Ab Flygstation?
av Katarina Koivisto Forum 1989-13, sida 16-17, 14.09.1989
Taggar: Bolag: Finnair Personer: Antti Potila Teman: flygindustri
r - Trängseln på flygstationen drabbar alla användare, säger Finnairs koncernchef Antti Potila.
Text: Katarina Koivist fjol passerade sju miljoner passagerare [esingiors vanda flygstation, oc den årliga tillväxttakten just nu är 16 procent. Håller den i sig, betyder det 13 miljoner passagerare om fem år. Det är siffror som pekar på behov av en snabb utvidgning av såväl terminal-, flygplatssom parkeringskapacitet. En del konkreta planer finns också redan.
Inrikesflyget kommer att kunna flytta till en egen terminal om drygt tre år. Enligt Luftfartsstyrelsens planer börjar byggnadsarbetena på en ny inrikesterminal nästa år och ett par år senare skall terminalen stå färdig.
- Men det innebär inte några större lättnader för oss, säger koncernchef Antti Potila. — Inrikesflyget använder bara en liten del av den terminalbyggnad som finns idag så egentligen får utrikesflyget inte speciellt mycket mera utrymme även om inrikesflygtrafiken kan flytta 1992 som planerat.
Enligt Potila behövs det nu nya idéer och snabba åtgärder för att lösa utrym FINNATR UNDER LUPPEN
FINNAIR-koncernen 1988/89.
- God omsättningstillväxt.
= Utmärkt internfinansiering (under alla analysår).
— Stabil lönsamhet på mycket god nivå (ROI 22.4 30: ROE 33.6 90).
- Tillfredsställande soliditet (33,6 26) och normal likviditet.
=" Mycket har skrivits om Finnairs ”lössläpp ta” lönepolitik. Per 31.3.1989 var dock Finnai ett ekonomiskt sunt företag.
Text: Bo-Göran Ekhol 16
Helsingfors-Vanda: FINNAIR SÖKER SNABBA LOSNINGAR
Aktiebolaget flygstation. Den tanken förde Finnairs koncernchef Antti Potila fram i Finnairs egen kundtidning i somras som en lösning på de utrymmesproblem Helsingfors-Vanda flygstation kämpar med. Som alternativ föreslår Potila nu att en godsterminal byggs om för charterresenärer så att den reguljära utrikestrafiken kunde få hela den nuvarande flygterminalen. Bråttom är det anser Potila, en dåligt fungerande flygstation är dålig reklam för Finland.
mesproblemet på flygplatsen. Vid Finnairs förvaltningsråds möte i slutet av augusti förde han därför fram idén om att bygga om den nuvarande godsterminalen till passagerarterminal för charterresorna. En ny godsterminal kunde snabbt byggas av ett aktiebolag bestående av Finnair och andra företag som bedriver flygfrakt — där ser Potila inga problem. Kunde man lösa utrymmesfrågan såhär klarar sig Helsingfors-Vanda flygstation långt in på nästa århundrade.
Att grunda ett aktiebolag för att ta hand om byggandet av en ny utrikesterminal, Potilas andra förslag. är inte heller någon begravd idé. Men koncernchefen betonar tidsaspekten, åtgärder behövs snabbt. Den respons han fått på sin aktiebolagsidé har i huvudsak varit positiv, berättar han. En och annan har tom skämtsamt erbjudit sig att vara med i bolaget.
Men de rent konkreta planer som finns för flygplatsen idag är alltså dels en ny in rikesterminal, dels utvidgade parkeringsutrymmen. Det är Luftfartsstyrelsen som äger flygplatsen och parkeringsområdena, Finnair är bara hyresgäst. Och redan nu håller man på med att utvidga parkeringsutrymmet vid flygstationen. I oktober nästa är år det meningen att antalet platser för flygplatsbesökare skall ha ökat från 4400 till 5400. Men Luftfartsstyrelsen räknar med att det verkliga behovet om fem år är 10 000. Dessutom behövs parkeringsplatser för personalen.
Nya parkeringsarrangemang överhuvudtaget är under planering på Helsingfors-Vanda flygstation. Ett nytt betalningssätt avlägsnar t ex indelningen i långoch korttidsparkering. Däremot finns det nu planer på ett nytt parkeringsområde för långtidsparkering längre ifrån själva flygplatsterminalen. Redan nästa år hoppas Luftfartsstyrelsen kunna ta ett sådant område i bruk. Skyttelbussar skulle trafikera mellan parkeringsområdet och flygtermi SAMMANDRAG
Perioder:
Företag 1984/85
FINNAIR koncern MMK. 1985/86 — 1986/87 — 1987/88 — 1988/89
Nettoresultat
Kassaöverskott 2 Nettoinvesteringar Kassaöverskott 4
Avk.på inv kapital ROI Vinstmarginal Inv.kap:s oml.hastighet
L Anl.kap.intensitet AT/TK Z-värde (krit. <-4.5 itet NRK/OMS
Omsättning 3015 3392 3553 4287 4929 Omsättningsförändr. -96 XNX 20.66 Förs.bidragsprocent 17.77
Driftsbidragsprocent 13.6 1059 302 52 1.78 1124.85 33.63 10.56 58.66 2 te) Oy Famek A 13/1989 PORUN,
CENTRALPARTI
Lå > a
PÅSSAGERAROMRÅDE
HELSINGFORS-VANDA FLYGSTATION
INRIKESTERMINA gy PVE om
TERMINALEN VÄXE nalen. Ett sådant system har t ex Stockholmsflygplatsen Arlanda i bruk.
