Utgiven i Forum nr 1994-01

Alcazar-förlovningen sprack - SAS på hårddiet

av Ragnhild Artimo Forum 1994-01, sida 12-13, 27.01.1994

Taggar: Bolag: SAS Teman: flygbranschen

Alcazar-förlovningen sprack — SAS på hårddie (och öppen för nya inviter?)

Ragnhild Artimo

Den färdas fort (900 km/h) som färdas allena. Kipling-devisen är kanske en klen tröst för parterna i den allians som inte blev av, Alcazar (SAS-Swissair-KLM-Austrian Airlines). Men Kaj Jansson, SAS-VD i Finland, har inte tid att spekulera i missade synergieffekter. För SAS är den stora och viktiga utmaningen — SAS. Och det är, säger repatrierade Jansson, en positiv utmaning.

ortsiktsstrategin för SAS kan u tryckas i ett viktigt nyckeltal: 2, mrd SEK. Det är med så mycket bolaget måste få ner kostnaderna detta år. Det är ”mange penge”, och frågan är om den allegoriska osthyveln räcker till. Säkert är i alla fall att kostnadsoffensiwven måste träffa tillräckligt många objekt och det betyder totalmobilisation — inom administration, på den operativa och trafiksektorn. i marknadsföringen.

—Alla funktioner på alla nivåer är nu föremål för fördomsfri utvärdering med målet att jobba smartare och gallra bort sådant som inte positivt bidrar till resultatet, säger Kaj Jansson, och lyckas få det att låta som en kollektiv artighet. Sex år i Japan har satt sina spår.

Kaizen!

Kaj Jansson, som inledde sin luftburna karriär hos JAL, Japan Airlines förrän han för 29 år sedan tog anställning vid SAS, repatrierades i november efter en sex års kommendering i Japan och tog över VDstolen i Helsingfors efter svenska Peder Alming, som jobbroterade till Nizza.

En fjäder i vingen fick SAS precis före jul: japanska affärstidskriften Nikkei valde på basen av en läsargallup SAS till årets flygbolag — SAS Euroclass utdistanserade JAL som prefererad flygservice på Japan-Europa. Passagerarkategorin, som torde höra

SAS’ sleeper tilltalar längflygare.

1 till de mera krävande, hade de två föregående åren röstat på JAL.

Det är japanskt tänkande som Kaj Jansson nu ser som ett verktyg att tackla de ekonomiska strukturella utmaningarna SAS är mitt uppe i. Lösenordet är ”kaizen”. Förbättringar genom små steg varje dag.

— Det går inte att skära två och en halv miljard kronor med några enkla, dramatiska hugg. De stora utmaningen för SAS är att var och en i sitt eget jobb är uppmärksam på vad som kan göras på ett vettigare sätt och hur man kan göra mer med mindre.

Tre bort, ett i minn — Elt synligt område för förbättrad kostnadseffektivitet är trafikprogrammet, säger Kaj Jansson, — Rutter och trafikfrekvenser är inte något för evigt hackat i sten, utan måste leva och förändras på ekonomiska villkor. Marknadssignalerna i form av efterfrågan eller inte — efterfrågan är i sista hand avgörande för vart vi flyger och hur ofta. Det är faktiskt en tillämpning av principen att kunden är kung!

Ett färskt uttryck för anpassning till marknadssignaler var nedläggningen i december av rutten Helsingfors-Göteborg, dit SAS flugit en daglig tur sedan fem år. För ett par veckor sedan plockade man också bort en av fem dagliga flygningar på Helsingfors-Köpenhamn.

På utomnordiska rutter drabbar osthyveln — eller yxan — i höst rutten KöpenhamnLos Angeles. Inte för att efterfrågan varit svag — tvärtom — utan för att priserna på det hårdkonkurrerade Atlanten pressats under smärtgränsen.

Men allt är inte defensiv. En offensiv strategi dokumenteras bland annat av en ny ”japansk” rutt från Köpenhamn till Osaka, i tiden världsutställningsstad, och idag Japans andra ekonomiska hjärta efter Tokyo.

Kaj Jansson var engagerad i SAS förhandlingar om dessa trafikrättigheter, och bedömer Osaka-rutten som en viktig inmutning.

