Utgiven i Forum nr 1994-13

Bilbranschen kämpar ännu länge med lönsamheten

av Bo Ingves Forum 1994-13, sida 10, 20.10.1994

Taggar: Teman: bilbranschen

Bilbranschen kämpar ännu länge med lönsamhete fjärdedel större än i fjol, och det räk nas med att det i år kommer att säljas ca 70 000 personbilar. Det är dock endast hälften av den genomsnittliga försäljningen under 1980-talet. Enligt Bilbranschens Centralförbund borde försäljningen vara klart över 100 000 bilar innan branschens lönsamhet är tryggad.

— Företagen i bilbranschen har en sva apitalstruktur, och soliditeten förbättras inte med dagens försäljningssiffor. Det gäler därför för bilhandlarna att fortsättningsvis hålla kostnaderna nere, konstaterar Bilbranschens Centralförbunds ordförande Matti Pörhö. Bilbranschen har genomgått en verklig hästkur sedan slutet av 1980-talet. Återörsäljarnas antal har halverats från ca 600 till mindre än 300, försäljningspunkternas antal har minskat från 750 till 500 och antaet anställda i branschen har minskat med 15 000-18 000.

I år hade det under årets första fyra månader inlämnats drygt 100 konkursansökningar inom bilbranschen, inkluderande företag inom såväl försäljning som service. Det är klart mindre än i fjol, men motsvarar antalet konkurser i branschen under ett helt år under 1980-talets slut.

Piana hariårvariten

Servicen är ingen mjölkko längre

Pörhö noterar också att efterfrågan på service och reservdelar har minskar. Det är enligt hans åsikt alarmerande, därför att det var after sales-funktionerna som höll bilhandeln flytande då nybilsförsäljningen rasade i botten.

— Eftersom nya bilar vanligtvis förs till regelbunden service, är det logiskt att efterfrågan på verkstads- och reservdelsservice minskar i takt med antalet färska bilar.

Bilbranschens Centralförbunds VD Harri Nykänen konstaterar att nybilsförsäljningen dessutom dras med flera osunda drag.

— För att få handeln att löpa har mantex Jockats att ge kunderna en kanske alltför generös gottgörelse för begagnade bilar. Därför har priset på begagnade bilar stigit, vilket samtidigt försämrar möjligheterna att sälja dem.

Medelprisnivån på begagnade bilar har stigit också av den anledningen att den blomstrande östhandeln har sugit Finland tomt på någorlunda fräscha bilar i prisklassen 3 000-20 000 mark. Det som finns till salu är ofta mer eller mindre skrothögar.

Moderna bilar av miljöskäl — För att kunna fungera lönsamt borde årsförsäljningen överstiga 120 000 nya bilar. Den nivån nås tidigast 1997 om de positiva dragen i den ekonomiska utveck 10

Bo Ingve lingen fortsätter, konstaterar Nykänen.

För att förnya bilbeståndet så att antalet moderna katalysatorbilar markant skulle öka i Finland, skulle det dock krävas en årlig nybilsförsäljning på hela 200 000 bilar.

Direktör Jarmo Nupponen vid Oljebranschens Centralförbund konstaterar att försäljningen på grund av uttaxeringen av bilisterna knappast ökar i alltför hög grad de närmaste åren. Den genomsnittliga bilisten åläggs t ex nästa år att betala 1000 mark mera åt staten. Den totala uttaxeringen av vägtrafiken stiger med ca tre miljarder mark.

Han anser att enda sättet att rejält öka nybilsförsäljningen är att radikalt sänka bilskatten. Den kunde sänkas stegvis, så att en bil som i dag kostar 100 000 mark skulle kosta 70 000 mark.

— Förutom att konsumenterna skulle dra nytta av det, skulle också miljön vinna på det. I Storbritannien har Royal Automobile Club beräknat att 12 procent av bilbeståndet står för över hälften av personbilarnas sammanlagda utsläpp. Eftersom alla nya person- och paketbilar har moderna motorer och är försedda med katalysator. skulle vägtrafikens utsläpp klart minska om bilbeståndet skulle moderniseras, säger Nupponen.

