Utgiven i Forum nr 2013-05

Allt fler amerikaner skippar tv:n

av Leif Bergström Forum 2013-05, sida 26-27, 23.05.2013

FORUM FÖR EKOMOMI OCH TEKNIK NR 5 2013

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5 2013

Allt fler amerikaner skippar tv:n

IH USA. Allt fler avstår från traditionell tv, distribuerad via kabel eller satellit. En orsak är höga avgifter för kanalpaket där bara några få kanaler intresserar. I stället föredrar många olika slag av nätbaserade lösningar, särskilt de unga och teknikbevandrade.

LEIF BERGSTRÖM NEW YORK

X Internets effekt på tryckta medier är flitigt omtalad och omskriven. Nu börjar branschexperter i USA också se internet som ett hot mot TV-industrin. Ett växande antal amerikaner väljer att leva utan distribuerad TV. En anledning är de höga abonnemangspriserna för kabel eller satellitdistribution. Men fler och fler får i stället sina video-behov tillfredsställda via internet.

Ännu rör det sig om en minoritet av de amerikanska hushållen som sagt upp - eller i flera fall aldrig påbörjat abonnemang på TV. Populärt kallas de för ”sladdklippare” I USA - där TV-licenser är en okänd företeelse - kunde de i stället för ett hundratal kabelkanaler välja att helt gratis ta emot upp mot dussinet etersända stationer via en enkel TV-antenn. Men flera hushåll väljer att aldrig koppla in en sådan antenn. Om de alls äger en TV-apparat så anknyter de den i stället via datorn till internet. Marknadsundersökningsföretaget Nielsen Co har skapat ett nytt ord för dessa och kallar dem ”Zero TV” -hushåll. Det finns i dag 5 miljoner sådana hushåll i USA, jämfört med 2 miljoner 2007. Och knappast någon tvivlar på att det är en tilltagande trend.

För många år sedan skulle detta inte vara något större problem för TV-studiorna. När majoriteten av tittarna tog in favoritpro grammen via antenn levde programmakarna helt på reklamintäkterna. Med den affärsmodellen skulle det knappast spela någon roll hur publiken tog emot signalen, så länge den bara tittade. Men med kabel- och satellit operatörer kom en andra intäktsström, som med åren blivit allt viktigare. Det är den som nu kan vara hotad.

Nielsen uppmärksammade först fenomenet 2011 när man fann att andelen hushåll med TV fallit till 96,7 procent, från 98,9 procent. Det var den första nedgången på 20 år. Men 2011 stod det inte klart hur mycket av nedgången som berodde på lågkon junkturen, och att fattiga hushåll helt enkelt inte kunde prioritera TV-tittandets kostnader. Senaste noterade nedgången inträffade 1992 - också då efter en utdragen lågkonjunktur. I sin senaste kvartalsrapport tittade företaget speciellt på den dittills odefinierade gruppen av tittare som väljer andra distributionsformer.

Andra siffror visar att amerikanska operatörer av kabel-, satellit- och telekomnät förra året tillsammans bara vann 46 000 nya TVabonnemang. Detta samtidigt som antalet amerikanska hushåll ökade med 974 000.

PÅ SOPTIPPEN.

Det innebär ändå att 84,7 procent av hushållen betalar för distribuerad TV, och att operatörerna når en sådan andel av dem. Mendet är trenden som redan oroar branschen.

Sådana abonnemang kan kosta uppåt 100 dollar i månaden och omfatta förpaketerade erbjudanden för något hundratal kanaler, av vilka majoriteten av kunderna bara använder ett fåtal. Inom Zero TV-gruppen finns de som direkt från TV-bolagens webbsidor kan följa sina favoritprogram, även om det i en del fall kan innebära att de läggs ut med viss fördröjning. Ett annat alternativ är internet basererade distributören av film och TV-se rier, Netflix, och liknande erbjudanden från internethandlaren Amazon. Tillsammans kostar de två under 15 dollar i månaden. Inom Zero TV-gruppen föredrar 37 procent att se sina program på en dator, 16 procent via internetansluten TV, 8 procent på mobiltelefon och 6 procent på datorplatta. TV-bolagen led nyligen ett juridiskt bakslag när en domstol fann att nystartade företaget Aereo kan streama TV-program via internet utan att betala skaparna någon avgift. Företaget hade argumenterat att de endast utnyttjade tekniken för att göra program tillgängliga på bärbara datorer och därmed endast var en förlängning av bolagens egna etersända signaler. Domstolen fann att detta inte utgjorde något brott mot bolagens upphovsrätt. Men Fox TV upprördes till den grad att man hotade att helt avbryta sina etersändningar och övergå till exklusiv kabeldistribution.