Också den nya inrikesterminalen skall få ett eget parkeringsutrymme. Passagerarantalet i den nya inrikesterminalen beräknar Luftfartsstyrelsen till ca tre miljoner per år, och sammanlagt ät det meningen att inrikesterminalen skall få ca 3 000 parkeringsplatser i ett parkeringshus. Totalkostnaden för inrikesterminal och parkeringshus beräknar styrelsen till närmare 300 Mmk.
Det är just de höga kostnaderna i kombination med långsamma tidtabeller som fått koncernchef Potila att lägga fram sina förslag.
—- Flygstationen är idag så trång, att vi inte kan glömma problemen för en enda dag, säger Potila. — Det är därför vi från Finnairs sida nu försöker hitta sätt att lösa problemen. Det är ju ingenting Finnair är ensam om utan trängseln drabbar alla som skall använda flygstationen. Så länge vi måste vänta på medel i statsbudgeten för alla nybyggen går det alldeles för långsamt,
TRAFIKPLANER
FÖRUN, 13/1989
Helsingfors-Vanda idag.
Någon tidtabell lika litet som något konkret kostnadsförslag för att omvandla godsterminalen till passagerarterminal har Potila inte. Men han påpekar att det rör sig om summor på tiotals miljoner mark för ombyggnadsidén, medan nybyggen kostar hundratals miljoner.
Planer och idéer för flygplatsområdet har Luftfartsstyrelsen också. Bland dem finns en ny start- och landningsbana, samt en ny utrikesterminal med kapacitet för 25 miljoner passagerare. Men bägge de här planerna gäller senare hälften av 90-talet och att de förverkligas är beroende a på att i mitten av 90-talet förena den nya inrikesterminalen med den nuvarande terminalbyggnaden.
Men de här planerna tillfredsställer inte Finnairs koncernchef.
—- Att inrikestrafiken flyttar ger oss bara obetydligt med tilläggsutrymme och rusningen på flygstationen fortsätter. Vikte av tillräckligt stora, väl fungerande flygstationer och snabb beslutsgång har våra nordiska grannländer förstått mycket bättre än våra egna beslutsfattare.
Finnair har också egna byggnadsprojekt vid flygplatsen. Bland dem finns planer på ett hotell och en servicebyggnad för flygplan. Karair för sin del har planer på ett eventuellt nytt huvudkontor vid flygplatsen. LJ
Många nyinkö amtidigt som diskussionen går het SN om flygplatsutrymmen har Finnai fattat beslut om att förnya och modernisera sin flygflotta. Den reguljära trafiken ut i Europa skall förstärkas med sex flygplan i serien MD-80. Det är den ökande passagerartrafiken som ställer bolaget inför både dessa och andra flygplansköp.
McDonnell Douglas har redan levererat tio flygplan i MD-80-serien till Finnair, och ytterligare ett elfte kommer under hösten. De tre plan vilkas beställningar Finnair nu i augusti bekräftade kommer år 1992. och under 1993 skall flygbolaget bekräfta att det köper också de tre nu beställda. Flygplanstypen har plats för 140 passagerare.
— En av de viktigaste aspekterna när man köper nya flygplan idag är flygsäkerheten, säger Finnairs tekniska chef Esko Kukkonen. — Flygplanen i serien MD-80 är alla bra ut säkerhetssynpunkt och kräver ingen ombyggnad.
Det är inte bara den här typen av flygplan Finnair köper in under de närmaste fem åren. Bland nyanskaffningarna finns också fyra plan av typ MD-11, en nyare och något större version av DC-10. Finnair har reservera medel i statsbudgeten. Planer finns också $
MD I1 och MD 8 ne men inte bekräftat ytterligare två sådana flygplansinköp.
Finnair och dotterbolaget Karair hade ifjol tillsammans över fem miljoner passagerare, vilket innebär en tillväxt på över tio procent. Över två miljoner passagerare reste med inrikesflyg, utrikespassagerarna var 1,7 miljoner och charterresenärerna 1,2 miljoner till antalet. K 17