Båtskatt håller Finland flytande?
av Henry Clay Ericsson Forum 2015-06, sida 27, 18.06.2015
HENRY CLAY ERICSSON Vår hyperaktiva så kallade SSS-reger ing sköt nyligen ett skrämskott för bogen på båtfolket: era flytetyg ska beskattas! Debatten gick genast upp i varv inom Forums affärsnätverk på Linkedin. Nedan ett sammandrag av åsikterna hos våra läsare, som representerar både seglare, motorbåtsfolk, strandbor och andra sjöfarare.
Kan en båtskatt försvaras moraliskt? Varför inte, medger de flesta. Personliga kapitalvaror som bilar och båtar är jämställda skatteobjekt. Många är beroende av sin bil inom sitt dagliga liv, medan båtarna oftare har en nöjesfunktion för semesteråkande, körning till stugan, rentav tävlande. De som seglar för sitt bröd, såsom fiskare och förare av vattenbussar, beskattas (och stöds) redan inom sitt näringsfång.
För att få ihop 50 miljoner i båtskatt bör regeringen vända på varje sten, eller snarare vrida på varje hjul. Båtfolket kom snabbt med förslag på ytterligare skatteobjekt: motorcyklar, mopedbilar, snöskotrar, vattenskotrar, diverse fyrhjulingar som ”mönkkäre”, husbilar, husvagnar, golfbilar - och elcyklar samt Alexander Stubbs triathloncykel. Timo Soinis travhäst inte at förglomma. Fordon som fordon, är parollen.
Vilka båtar ska beskattas? För några år sedan utgick ett påbud att alla minst 5,5 m långa båtar, med en motorstyrka på över 20 hästkrafter, skulle registreras. Redan då antogs att baktanken var en kommande beskattning.
I Trafis register finns 130 000 utombordsbåtar med motorer från förmodligen 1 x 25 hk till 4 x 250 hk. Därtill 30 000 in- och inombordare. Samt 16 000 segelbåtar (ej jollar) och motorseglare. Klämmer man till de större66 000 meden hundring ochrestenmed en femtiolapp får man in cirka 12 miljoner euro.
Jatskatt nå
Skicka dina kommentarer tilladressen: feedback&forum. ler
Att gradera taxan enligt utsläpp är en lösning som speciellt segelbåtsägare föreslår, medan stugägare föredrar att beskatta passerade båtar enligt storleken på svallet de drar upp.
Den stora båtmängden ligger i snäppet 20 hk och under, hela 250 000 motoriserade flytetyg, som ligger oregistrerade kring våra stränder. Att beskatta dessa ”vanliga människor” med en femtiolapp var skulle ge
EVANGELIUM ENLIGT SSS. Och det hände sig vid den tiden att från minister Sipilä utgick ett påbud att hela Finlands båtfolk skulle skattskrivas.
12 miljoner till, men indrivningen skulle kostaskjortan både ekonomiskt och politiskt här i Kepulandia.
Hur kunde sekinerna håvas In? Trafis register med uppgifter om båtstorlek, motorstyrka, ägarens namn och adress är en färdigt byggd kanal för detta. En knapptryckning räcker för att skicka ut debetsedlarna.
En alternativ kanal är försäkringsbolagen, som har uppgifter (visserligen konfidentielJa) om båtarnas försäkringsvärden. En höjning av bränsleskatten har också framkasats i debatten. Men att punktskatta de fåtaiga sjömackarna skulle riskera att skapa ett brandfarligt dunkrally till landstationer, och kombinerade öl- och bensintankningsresor ill Estland.
Vad borde skatteeurona användas till? Helst illupprätthållande och förbättrande av fareder, tycker båtfolket. Samt till utvecklande
Finland flytande”
Forum avtackar Henry Clay Ericsson för lång och trogen tjänst. På hösten tar Jan Sten från Hanken över vid rodret. Han har en fallenhet för innovationer, entreprenörskap och familjeföretagande. Deltaidebatten på http://linkd.in/1dj7SY av sop- och avfallshanteringen, gärna som bidrag till Håll Skärgården Ren. Men fiscus lär väl nog fara iväg med största delen av intäkterna för att täta håleniden läckande skutan Finlandia.
Risk för fiffel? Människan är ett adaptivt djur. Liksom momsfriheten för ”fartyg” över 10 meterledde till påskruvade attribut för att nå längden 10,05 m, kommer vissa båtmodeller att sågas ner till 5,45 meters längd, och motorer trimmas ner till 19,9 hk (det finns redan 9,9 hk). Finansmatadorerna har redan börjat registrera sina lyxkryssare på Malta och Cayman Islands. En av våra debattörer funderar på att registrera sin båt i Sverige, där båtskatten lades ner efter ett improduktivt försök.
Risk för bakslag? Den inhemska båtförsäljningen har varit svag i flera år, så en båtskatt vore ett dråpslag mot branschen, anses det speciellt i österbottniska båtbyggarkretsar. Inhemsk turism främjar inhemsk konsumtion, och båtägare drar sitt strå till stacken på många sätt som konsumenter av tjänster utanför storstaden, både på sommaren och på vintern. Ett förvånande grepp av en regering som säger sig värna för glesbygden, anses det i Forums debatt.
Adjö. Med detta sammandrag nummer 50, denna gång om det kära temat båtar, avslutar jag min närmare 4 år långa insats som skildrare av debatten inom Affärsverket Forum på Linkedin. m
Sammanställt den 5 juni 2015.
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 62015