Bilåret 87
av Christer Ekebom Forum 1986-13, sida 24-25, 11.09.1986
BILARET 91:
TOPPIMODELLERNA KÖRS FRAM
Fiat har tagit steget upp till direktörsklassen. Volvo lanserar en sportbil och en ny representationsbil. Saab kommer med låsningsfria bromsar och BMW sätter in ettrigare motorer i 700-serien. Bland annat detta bjuder modellåret 1987 på. Vi har också tagit en titt på den första ansiktslyftningen av Citroen BX och juppleksaken Toyota Celica.
het kommer från italienska Fiat. Med direktörsvagnen Croma tar fabriken upp kampen i representationsklassen.
För första gången har Fiat tillämpat ett koncept med tvärställd motor och framhjulsärift på en bil av den här storleken. Utseendemässigt påminner bilen om bl a Saab 9000. Fiat var nämligen en av fyra samarbetspartners i ett designprojekt där bla Saab var med. Utvecklingsarbetet tog fem år och kostade närmare 20 miljarder mark.
Vid planeringen av motor, underrede och kaross var målet att ta fram en ekonomisk representationsbil. Resultatet blev en luftmotståndskoefficient på 0,32. Bränsleförbrukningen är också moderat, speciellt vid lugn landsvägskörning. I 90 km/h drar Croma mellan 5,5 och 6,3 liter bensin beroende på motoralternativet.
Till Finland kommer bilen i tre olika utföranden, 2000 CHT, 2000 i. e. och värstingen Turbo i. e.. Samtliga har motorer på två liter.
I Croma 2000 CHT är det första gången en förgasarmotor försetts med ett CHT system. Det uppges spara upp iill 20 procent bränste vid stadskörning. Motorn, som har dubbla överliggande kamaxlar liksom de övriga varianterna och en tvåports Weber-förgasare, utvecklar 90 hp. Topphastigheten ligger över 180 km/h.
Beteckningen i. e. betyder att bränsle insprutning och tändning fungerar elektroniskt. Turboversionen har en turbokompressor med intercooler och elektroniskt styrd bränsleinsprutning. Motorn på 155 hp gör bilen god för drygt 210 km/h. Från O till 100 kra/h kommer man, enligt fabriken, på 7,8 sekunder.
| | östens kanske mest intressanta ny För att göra långsiktsekonomin bättre är alla delar som utsätts för korrosion tillverkade av galvaniserat stål. Karossen är jämförelsevis styv och lätt tack vare att den byggs av 30 procent färre delar än konventionell byggda karosser.
Prisgaffeln för de här modellerna är 155 000—185 000 mark. Hos importören Autonovo uppger man att merparten av det första partiet på 100 bilar var bokade redan innan bilen överhuvudtaget presenterats i Finland.
Uppiffad Regata Cromas lillebror Regata har, 2,5 år efter introduktionen, fått en liten ansiktslyftning.
Utseendemässigt fäster man sig främst vid den sänkta mittlinjen (I den mån man över huvudtaget upptäcker något nytt). Framtill har rutorna kommit 45 mm nedåt och bak 10 mm. Rent kosmetiska åtgärder är nya navkapslar, nya ramar runt lyktorna och ny kylargrill.
Fabriken har jobbat hårt för att öka komforten. Man har lyckats göra framsätet tre centimeter längre och baksätet två centimeter längre.
Fiat Regata 100 S ie
Fiat Croma
Karossen har styvålS"Opp och fått bättre ljudisolering. Också de tekniska förändringarna är små. Det är framför allt växellådan som förbättrats.
Vid en provkörning i utkanterna av Rom kunde vi konstatera att den manuella lådan blivit smidigare. Och 1,6 liters motorn i Regata 100 Si. e. kändes faktiskt riktigt pigg.
Nya motorer från Volvo
Volvo introducerar den nya framhjulsdrivna 480 ES och lyxmodellen 780 på den finländska marknaden under modellåret 1987. Dessutom utökas motorurvalet med en ny bensindriven V&:a och en turboladdad diesel med laddluftkylare.
