

Hela senaste vinter har en stor del av Finlands befolkning alla onsdagskvällar suttit som klistrade vid tv-apparaterna. Veckans höjdpunkt för var tredje finländare har enligt Reklam-TV:s opinionsmätningar varit ögonblicket då tv-serien Rich man, poor mans (Rikeman, fattiglapp) personer uppenbarat sig i folks vardagsrum. Trodde någon i det skedet att en av seriens skådespelare en vacker vårdag livs levande skulle uppenbara sig i Finland och ställa till med tumult överallt där han uppträdde? Knappast. Men numera är allt möjligt. Så hård som kampen om konsumenternas uppmärksamhet är i dag. Inga jippon ä otänkbara.

Wesley smålog varmare alla köpte farmar yÖ»Ö»” Det här jippot stod en jeanstillverkare, Blueman Oy och ett tidningsförlag, Lehtimiehet Oy för.

Hur kom dessa på den otroliga idén att plocka hit tv-skådespelaren Gregg Henry, för de flesta mer känd som Wesley Jordache? Och varför? Främst detta ville FORUM få veta då vi blev nyfikna på det här till en början helt hemligstämplade besöket.

— Det stämmer att besöket till en början var hemlingstämplat. I överenskommelsen ingick att vi skulle få ut nyheten om hans ankomst först. Annars hade vi inte haft så mycket att hämta i hela affären. Det är nyheter som säljer tidningen, säger Annamaija Kataja, chefredaktör för Lehtimiehet Oy:s enda veckotidning Jaana.

I hur stor grad en dylik nyhet påverkar lösnummerförsäljningen av tidningen och huruvida förlaget får in de pengar de satsat på att ta över Gregg Henry till Finland, har Annamaija Kataja svårt att uppskatta.

22

Men Jaana och Lehtimiehet har tidigare arrangerat liknande besök och blivit positivt överraskade över läsarnas reaktioner. Både engelska tvskådespelare och amerikanska tvstjärnor har besökt Finland som tidningshusets gäster.

— Det är fråga om PR-plojer. Precis som Lehtimiehets arrangemang av Miss Europa här nyligen. Vi skapar goodwill hos läsarna.

Enligt Annamaija Kataja är kampen om läsarna här i Finland för tillfället alldeles otroligt hård. Och hårdare kommer den att bli.

— Dylika PR-plojer kommer med andra ord att bli ännu allmännare.

— Hur otroligt det än låter så är det för läsarna viktigt att just ”deras’ journalist har intervjuat kändisen och att sammanträffandet har ägt rum i hemlandet. Då känns det som om läsaren själv träffat personen. Artiklar om all världens tv- och filmstjärnor finns ju att få hur lätt som helst via utländska textbyråer. Men de intresserar inte närmelsevis

FORUM 8/7 i lika hög grad läsarna.

Varför finländare är så iniresserade av tv-stjärnor och andra liknande storheter vågade Annamaija Kataja inte gissa sig till.

— Det är fråga om ett typiskt drag för finländarna. De känner sina tvidoler bättre än sin egen släkt. Vad det är finländarna saknar vet jag inte, men genom tiderna har de dyrkat och avgudat dylika berömdheter. Titta bara hur folk gillar misser här i landet.

Att stjärnkult är något tidningarna upprätthåller tror inte chefredaktör Kataja. En mängd försök har gjorts med tidningar som innehåller mindre skvaller och mindre artiklar om kändisar, men inte har deras upplagesiffror trots det nått några nya höjder. Läsarna vill ha dylikt vid sidan av övrigt normalt veckotidningsmaterial, tror Kataja.

Gregg Henry skapade image åt jeansmärke

Alldeles uppenbart vill folk även se dylika kändisar. Gregg Henry väckte uppståndelse var han än uppträdde under sin vecka i Finland. Tusentals personer samlades på varje ort i eller ytterom den affär respektive det varuhus, där ”Wesley” ställde sig på en scen och besvarade färdigt intränade frågor.

Matti Kyllönen, som gör PR för Blueman Oy:s Lee Cooper-jeans har all orsak att vara nöjd med sin idé. Kyllönen har tidigare gjort liknande turnéer med popstjärnan Rod Stewart och tv-stjärnan Kurt Russel,

FORUM 8/7 den ”vile indianen” från serien Bröderna senaste höst.

