10-årig Ipod banade väg för Apple-succé

19.12.2011

I dag har smartmobilen i hög grad tagit över Ipodens funktioner. Men det var med musikspelaren som Apple inledde sitt segertåg över världen under 2000-talet.

[caption id=“attachment_563” align=“alignright” width=“264” caption=“Ipod modell 2005, 30 Gb.”]Ipod[/caption]

När Apple hösten 2001 lanserade sin Ipod fanns det redan mp3-spelare på marknaden. Men det var först i och med Ipoden som bärbara digitala musikspelare slog igenom på bred front. Den stilrena designen, det intuitiva gränssnittet och den stora lagringskapaciteten förförde inte bara de redan Apple-frälsta; med Ipoden lockade elektroniktillverkaren en helt ny användarskara. En förutsättning var att Apple smart nog gjorde spelaren pc-kompatibel. Därför blev Ipoden för många pc-användare den dörr som ledde dem in i Mac-världen. Före Ipodens segertåg hade mac-datorer, åtminstone i Europa, varit ett relativt marginellt fenomen, som mest användes av folk som sysslade med grafisk design, foto, film- eller musik­editering.

Första generationens Ipod var försedd med en 5 gigabytes hårdskiva som rymde för den tiden hisnande tusen låtar. Senare kom 10- och 20-gigabytesmodeller, och med tiden även 30, 40, 60, 80, 120 och till och med 160 gigabytes lagringskapacitet.

I dag har Ipoden kommit att hamna i skuggan av smartmobilen som i regel har samma musikspelarfunktion inbyggd. I Apples rapport över fjärde kvartalet (Apple har ett brutet räkenskapsår som börjar den 1 oktober) framgår att försäljningen av Ipodar sjunkit med 27 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Samtidigt fortsätter försäljningen av tillverkarens nyare produkter att slå  rekord. Under kvartalet ökade Iphone-försäljningen med 21 procent jämfört med ett år tillbaka, och Ipad-försäljningen med hela 166 procent. Det är till stor del Apples egna, modernare produkter som kannibaliserar på Ipod-försäljningen.

I dag när det är vardagsmat att ladda ner mjukvara från innehållsbutiker som App Store och Android Market, kan det vara skäl att minnas att det hela började när Apple kopplade ihop Ipoden med musikbutiken Itunes Store.

Patrik Harald, text

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."