Att sälja en upplevelsevärld
av Betty Marschan Forum 2010-07-08, sida 38, 26.08.2010
HI FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 7-8 2010
I den här spalten följer vi med ett nygrundat företag och beskriver hur bolaget byggs up och produkterna lanseras på marknaden.
ATt sälja e upplevelsevar
BETTY MARSCHAN TEXT Conficio ergo sum, DesFÖRETAGS- cartes modifierad. Nu DAGBOKEN behöver man inte längre tänka för att finnas, ens identitet är mera förknippad med att man konsumerar.
Egentligen är du inte på jakt efter en nyttighet, en vara eller en tjänst. Du vill ha en upplevelsevärld. Du köper inte skor. Du köper Manolo Blahniks. Alltså delar du verklighet med en fiktiv Carrie Bradshaw i New York omgiven av ljuvliga kompisar, underbar varuestetik och en oändlig räcka fascinerande episoder som händer just dig —- inte av en slump, utan för att du bär Manolos!
Det senaste året har vi här i Företagsdagboken följt med Antti Pasilas och Micke Paqvaléns nygrundade företag och dess etablering på marknaden. Herrarna har tusen järn i elden och spinner på nya affärs idéer parallellt med redan funktionerande dito. Om det är något som Paqvalén och Pasila förstår sig på, så är det en produkts (eller en tjänsts) helhetsintryck. Ett varumärke är mera än bara logotyp, musikslinga och slogan. Ett lyckat varumärke är ett eget upplevelserum där inte enbart initialbehovet tillfredsställs, utan där kunden dessutom får något extra på köpet.
”Vi visste från första början vilka behov vi ville svara på med varumärket Scentara, vårt företagsprojekt sedan ett knappt år tillbaka”, säger Paqvalén.
”Vår målsättning var att skapa ett nytt och universellt tilltalande, relevant, tillgängligt och tidlöst konsumenterbjudande med bred massmarknadspotential. Vi vill bokstavligen gå hem hos våra kunder genom att associera varumärket till en global företeelse, i vårt fall doftsinnet och dess möjligheter ”Scentaras affärsidé är att kompletter dagens upplevelsepalett när det gäller hus, hem och inredning med doftsinnets gränslösa värld”, fortsätter Paqvalén.
”Vi vill tillfoga hemmen en mera omfångsrik, intensiv, varierad, kontrollerad och beständig doftupplevelse, på ett estetiskt mera tilltalande sätt, än det hittills varit möjligt. Inredning av hemmet har handlat om ögonfröjd, belysning, ljudsurrounding, ytor och smaker och här vill vi nu tillfoga ‘scenterior design; doftinredning: ”De nuvarande metoderna som används för att doftsätta ett rum (till exempel doftljus, rökelse, luftfräschare) är varken allergifria, ekologiska eller har det utbud av kvalitativa dofter som vi kan erbjuda. Det här skapar en helt ny dimension för personlig inredning och upplevelser, genom att engagera alla sinnena, både för egen och andras förlustelse och njutning”
Pasila och Paqvalén har i ett års tid arbetat hårt med att skapa något som de upplever som ett oerhört fängslande varumärke. Ett gott råd de följt är att inte tveka att be om hjälp och lärdomar ur ett bredare perspektiv, och därför uppmuntrar de alla ”nybyggare” att djärvt söka information och lärdomar av proffs inom olika branscher. Det gäller att inte vara ödmjuk utan våga fråga och att se misslyckanden som värdefulla erfarenheter att ta lärdom av.
”Vi har gjort långa dagar för att förstå våra målgrupper och utveckla ett hållbart, framgångsrikt varumärke. Och även om ”väl planerat är hälften gjort) så har vi nog en härlig utmaning framför oss ännu. Som entreprenör får man räkna med mycket jobb en lång tid framöver. Men fördelen är att branschen och arbetsinnehållet är något vi själva brinner för. Det är ju också enligt alla undersökningar en av de främsta orsakerna till att folk vill starta eget i dag > VARUMÄRKE arumärke är Mass Umen samtidigt intim gammalt. F mynt under