— Tokyos huvudflygfält Narita har nått sin kapacitetsgräns och det gör förbindelsen till Osaka, Japans ekonomiska tvåa 600 km från Tokyo, ytterst viktig. Osaka lägger nu sista hand vid det nya uppmärksammade flygfältet som byggs som en artificiell ö och fås i bruk i höst. SAS börjar då flyga tre veckoturer dit — utöver tidigare d turer till Tokyo. Osaka blir en andra ink port till Japan, och för konnektionen OsakaTokyo och andra japanska destinationer har vi gott samarbete med ANA, All Nippon Airways, det japanska inrikesflygbolaget som precis håller på att växa också på internationell trafik och är världens åttonde största flygbolag.

”Små steg” härhemma

I Finland har SAS förtjänstfullt sökt upp sina kunder också utanför huvudstadsregionen — något som affärskretsar uttalat uppskattat. Den totala personalsiffran på runt 100 inkluderar egna kontor i Vasa, Tammerfors, Abo och — med färskaste rutten till Stockholm-Björneborg. ”Mycket Iovande”, klassar Jansson sistnämnda.

Också markoperationerna är föremål för ”smartisering”.

— I Tammerfors flyttar vårt kontor ut till flygplatsen från city. Det betyder fördelaktigare faciliteter och bättre och direktare kundkontakt. I Helsingfors har vi egen incheckning på Helsingfors-Vanda flygfält sedan senaste sommar och har flyttat ut också en del av bokningen dil — vettigt, genom att där ändå måste vara bemanning från sju på morgonen till efter midnatt. I Åbo och Vasa har bokningen utlokaliserats till flygplatsen redan tidigare.

Till de verkligt viktiga kostnadsklippen hör planflottan. Liksom nationella Finnair siller också SAS idag med en för stor flotta.

— Efter köpet av svenska Linjeflyg är vi 17 plan för starka, säger Kaj Jansson. — Vi harredan en dellösningi sikte genom att vårt till 35 procent delägda systerbolag British Midland eventuellt kommer att överta de Boeing 737 som blir övertaliga i SAS. Då SAS mål är att göra corebolaget starkt gäller det att avyttra kapacitet som inte fulleffektivt kan sä att göra resultat, och koncentrera ansträngningarna på den verksamhet som ger pengar,

Business bästa business?

Det är i businessklass som de verkligt stora luftstriderna utkämpas. För SAS i Finland ligger affärsresenärerna i klassen 47 procent av hela passagerartrafiken (som i sin tur stå för 95 procent av omsättningen). Prismässigt är businesspassagerarna självklart bästa biten, vilket också syns på fiygbolagens ansträngningar att värva och hålla kvar frekventa flygpassagerare med milfördelar och en tjänstenivå som beaktar målgruppens behov, medvetna och omedvetna. SAS eget bidrag till bonusfloran är EuroBonus som också i Finland fått ett entusiastiskt mottagande — 10 000 EuroBonus-medlemmar indikerar att programmet har appeal.

— Det är sunt förnuft att satsa på sk. repeat customers och genom att erbjuda förmåner försäkra sig om kundlojalitet. Det är som känt alltid dyrare att återerövra en besviken kund än att behålla och hålla kunderna nöjda.

Men Jansson understryker att SAS inte ställer någon kundkalegori framom andra — “vi har bara viktiga kunder”. Självfallet.

Och på den finska marknaden handlar det om över 450 000 passagerare på årsnivå.

På cargosidan — 5 procent av totalkakan här — satsar SAS på prompt service bland annat med programmet Prioroty Cargo, som garanterar att försändelsen är framme följande dag — med risken för SAS att kunden annars får pengarna tillbaka. Servicen har mottagits väl och utnyttjas för transport av hållbarhets- eller tidskänsliga produkter som färsk fisk, medicinska produkter, instrument, datorkomponenter och andra högteknologiprodukter.

— För 1993 uppgick vår cargo här till 5 000 ion eller lastkapaciteten hos ett medelstort fraktfartyg, summerar Jansson.

En förlovning i kras — när blir nästa?