Lyxiimousinen 780, en Bertone-skapelse, samt 760 får en helt nykonstruerad V6:a. Motorn kan köras på blyfri bensin och bensin av varierande oktantal. Vevaxeln har konstruerats om och ger nu jämnare tändinterval! och det mikroprocessorstyrda tändsystemet har dubbla knacksensorer.
Den nya V&6:an, som går under beteckningen B280 utvecklar en effekt på 156 hp (15 kW) och dess dragegenskaper har speciellt utvecklats för maximal komfort.
700-seriens dieselmotor har också omkonstruerats. D24TIC, som den nya versionen kallas, utvecklar 12 procent mera effekt än sin föregångare D24T och 15 procent högre vridmoment. Ökningarna är ett resultat av att laodluften går via en kylare. Mo itorn utvecklar en effekt på 122 hp (90 kw vid 4 800 rpm. Prestanda för en 760 med denna motor är: 0 — 100 km/h på 11,7 sekunder och en toppfart på 180 km/h.
Rostskyddet har ytterligare förbättrats och nu har också Volvo introducerat ett långlivat avgassystem, som uppges hålla upp till 7 år i normal trafik. En annan nyhet är vindrutan som inte blir frostbelagd. Antifrostrutan minskar isbildningen med nära 30 procent och kan fås som extra tillbehör i 700-serien.
Också 300-serien har fått en ny motor i tvålitersklassen. Den nya insprutningsmoorn på 118 hp (85 kw) sitter i den nya 360 GLT Sedan och den här projektilen startar från O till 100 km/h på 10,5 sekunder.
480 ES får vi tyvärr vänta på till efter ärsskiftet. Detta beror på den stora efterfrågan ute i Europ 13/1986 FORUM,
TNT 480 E volvo 780
Ansiktslyftning för BX
Citroän har inför modellåret 1987 gett BXserien en ansiktslyftning, den första sedan introduktionen 1982.
Några radikala utseendemässiga förändringar är det inte frågan om. Stötfångarna både fram och bak har fått en ny utformning, hjulhusens kanter är en aning utsvängda, lycktorna har formats om en aning osv.
Men under ytan har det skett en hel del. Andelen plastmaterial! har ökat och likaså är nu alla plåtdetaljer, utom taket, gjorda i varmgalvaniserad stålplåt. Citroén har under de senaste åren gjort mycket för att skaka av sig ryktet om att tillverka rostbefrämjande bilar. Idag hör Citro&n-bilarna till de mest korrosionsbeständiga på marknaden,
Motoralternativen är oförändrade, men fjädringen har förbättrats för ännu bättre komfort. Instrumentpanelen har också förändrats och manöverorganen för ljusen, blinkljusen och vindruterengöringen sitter nu som konventionella mustascher på varsin sida om ratten. Det här innebär till exempel att BX nu har blink med automa tisk återgång. Dock har man för de övriga f kontrollerna bibehållit stolparna på varsin sida om ratten, vilket betyder att man kan nå avbrytarna utan att släppa greppet om ratten.
2itroön BX 19
BX 19 TRS, som nu är BX-seriens flaggskepp, är dessutom försedd med en hel del finesser såsom eldrivna sidorutor, centrallås med IR-fjärrkontroll osv. I alla modeller har dessutom luftfläkten gjorts mera tystgående och försetts med kontinuerlig effektreglering.
BX-seriens markfrigång är, på äkta Citroän-vis, regterbar och den maximala frigången är hela 23 cm. Mycket bra på skogsvägen till sommarstugan eller på oplogade vägar på vintern! Observera att den inställda markfrigången bibehålls oberoende av lasten.
