Beröringsfria kranar är en het produkt
av Sören Jonsson Forum 2021-01, sida 05, 04.02.2021
Taggar: Personer: Johan Åkerholm
Beröringstria kranar är en het procukt
Köksblandare och andra kranar är motsatsen till slit och släng I tiotals år ska de fungera felfritt, likt arbetshästen i hushållet.
Att innovera i en bransch som denna kräver samtidigt mod och försiktighet, menar Johan Åkerholm, ny operativ direktör på Oras Group.
Ni verkar i en bransch där kvalitet och renommé är allt. Hur påverkar det er operativa verksamhet, då ett enda fel kan få långtgående följder Ått tain helt nya produkter på marknaden ä den största risken. Vi får helt enkelt inte lansera dåliga produkter. Det gäller för de flesta andra industrier också, men i allra högsta grad för oss. Vi kan förstås inte testa en produkt i 30 år, men vi gör stängningar av våra ventiler som motsvarar en livstidsanvändning. Det finns bra processer för att säkerställa att produkten uppfyller alla krav.
Ni har ju ändå vågat ta steget med elektronik i era köksblandare, Vad är nästa steg?
Med nuvarande teknik måste man byta batteri med jämna mellanrum. Det är nackdelen med elektronik. Sjukhus, flygplatser eller kontor kan ha hundratals kranar. Batteribyte är en avigsida till en önskad funktion. Vi håller på med utveckling där vi försöker fåut tillräckligt med energi från vattnet för att stänga av och sätta på kranen.
För några år sedan varnade EU för att köksblandare avger för höga halter av bly när vattnet står. Hur påverkade det branschen? Det har haft en stor inverkan på industrin va jag förstått. Vi har produkter med låg blyhalt eller som är nickelfria. Men i Europa är det inte någon stor efterfrågan på dessa kranarna. Den största orsaken är att det är mycket dyrare att framställa dessa och kunderna är inte villiga att betala mer. Om man låter kranen rinna i några sekunder är halterna väldigt låga. Om Oras eller någon konkurrent hittar ett kostnadseffektivt sätt att använda material utan bly i kranen kan det ske ett skifte. Men som det ser ut nukommer traditionella köksblandare med mässingkärna dominera. Kranarna uppfyller såklart alla krav och är godkända enligt dagens byggkriterier.
dNOHI SY4O
I Johan Åkerholm
Vad finns det för trender just nu?
Vitror att efterfrågan på beröringsfria kranar kommer att öka. Nui coronatiden har fler förstått nyttan med kranar som man inte behöver röra vid. Dessutom är hållbarhet och digitalisering något som påverkar alla branscher. En stor del av energin går till spillo då man använder varmvatten. Vi försöker hitta lösningar som minskar på vattenanvändningen. Till exempel när du duschar kan du få en rapport på hur mycket vatten och energi du har använt.
Vill någon verkligen ha digitala duschar, har vi inte tillräckligt med “smarta” prylar redan? Det är lite av en ”nice to have-feature’”. Men till exempel för stora kedjor, hotell, flygplatser kan digitala lösningar innebära kostnadsbesparing. Om man får folk att minska sin användnin av varmvatten med digitala lösningar är det välkommet.
Oras Groups produktion sker i fabriker i Finland, Tjeckien och Polen. Ur ditt perspektiv som COO, hur skiljer sig fabrikerna åt?
Kvalitetskontroll är en viktig del av vår affär. Det är ingen skillnad om vi gör produkten i Finland, Polen eller Tjeckien. Produkterna uppfyller samma krav och produkten ser likadan ut. Det har ingen betydelse.
Varför har ni produktionen uppdelad på olika orter?
Leveranssäkerhet och leveranstid är en viktig del av att vara konkurrenskraftig i den här branschen. Det underlättas helt klart genom att ha en fabrik på strategiska platser. En av våra styrkor är at vi snabbt kan leverera kranar på våra viktigaste marknader.
Hur långt har ni kommi med automation och robotik?
Vi har både och. Det lönar sig inte att automatisera de små serierna, dessa görs som handarbete. Större serier görs nästan uteslutande av robotar. Men vi har också en hel del personal i våra fabriker. I Raumo jobbar över 300 personer. En del arbetsmoment kräver mänsklig touch.
Både ni och FM Mattsson Mora Group uppge sig vara “ledande i Norden”. 2019 omsatte Oras Group 225 miljoner euro och gjorde 16 miljone i vinst, medan FM Mattsson Mora hade 131 miljoner euro i omsättning och 12 miljoner i vinst. Vad finns mer bakom påståendet?
Konkurrensen är hård. Vi är starka i Finland och Norge, men FM Mattsson Mora har en lite större marknadsandel i Sverige. Det är svårt att komm in på den andras marknad. Det är ofta så att rörmokarna har sina favoritmärken och reservdelar till ett visst märke. Rörmokarna är ofta lojal mot ett visst varumärke. Oras Group säljer sina produkter i hela Europa.
Finns det någon verklig skillnad mellan de stora tillverkama?
Visst finns det skillnad. Det är som med bilar eller teknik. Det finns dyra och billigare bilmärken. Utseendemässigt finns det skillnader men också i kvalitet, funktion och design. Som konsument får man lita på att man får valuta för pengarna. Visst är alla kranar funktionsdugliga, men det finns skillnad på dem.
Går funktion alltid före design?
Oras Group har två varumärken: Oras och
Hansa. Oras-varumärket har stått för simpel, fungerande design. Men det är mycket viktigt att följa inredningstrenderna. Förutom designen ger våra produkter tilläggsvärde genom handhygien, energibesparing, användarvänlighet och säkerhet (till exempel skydd mot för hett vatten).
Inredning är ett hett ämne just nu. Coronapandemin har fått folk att renovera och uppgradera sina hem. Vi måste hålla oss relevanta för framtiden och satsa på snygga kranar. a
AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 12021