Att Alcazar-alliansen mellan SAS, Swissair, KLM och AUA, Austrian Airlines. gick om intet har glatt bolagets konkurrenter, som känner sig mindre hotade av de fyra medelstora européerna skilt än tillsammans. Men Jansson ser det som ofruktbart att gråta över tåg som gått. Han hänvisar till Paasikivi: att erkänna fakta är begynnelsen till all visdom. Man får jobba med de förutsättningar man har. Han påpekar dock att erfarenheterna från Alcazar-förhandling — Det är i businessklass de verkligt stora luftstriderna utkämpas, säger VD Kaj Jansson. — Vårt bidrag till bonusflaran för denna kategori är EuroBonus sam redan har 10 000 medlemmar.

Foto: wei Mäkel arna, som fortgick nära elva månader, var nyttiga — kontrahenterna lärde sig en massa om varandra och sig själva. Alcazar fick sitt namn efter en borg i Toledo — en morisk fästning med fyra torn som ansågs ointaglig. Men Alcazar är alltså historia, i dubbel mening. Balen fortsätter. I december spekulerade The European i SAS” utsikter att bli uppbjuden igen (eller själv vilja bjuda upp). Bolagets attraktion. resonerade tidningen, ligger i trevlig mellanstorlek, mycket goda ekonomiska utsikter — ”underskottet på 1.4 miljarder bör kunna få omvänt förtecken nästa år” — och det spikade programmet att skära i kostnader och i dåliga businessbitar. Jansson vill inte kommentera saken — ”vi berättar något då det finns något att berätta”. Samma kommentar gäller av Finanstidningen (15.12.) publicerade intervjun med norska SAS-bossen Jan Reinås (som i april blir chefdirektör för Norske Skog): Reinås har forskat i möjligheterna att göra svensk-dansk-norska SAS till ett övernationellt bolag och ser också som en möjlighet att SAS helt skulle överta idag 35procentigt ägda British Midland.

Satsa på samspel!

Personalomsättningen vid SAS är låg — och har varit det långt före lågkonjunkturen. Folk tycker om att jobba vid SAS och det betyder att det ackumulerade kunnandet ”återinvesteras” i företaget — men också får ett lagom tillskott av nya anställda. Det är viktigt att ha en balans mellan kontinuitet och nya idéer.

Kaj Janssons ledarfilosofi går långt ut på att vara lagledare, coach. Ställa upp mål och se till all resurserna att nå målen finns. Han är inte mycket för bokliga teorier, men berättar gärna att den bästa Jedarskapsboken han vet är Sun Tzus ”The Art Of War” — engelskediterad av James Clavell från det två och ett halvt årtusende gamla originalet. ”Här finns allt som är väsentligt”.

— Man måste lita på folk. Och själv hålla vad man lovat. Man får aldrig aldrig aldrig lura någon. Och för mig personligen fungerar en prestigefri framtoning bäst. Så får man se till att uppmuntra initiativ — och det betyder också att det är tillåtet att göra misstag. Nyckelsmörjmedlet i alla sammanhang är ett öppet informationsklimat. Alla skall veta vad företaget håller på med och vart vi vill gå, annars kan vi inte komma dit…

Jansson menar att han på ett sätt har en avundsvärd uppgift för ”det är lätt att jobba med så kompetenta människor som vi har här”. Generöst utsträcker han berömmet också till myndigheterna med vilka samarbetet är ”utomordentligt”.

Han ser på framtiden med tillförsikt, den korporativa åtstramade svångremmen till trots. Den drabbar dessutom inte den finländska enheten understruket hårt, och Jansson menar att exempelvis personalnedskärningar inte behövs här — organisationen är redan ”lean”. Tvärtom, SAS har en positiv utmaning på den finländska marknaden, både viktig och naturlig för bolaget.

— Vi har en produkt som är välkänd och uppskattad, ett fint bonusprogram för att ytterligare inspirera våra frekventa kunder, och en oförtröttlighet hos personalen att varje dag göra jobbet ännu bättre.Q

Forum är ett bra forum.

Då du vill nå nyckelpersoner i näringslivet. Krävande och köpstarka konsumenter. Som vet vad de vill.

De läser din annons i Forum.

tel. 90-643 445 Kerstin Westerinen och Sam Björklund

Utgiven i Forum nr 1994-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."