Konsumentgrupper har länge klagat över distributörernas paketerbjudanden som tvingar abonnenter att betala också för kanaler de sällan eller aldrig tittar på. I stället har de förespråkat att branschen övergår till en modell liknande restaurangbranschen, en modell som därför fått namnet ä la carte-abonnemang. Hittills hade sådana förslag avvisats av branschen, som väntas se betydande intäktsminskningar om varje abonnent tillåts att handplocka de kanaler han eller hon vill betala för. Men vid branschens mässa i april antydde tele- och TV-operatören Verizon att just ä la carte-erbjudanden kunde vara ett sätt att vinna tillbaka sladdklipparna.

Nielsen har funnit att majoriteten av de TV-lösa hushållen är unga, teknikbevandrade och ofta relativt nyutexaminerade från universitet. Företaget, vars tittarsiffror är avgörande för fastställande av såväl reklam priser som de avgifter kabeldistributörerna avkrävs, hoppas så småningom kunna se indikationer på hur stor del av denna grupp som möjligeni ett senare skede i livet övergår till ett mera traditionellt tittarbeteende.

AKTUELLT I FÖRENINGARN tf

Tekniska Föreningen Driftingenjörsförbundet iFinland iFinland Banvaktsgatan 2 A, Banvaktsgatan 2 A co520 Helsingfors tfn: (09) 476778, e-post: kanslitfif.f 00520 Helsingfor tfn:(09) 476 7717, e-post: kansliediff.f 29.5 Teknik, konst och form - vårutfärd till Sibb 29.5 TFiX Mentoring slutseminarium, Helsingfor 6.9 TFiF:s och DIFF:s traditionella golftävling, Vanajanlinna 18.9.2013-25.9.2013 Albanien och Makedonien I - Balkans kultur och histori 26.9.2013-3.10.2013 Albanien och Makedonie - Balkans kultur och histori 28.10 Tohtori Zivago, Helsingfors Stadsteater

Se även www.tekniska fi.

NIOR ekonomföreningen

Ekonomföreningen Niord rf. Banvaktsgatan 2, 00520 Helsingfors Cati Lilja, o201 299 275

Läs om programmen i Niordbladet och på www.niord.fi.

26.5 Särkänniemi med Pirkanmaan Ekonomit 28.5 Bokning av Tahko/Himos vintern 2013/14 28.5 Chokladprovning i Vas 29.5 Vårutfärd till Malmgård och Lovis 30.5 Kvinnobanke 3.6 Kapitalskyddade indexlå 11.6 Dermoshop i Vas 27.6 Himos Golf öppna 13.8 Matlagningstekni 11.9 SEFE-program: Gruppcoachin 17.9 Niord Golf Cup

EKE 7.6 Utflykt till Degerby och Svartå. Avec välkommen.

Buss (Wikströms) kl 9 från Järnvägstorgets hållplats för utfärdsbussar på Mikaelsgatan. Man kan också stiga på bussen på Westends hållplats (södra sidan av Västerleden). Besök på Igor museet i Degerby, mellanmål. Därefter via Rävberget till Svartå slott. Slottsvandring och lunch. Retur ca kl.16. Pris totalt: 50 €/pers. Anmäl till Anders Nordlund, e-post: arnordlundÖgmailcom, tfn 040-1949 492 senast 29.5.

21.10 kl17-19 Företagsbesök hos Ernst & Young. Värd: Per-Olof Johansson, CCR. Elielplatsen 5, Helsingfors. Anmälan till Anders Nordlund senast fredagen 110.

Vi planerar ytterligare 1-2 företagsbesök under hösten mer info i nästa medlemsbrev/Forum.

Baraviföreningen rf

Kontaktperson: Torvald Lindberg, tfn:040-902 2946 e-post: torvald.lindberg&kolumbus fi

GUE iv

Utgiven i Forum nr 2013-05

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."