BX-seriens prisgaffel går från 78 800 mk till 109 800 mk för 19 TRS. Dieselversioner na kostar mellan 104 800 mk och 113 800 mk och herrgårdsvagnsversionerna (Break) metan 108 800 och 121 800 mk. Exempelvis BX 19 TRS torde vara ett mycket konkurrenskraftigt alternativ i sin prisklass. Ett faktum är också att BX-serien blivit en stor framgång för Citro&n såväl på kontinenten “am hace ASS
Låsningsfria bromsar tor guuv
Den stora nyheten för Saabs modellår 1987 är att Saab 9000-serilen får låsningsfria bromsar som tilläggsutrustning. Bromssystemet har utvecklats tillsammans med ett tyskt företag och är anpassat för fram Saab inte hittills har försett sina bilar med låsningsfria bromsar har varit att lämpliga system för framhjulsdrift inte har funnits.
9000-serien har otvivelaktigt blivit en storsäljare. Också den “”billigare” versionen har i det närmaste höjts till skyarna av branschens fackfolk. De båda modellerna är praktiskt taget identiska, frånsett motorn. 9000i är en helgjuten representationsvagn, medan turboversionen har en mera sportig prägel.
90-serien har fått vissa kosmetiska förändringar, medan 900-serien fått ett större modellurval och vissa modeller har genomgått radikalare förändringar. 900: har till exempel fått ett framparti som liknar 9000. Från och med modellåret 87 säljs också cabriolet-modellen hos oss.
Otvivelaktigt står en större förändring för dörren för 90/900 serierna. Grundkonceptet börjar vara rätt gammalt och utvecklingen av 9000-serien har säkert gett Saab nya fräscha idéer också för de mindre modellerna.
BMW 73 Ännu vassare BMW
Tyska BMW har gjort vissa förändringar i sin 700-serie. Dessa modeller är närmast tänkta som representationsbilar i den högsta lyxklassen. Serien har fått ett sportigare utseende, utan att för den skull tappa den typiska BMW-looken. I serien ingår tre modeller, 7301, 735i och i nästa vår också 750i, som kommer att förses med en 12-cylindrig motor!
Grundmodellen 730i har redan imponerande prestanda: 197 hp, 0—100 km/h på 8.9 sekunder och en toppfart på 225 km/h.
Under motorhuven finner man en hel del
Toyota Celica
N hjulsdrivna fordon. En av orsakerna till att.
Saab 900 digital elektronik. Vidare kan nämnas att låsningsfria bromsar är standarad på alla modeller i serien.
Celica tuff men opraktisk
Fjärde generationen av Joyota Celica presenterades redan i våras. Den är 120 mm kortare än sin föregångare och höjdmåttet har minskat till 129 cm. Däremot har Celica vuxit på bredden.
Bilen förtjänar ett traditionellt sportvagnsomdöme. Den är rolig att köra, men opraktisk och dyr i förhållande till vad man får för pengarna.
Det positiva hos Celica finns under motorhuven. Den fyrcylindriga tvålitersmotorn utvecklar 150 hästkrafter och ger bilen en acceleration från 0 till 100 km/h på 8,7 sekunder, vilket är i Porscheklass. Topphastigheten på 210 km/h har man inte stor glädje av i Finland.
Positivt är att motorn drar bra också på låga varv trots att det är frågan om en sportbil.
Något förvånad blir man över bilens låga bensinförbrukning. Celica uppges klara sig på 5,9/7,5 och 9,8 liter bensin på 100 km vid SOkm/h respektive 120 km/h och stadskörning. Redaktionens provbil drack ca 8,4 liter på 100 km vid blandad körning. Men vi provade nog accelerationen några gånger.
Tack vare att motorn är tvärställd och bilen framhjulsdriven har kupgutrymmet ökat något. Föraren och framsätespassageraren sitter synnerligen bekvämt i lagomt skålade stolar — förarstolens skålning kan dessutom justeras. Men endast mycket små barn får plats för benen i baksätet.
Ytterligare en positiv överraskning är bagageutrymmet på 307 liter.
Priset för den här roliga men utpräglade ungkarlsbilen ligger mellan knappa 160 000 och aryga 170 000 mark beroende på om man vill ha en femväxlad manuell låda eller en datorstyrd fyrports automat
Christer Ekebom Peter Nordling