Utgiven i Forum nr 1975-19

Belysningen skall vara anpassad till miljön

av Eino Lampi Forum 1975-19, sida 23-24, 26.11.1975

Taggar: Teman: belysning

FORUM 19 : 75

Rationalisering

Siloanlaeg

CC /

Rendevibratore passerats av svenskar och norrmän på grund av våra höga priser?

KÖHLER: — Finländskt papper är absolut konkurrenskraftigt i Storbritannien. Vi kan tryggt säga att vi antagligen har hållit vår marknadsandel och våra kvantiteter bättre än konkurrenterna. Detta huvudsakligen tack vare långfristiga kontrakt, som har säkerställt tonnage också under svaga marknadsbetingelser.

— Också om Västtyskland ligger utanför min marknadssfär, kan jag försäkra er att finländska priser inte är högre än svenska eller norska priser. Om Sverige eller Norge av någon orsak har sålt mera till Västtyskland än vi själva, måste orsaken ligga någon annanstans.

— Observera att vi är de största pappersexportörerna till Storbritannien, och vi säljer troligen i kvantiteter räknat dubbelt mera än vår närmaste konkurrent. Den totala finländska exporten 1975 till Storbritannien kommer att ligga kring 700 000 ton.

FORUM: — Ligger hela felet til nedgången i vår export i Storbritanniens ekonomiska situation — eller kunde vi själva ha skött oss bättre?

Cirkulzerfodere

Komponenter eller feerdige anlag til aftalling afvejning dosering sortering montage pakning.

time Co.

19

Rysteblokk [

Fuglebeekvej 2 . 2770 Kastrup . Danmark . Telefon: (01) 51 18 25

KÖHLER: — Vi kan med mycket gott samvete säga att orsaken till nedgången helt och hållet ligger i den ekonomiska recessionen, Vi har inte förlorat några kvantiteter till någon konkurrent. Allt förlorat tonnage beror på den minskade konsumtionen.

— Både när det gäller kvalitet, pris och service är vi mer än konkurrenskraftiga, och de kvantiteter som detta år skeppas från Finland till Storbritannien är — om man beaktar nedgången i konsumtionen — en bekräftelse på detta.

FORUM: — Hur kommer prisutvecklingen att vara för papperet nästa år? Kan marknaden tåla ytterligare prishöjningar?

KÖHLER: — På grund av det extremt svaga marknadsläget och den svaga ekonomiska situationen för förlag, tidningar och publikationer kommer prisförhöjningar att bli mycket svåra att genomföra och främst att vara marginella. Vi måste vara mycket nöjda om vi kan öka priset så mycket att det uppväger den stadigt sjunkande pundkursen. Det har förutspåtts att pundet kommer att fortsätta att förlora i värde under 1976.

— England är vår främsta marknad och kommer att förbli det även i framtiden. Det är synnerligen svårt att placera så stora kvantiteter någon annanstans i världen, och från geografisk synpunkt är England en mycket lämplig handelspartner.

— Jag upprepar att vi kan vänta oss en mycket försiktig, marginell förbättring i vår försäljning nästa år trots att den brittiska ekonomin kommer att återhämta sig endast mycket långsamt. Man får hoppas att den väntade förbättringen i USA, Japan, och kanske också i Förbundsrepubliken Tyskland och Frankrike skall hjälpa Storbritannien att komma upp ur recessionen.

— Sedan ska man komma ihåg att den första nordsjöoljan har kommit ”i land” denna höst, och den kommer under de närmaste åren i viss utsträckning att förbättra Storbritanniens handelsbalans.

— Speciellt det första kvartalet 1976 väntas bli mycket svårt och kommer att innebära en kritisk period för landet. Sedan får vi se om inflationen verkligen saktar av, om sexpundsgränsen i lönerna håller, om prisen kan hållas under kontroll, och om labourregeringens relationer till fackföreningarna förbättras.

”Det var en gång en grupp fruktodlare i en stat som sade upp sitt kundkontrakt, då mv talade om för dem att deras land hade ett dåligt namn, en dålig flagga och dessutom ett dåligt vapen.

  • När kommer mv:s gäng på idéer att ta itu med Finlands flagga och vapen…” Detta är en av de många episoder som har berättats om oss under vår - nu tjugoåriga - verksamhet.

IMITSCH!

Stämmer dethär? Javisst. Det stämmer att vår byrå alltid har fäst speciellt stor vikt vid namn samt ”flaggor och vapen”. Vi har gjort namn, logotyper, företagsbilder… Sätt att säga saker på. Så som saken är. Vi har byggt upp images och gjort ”annorlunda” reklam.

Vi tänker såhär: mv producerar och distribuerar positivt annorlunda massinformation. Vi följer affärsekonomiskt sunda och mänskligt godtagbara principer.

Samt: Vi vill ge våra kunde -och deras produkter en klar intressant och anslående identitet.

Pikku Naisi är ett typiskt exempe på ett produktnamn som direkt talar om vem varan är avsedd för. Denna Lumene-kosmetikseri för unga flickor har fått sitt namn från originaltiteln på Louisa M. Alcotts kända bok ”Little Women” - och det föl sig så väl att en tv-serie baserad på boken råkade gå i tv just då Pikku Naisia-serien introducerades.

Finnairs Tia topp

Här har vi fått det positiva så gott som gratis planets officiella nam är DC-10 - alltså DC-Tio…

en tia på betyget är fint, tio i topp är eliten, Finnairs Tia är kung i luften… En bra identitet för kvalitet.

Naturgott naturligtvis

Raisio gör sin naturgoda potatismos av prima inhemsk Record och Pito.

Namn, flagga

Så vi tyckte att moset skulle ha natur och höstdoft i namnet: Sadonkorjuu (=skörd).

Och nu vill Raisio också utveckla en ny vetebrödskultur. Litet mörkare och mycket hälsosammare. Det nya, varmt mörka litet lantliga mjölet heter Elonkorjuu (= ett annat vackert ord för skörd).

Lähimmäiset stå vårt hjärta nära

Hyvon är ett kvartssekel gammalt gott exempel på produktnamn som m skapat. Kreatören påstår att han helt enkelt översatt Twilfit (it will fit) till finska. Sloganen ”Hyvon yllä = Hyvon olla” är faktiskt oöversättlig, men så mycket finska kan vi ju alla att vi inser det smått geniala iden.,.

Nya är Lähimmäisetunderplaggen. Våra Närmaste plagg alltså. Och Ylelliset - en fin serie ylletröjor. Som går Ovanpå allt annat.

Utgiven i Forum nr 1975-19

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."