Arbetsdominerad process bakom Nautor-båt
Forum 1979-02, sida 12, 07.02.1979Taggar: Teman: båtindustrin
fy—s—
Arbetsdominerad proces bakom Nautor-båt
Yrkesskickliga arbetare, avancerad produktionsteknologi och förstklassiga konstruktörer har alla bidragit till världsframgången för de av Nautor-företaget i Jakobstad byggda Swan-båtarna. Styrkan hos Nautor ligger i serietillverkning av högklassiga segelbåtar som av konkurrenterna tillverka i ett enda unikt exemplar, s k one off-båtar.
WwWyR” — Vi förfogar över en yrkesskicklig arbetarkår. Många av de anställda är snickare eller båtbyggare i tredje eller fjärde led. Det är fråga om arbetare med inbyggd arbetsmotivation och ett självklart kvalitetstänkande. Det är en styrka i en bransch som denna, framhåller Nautor-chefen Jens Rudbäck för Forum.
Företagets produktionsteknik står på en hög nivå. Den första arbetsoperationen i tillverkningskedjan är laminering av båtens skrov och däck, men före denna fas har inredningen redan prefabricerats vid snickeriet i Kronoby.
Medan skrovet ännu befinner sig i lamineringsformen monteras inredningskomponenterna. Härefter flyttas skrovet till slutmonteringen i en annan hall,
Efter slutmonteringen följer testning i fabrikens testningsbassäng. Även masterna görs hos Nautor. Kvalitetskontrollen är kontinuerlig för att man snabbt och utan fördyrande åtgärder skall kunna rätta till eventuella brister.
Swan-båtarna är arbetsdominerade i högsta grad. Ta tex däcket med dess tusentals skruvar i teakribborna. Vid finishen slås träpluggar in för att täcka skruvarna, detta innan slipning och innan teakoljan påstryks.
Detaljerna gör det…
Ofta skickar beställaren upp sin kapten för att lära sig båten utan och innan samt för att övervaka arbetet. Likaså måste avseglingen förberedas i detalj. Varje år lämnar 30—40 Swan-båtar fabriken via Jakobstads hamn för aft seglas hem. Ett slags rekord innehas faktiskt av en seglare som seglade iväg år 1976 och fortfarande befinner sig på en världsomsegling 12
Samarbete med 5 & 5 och Ron Holland
Det är Schauman-koncernen som står bakom Nautor. För att förklara idén bakom båtarna får man gå tillbaka till företagets start i slutet av 1960-talet. Företagets ledning mnote . rade att båttillverkningen i’Österbot ten var i ett brytningsskede; tillverkningen av träbåtar höll på att ge vika för plastbåtar.
Nautor drog konsekvensen av situationen. Man anställde yrkeskunnigt folk och kunde genast sätta in arbetarna i produktionen. Samtidigt lyckades man knyta kontakt med den världsberömda cruisingkonstruktörsfirman Sparkman & Stephens i New York och köpte ritningarna till en 36 fots segelbåt. Swan 36 hade fötts.
Senare har man etablerat samarbete också med den kända irländske racing-konstruktören Ron Holland,
Sinsemellan kan S & S och Holland sägas konkurrera. För Nautor har samarbetet med dem inneburit möjligheter att bredda sortimentet och tillgodose krav på olika slags lyxseglare. Både tuffa kappseglare och välutrustade långfärdsjakter.
— Samarbetet med konstruktörerna har gett oss möjlighet att erbjuda snabba och sjösäkra båtar. De höga krav på tillförlitlighet och funktion som ställs på en oceangående segeljakt förutsätter de bästa råmaterial, komponenter, speciella arbetsmetoder mm, vilket naturligtvis också ger utslag i priset, säger Jens Rudbäck. OO
Här pågår laminering av en skrovhalva. Observera de längsgående sk stringers som styvar upp skrovsidorna,
FORUM 2/79