Utgiven i Forum nr 1998-09

Azipod-konceptet ger effektivare fartygsdrift

av Bjarne Nyman Forum 1998-09, sida 32-33, 24.09.1998

O

Azipod-konceptet ger EFFEKTIVARE FARTYGSDRIFT

På Azipod-enbeterna är pro bellrarna normalt ställda i fartygets körriktning och drar Jartyget framåt i stället för att skjuta på. Fartyget backar antingen genom attAzipoden vrids 180 grader eller genom att rotationsriktningen på propellrarna ändras.

PROPELLERDREV SOM KAN SVÄNGA 360? KRING SIN VERTIKALA AXEL

HAR BLIVIT EN FINLÄNDSK FRAMGÅNG FÖR BÅDE REDERIER OCH SKEPPSBYGGARE. FÖRDELAR MED AZIPOD-SYSTEMET ÄR GOD STYRBARHET, UTRYMMESEFFEKTIVITET, LÄGRE TOTALVIKT, BRÄNSLEKOSTNADER, BULLERNIVÅ OCH BYGGKOSTNADER.

zipod-systemet togs fram av

Kverner Masa-Yards och ABB

Industry i början av 1990 talet och sedan fjolåret sköt jälva affärsverksamheten a ett gemensamt bolag , ABB Azipod Oy där även italienska Fincantieri är delägare.

Kvzerner Masa-Yards har utnyttjat Azipod-roderdreven på många fartygstyper under 1990-talet, bl.a. tankfartyg, ro-ro-fartyg, isbrytare och supplyfartyg till oljeborrningsplattformar.

Kryssningsgenombrott

Det stora genombrottet kom när Carnival Cruise Lines valde Azipod-systemet för sina två nyaste stora passagerarfartyg i Fantasy-serien, d.v.s. Elation och Paradise. Det förstnämnda levererades i början av detta år, och Paradise kommer att överlåtas i november.

Utöver utmärkt styrbarhet drar dessa fartyg på 70 000 ton nytta av Azipodsystemets utrymmes- och viktinbespa OS a med konventionella propellersystem. På bilden Arcticaborg.

ringar ombord samt dess bättre bränsleekonomi.

Samma koncept har också valts av Royal Caribbean Cruise Line för den s.k. Fagle-klassen, där fartygen har dödvikten 136 000 ton. Dessa kommer enligt planerna att levereras 1999, 2000 och 2002.

Unik teknik

Azipod-konceptet skiljer sig vad tekniken beträffar kraftigt från den traditionella propellerdriften. Själva Azipod-enheten, som innehåller drivsystemets elmotor, kan vridas i vilken riktning som helst, vilket betyder att inga vanliga roder behövs. Systemet ger bättre styrbarhet speciellt vid låga hastigheter, en egenskap som behövs i smala passager, för noggrann positionering i offshorefunktioner samt i svår sjögång och arktiska förhållanden.

Utrymmesbesparingar

Elmotorns placering iAzipod-enheten, som alltså i sin helhet ligger utanför själva skrovet, ger utrymmesbesparingar inuti fartyget, eftersom det inte finns behov t.ex. av skrymmande långa axlar, vanliga roder, rodermaskineri och reduceringsväxlar.

De diesel- eller gasdrivna generatorerna kan placeras fritt ombord på fartyget, vilket med andra ord betyder att fartygsutrymmet kan optimeras bättre än tidigare. Placeringen av elmotorn ger dessutom bättre bränsleekonomi, eftersom en stor del av effektförlusterna som uppstår med traditionell teknik kan undvikas.

En säregenhet med Azipod-systemet är att propellrarna normalt drar far Azipod-enbeterna på passagerarfartyget Elation är imponerande vad störleken beträffar. Riktningeri förut (=framåt) minskar vibrationernå i skrovet och därmed även bullret,

FORUM NR 9798

Skissen visar skillnaden mellan en dieselmekanisk propellerdrift och en Azipod. Just denhär installationen har gjorts på en 120 000 tons tanker som kör i arktiska förbållanden.

tyget framåt och inte skjuter på, vilket är fallet med den normala tekniken. Detta tillsammans med lägre skrovpåkänningar och optimerat kölvattenområde ger lägre buller och mindre vibrationer.

Backande isbrytare

Systemet med de vridbara propellerenheterna har fördelar även för isbrytare. Om en månad kommer Kvzrner Masa-Yards att leverera två isbrytande sypplyfartyg, som skall användas som hjälpfartyg till oljeborrningsplattformar i norra Kaspiska havet.

Det speciella med dessa är att de är konstruerade för att i is gå med aktern före och i öppet vatten med fören först. Systemet som inte vore möjligt utan Azipod-tekniken, gör det möjligt att optimera aktern för effektiv isbrytning och fören för goda sjöegenskaper. Fartygen med namnen Arcticaborg och Antarcticaborg kommer att levereras till holländska Wagenborg Kazakhstan B.V.

Azipod-propellerdreven levereras av det delägda bolaget ABB Azipod Oy som kompletta enheter, vilket gör tillverkningen av fartyg snabbare på skeppsvarvet. Enheterna har effekter upp till 25 MW (34 000 hk).

ABB Azipod Oy har även levererat sin innovation till bl.a. Meyer Werft och Aker Finn-Yards. 9 Bjarne Nyman

Scala MP är det växande företagets bästa partner vid kundorderstyr produktion.

pf

AV rr

Scalas MPS skördar stora framgångar bland tillverkande företag

Scala är enkelt att implementera och lära. Scala MPS hanterar alla lokala varianter, sköter produktionsplaner, kontrollerar materialflöden och mäter kostnader i varje vrå av tillverkningskedjan.

Scala används i 90 länder.

Låt Scala bli din exportpartner.

scale

BUSINESS SOFTWARE CROSSING BORDERS

Besök Scala på: www.scala.se Scala Finland Oy Ab, Blåbackavägen 10 A, 02630 Esbo. Tel: 09-525 9810. Fax: 09-525 98120.

Utgiven i Forum nr 1998-09

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."