Varför tar han då hit dylika stjärnor — Det gäller att bygga upp en viss image kring det jeansmärke eller den kollektion som saluförs, för att få fart på försäljningen. Den här gången ville vi sparka igång vårförsäljningen med hjälp av en kändis. Idén visade sig utomordentlig senaste höst då vi tog Kurt Russel till hjälp för att få höstens kläder att gå åt, förklarar Kyllönen.

— Det här är ett sätt att bistå sina återförsäljare. Har vi fyllt deras hyllor med varor bör vi även hjälpa dem att få hyllorna tömda.

Enligt Kyllönen sysslar Lee Cooper periodvis med dylik marknadsföring. Då man ville understyrka fartfylldheten i sitt jeansmärke satsade man på sportstjärnor. Rod Stewart togs till Finland då man ville nå en pop-publik. Senaste år matchade man fram country & western artister.

— Allt beror på vilken målgruppen i fråga är och i vilken stil kollektionen går. Exempelvis nu i vår går den i stilen amerikanskt 50-tal, därför var Gregg Henry en tacksam person att jobba med.

Kyllönen avslöjar att flera andra stjärnor var påtänkta före man beslöt sig för G Henry. Filmstjärnan John Travolta (från filmen Saturday Night Fever) skulle ha lämpat sig bra, men troligen varit för dyr. Detsamma gäller för någon av Charlies änglar och Nick Nolte. Michael Landon från serien Ett litet hus på prärien var också på förslag.

Hur dyrt blev då Gregg Henrys besök? Några exakta uppgifter föreligger inte, men han torde ha lyft 20000 dollar för en vecka här, dvs cirka 80000 mark. Därtill kommer resor, uppehälle och transporterna med privatplan inom landet. Å andra sidan betalade affärerna och varuhusen för att få Henry att uppträda hos sig och tidningsförlaget för sina exklusiva intervjuer.

— Allt klaffade så bra att fortsättning säkert följer, säger en belåten Matti Kyllönen.

Kändisar avgör jeanskö — Jeans säljer främst på sin image, som byggs upp med hjälp av reklam. Här tas även kändisar till hjälp. Undersökningar har visat att i nästan vartannat fall avgörs köpet av vilket märke en opinionsledare eller idol bär, förklarar reklamchef Seppo Kaira, Euroshop Oy.

I medeltal 1,5 miljoner finländare har senaste vinter varje vecka följt med Gregg Henrys förehavanden i rollen som Wesley Jordache i tv-serien Rikeman, fattiglapp. Det är med andra ord inte så överraskande att en jeanstillverkare är beredd att satsa en ordentlig summa för att få hit killen som reklampelare och att ett tidningsförlag deltar i kostnaderna för privilegiet att vara först med nyheten. Man bara undrar vad som kommer att hända härnäst.

Euroshop marknadsför ett av landets populäraste jeansmärken, Falmers, och hade ironiskt nog arrangerat sin show i Helsingfors exakt vid samma tidpunkt som Gregg Henry uppträdde, men på andra sidan av Kajsaniemigatan. Även på Falmers happening uppträdde en stjärna, men av inhemskt ursprung.

— Idolkulten är så stark här i landet att den inte kan förbises, men den är trots allt enbart ett sätt, vid sidan av gamla beprövade metoder som tidningsannonsering, utereklam och film. Mycket viktigt är även samannonsering och SP-åtgärder tillsammans med återförsäljarna, betonar Seppo Kaira.

Falmers har inga planer på att ta in några utländska kändisar. Man nöjer sig med de inhemska och fungerar som sponsor för popstjärnorna Tapani Kansa, Kisu och Kari Tapio, bowlingklubben Jyrä, racerbåtsförarna Erkki Pentti och Mikael Winogradoff samt rallyföraren Pentti Airikkala. Dessutom äger man en travhäst, döpt till Falmer. Idén är här att få namnet fram även inom hästsporten.

I den här takten kan det bli riktigt spännande att se vad som inträffar härnäst. Kändisar, tv-stjärnor, vita indianer, hästar… och sen?

Christer Herli 23

Utgiven i Forum nr 1978-08

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."