Ökade skatteintäkter, minskade väganslag

För statsbudgeten är bilbranschen en viktig faktor. Mätt enligt omsättning utgör bilförsäljningen den näststörsta sektorn inom detaljhandeln. Försäljningens sammanlagda värde var i fjol ca 25 miljarder mark. År 1990 var värdet 33 miljarder.

Den ökade personbilförsäljningen innebär att statens budgeterade intäkter av bilskatten för i år klart kommer att överskridas. — I stället för budgeterade 1,72 miljarder torde bilskatten inbringa 2,5 miljarder, beräknar Bilimportörernas ordförande, Vehos VD Juha Voittis.

Samtidigt som beskattningen av vägtrafiken skärps och statens intäkter ökar med flera miljarder, minskas dock anslagen till vägtrafiken. Enligt budgetförslaget minskas årets anslag på 5,4 miljarder mark med 700 miljoner mark till 4,7 miljarder mark.

Totalt beräknas staten nästa år hösta in 24 miljarder mark av vägtrafiken, främst i form av bränsleacciser. Det är fyra miljarder mera än i år.

Tunga fordon går bra åt

Lastbilsförsäljningen är en sektor som har fått fart i år. I fjol såldes under årets första åtta månader drygt 500 lastbilar; i år är försäljningen nästan 1 200 under samma period. Ökningen förklaras delvis av den ökade ekonomiska aktiviteten, men troligtvis till en ännu större del av Finlands starka ställning i västvärldens handel med

Ryssland. Försäljningen ryckte också genast upp sig då det i början av året blev klart att inköpskostnaderna retroaktivt från och med februari fjol kunde dras av i mervärdesbeskattningen. Paketbilsförsäfjningen har däremot gått en verklig kräftgång sedan paketbilarna belades med en 35 procentig bilskatt i maj i fjol. Under januari-augusti i år såldes ca 2 000 paketbilar, jämfört med 3 500 i fjol. Moms-beskattningen inverkar positivt också på paketbilsförsäljningen, vilket visas att sommarens försäljning överstiger fjolårets. Tidigare kunde yrkesbilister och företag inte i bokföringen dra av oms-avgiften för fordon som används som arbetsredskap. Bussförsäljningen har under perioden januari-augusti jämfört med i fjol minskat med ca en femtedel till 83 sålda bussar. Orderstocken hos importörerna indikerar dock att försäljningen för hela året kommer att vara större än i fjol, konstaterar Bilimportörernas VD Pekka Puputti.

Japanska bilar i motvind

En närmare titt på nybilsförsäljningen visar att de japanska bilarna har tappat terräng. Det beror inte på att de skulle vara sämre än tidigare, utan främst på den i förhållande till marken olidligt starka japanska yenen. Av de japanska märkena står dessutom Subaru för tillfället utan importör, efter det att Aro-Yhtymä i juni sade upp kontraktet med Fuji Heavy Industries. För vissa modeller som tillverkas utanför Japan är pristrycket inte lika stort. Tförsäljningsstatistiken ligger Opeliledningen under årets första åtta månader, men Volkswagen har de senaste månaderna sålt klart bättre och har goda chanser att gå uppi täten iseptemberförsäljningen. Volkswagens framgång är ganska fenomenal, försäljningen har ökat med 175 procentiår. Toyotaligger trea och Nissan fyra. Top 15 1-38/94 är följande:

Den mest sålda modellen är dock fortsättningsvis Toyota Corolla som med en försäljning på 3760 bilar 1-8/94 leder klart före Opel Åstra (3275), Volkswagen Golf (2915), Nissan Sunny (2628) och Ford Mondeo (2081).

Utgiven i Forum nr 1994-13

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."