Beslutet om avgasrening låter vänta på sig
av Tommy Westerlund Forum 1988-15, sida 21, 06.10.1988
Beslutet om avgasrening för bilar drar ut på tiden. Man tvistar främst om storleken på den skattelättnad som skall ges för att hålla priserna på katalysatorbilar nere. Saken förenklas inte av att finansministeriet utgår från helt andra siffror än andra i sina beräkningar för hur stor del av extrautgifterna för katalytisk avgasrening skattenedasättningen skulle täcka.
Text: Tommy Westerlun m drygt ett år, från och med år O 1990, skall alla nya bilmodeller som kommer till Finland vara försedda med katalysatorer. Och två år senare måste alla nya bilar ha den nya avgasreningstekniken. För att påskynda ibruktagandet av katalysatorbilar beviljas under två års tid, 1989-1990, ett 3 500 marks avdrag från bilens beskattning. Bland annat det här innehöll det principbeslut som regeringen fattade för ett halvt
Oenigt o än
FORUN 15/198 år sedan. Det är fortfarande inget annat än ett principbeslut. Regeringen kan bland annat inte komma överens om hur stor skattelättnaden sist och slutligen borde vara.
Det finns meningsskiljaktigheter om skattelättnadens storlek såväl inom regeringen som mellan de berörda ministerierna. Sfpministrarna vill att summan skall höjas till 5 000 mark. Också miljöministeriet anser att 3 500 mark är otillräckligt. Finansministeriet säger däremot ett definitivt nej till en höjning av avdraget.
Finansministeriet säger att en skattelättnad på 3 500 mark mer än väl täcker extrakostnaderna för såväl katalysator som insprutningssystem. (För att en bil skall kunna förses med katalysator måste den ha en motor med automatisk bränsleinsprutning.) Miljöministeriet anser för sin del att summan endast täcker katalysatorn och en liten del av insprutningsautomatiken.
Orsaken till att man inte kan komma överens är att man opererar med olika siffror. Miljöministeriet räknar med ce siffror som vår egen bilbransch uppger. Finansministeriet använder för sin del uppgifter som baserar sig på kostnader i övriga OECDländer.
— Vi tror mera på OECD:s siffror än de som vår egen bilbransch ger, säger yngre regeringssekreterare Heikki Kultunen på finansministeriets skatteavdelning.
— Våra bilföretag tycks vara oskickliga att förhandla eftersom de inte får produkterna till samma pris som företag i andra länder. Det kan vi inte kompensera med skatte lättnader. Om vi ger med oss nu får vi så småningom avstå från all skatt. 3 500 mark är vårt tak, längre går vi inte.
Miljöministeriet litar däremot på de finländska uppgifterna. Det innebär att enligt miljöministeriets beräkningar täcker den tänkta skattenedsättningen endast en liten del av de extra kostnader på flere tusen mark som en insprutningsmotor medför.
Endast var tionde ny bil som i dag köps i Finland har insprutningsmotor. Det innebär att staten kan vänta sig hundratals miljoner mark i extra skatteintäkter då alla nya bilar om några år skall ha insprutningsmotor. Det innebär också dyrare bilar för konsumenten. På miljöministeriet är man allt annat än glada över att staten slår mynt på miljövänlighet.
— Det är inte en ny företeelse. Situationen är den samma i fråga om produkter för svavelrening. Också de har staten belagt med omsättningsskatt, säger byråchef Alec Estlander vid miljöministeriet.
Han tycker att miljöministeriet har gjort det som har stått i dess makt. Men så länge finansministeriet endast tänker på det fiskala går finansministeriets tankar ibland i andra banor än miljöministeriets.
Det finns ingen tidtabell för fortsättningen av katalysatorbesluten. På finansministeriet vågar man inte säga om ett beslut är att vänta före årsskiftet. Övergångstiden blir alltså kortare och kortare. Eftersom det är tänkt att skattelättnaden successivt skall minskas mot övergångsperiodens slut hinner snart ingen köpa en bil med fullt avdrag om inte beslut så småningom fattas. «+
Ett halvt år har gått sedan regeringen = fattade ett principbeslut om avgasreningen. Man ännu tvistas det om detaljerna. Det gäller främst hur mycket staW ten skall stöda dem som köper katalysatorbilar.
21