Utgiven i Forum nr 1994-13

BMW: Dyra bilar för rika människor - och några för medelklassen

av Bo Ingves Forum 1994-13, sida 17, 20.10.1994

Taggar: Teman: bilar

BMW: Dyra bilar för rika människor — och några för medelklassen

Bo Ingves

BMW:s öde i Finland har varit att bilarna var för dyra för den nya bilförmånsbeskattningen, Det finns inte heller många taxi-BMW, vilket t ex har hållit uppe Mercedes-Benz’ försäljning. Den nya BMW 7-serien, som presenterades i början av hösten, torde med sitt baspris på över 600 000 mark inte heller den sätta köparmassorna mest framgångsrika biltillverkar na i världen. Företaget har inte uppvisat ett enda negativt bokslut de senaste 15 åren, trots att Tyskland i fjol upplevde sin värsta ekonomiska tillbakagång under efterkrigstiden.

Recessionen återspeglade sig på bilförsäljningen, som sjönk med 19 procent till 3,2 miljoner bilar. Det är en miljon(!) mindre än 1991. Till skillnad från de övriga tyska biltillverkarna behövde BMW dock inte tillgripa förkortad arbetstid eller uppsägningar, utan anpassningen till det rådande läget klarades via s k naturlig avgång.

Volymmässigt är BMW internationellt sett en ganska liten tillverkare. I fjol tillverkades drygt 530 000 bilar, vilket är 11 procent mindre än 1992. Försäljningen stagnerade i Europa och Japan, men ökade 1 USA med en femtedel till 78 000 bilar. Det innebar att BMW var populäraste europeiska bilmärke i USA. Köpet av brittiska Rover framför näsan på Honda har ökat BMWs årsproduktion till ca 1 miljon bilar per år.

På motorcykelsidan går BMW dock bättre än någonsin. I fjol såldes över 35 000 motorcyklar. BMW etablerade 1990 samarbete med Rolls-Royce på flygmotorsidan, och orderstocken är hygglig. Totalt omsatte BMW-koncernen i fjol 29 miljarder DEM, dvs drygt 90 miljarder mark. Nästa år inleds produktion också i USA.

[ne sett hör BMW till de

På ruinens brant för 35 år sedan Det har inte alltid gått som på räls för

BMW. Det sportbilsinriktade nischföretaget stod i slutet av 1950-talet på

BMW lsetta förstummade bilfansen på 50-talet…och 60-talet…

rörelse. Men en häftig bil är det.

kämpar om h med e lerfötter och höll på att köpas upp av Daimler-Benz. I och med BMW 700, som introducerades 1959, lyckades företaget dock på nytt få grepp om marknaden och kunde räddas.

Under 1960-talet gjorde Bayerische Motoren Werke AG med framgång bilar för mera sportigt inriktade människor. I början av 1970-talet togs ett viktigt strategiskt steg. i och med att företaget började sikta in sig på en bredare köpkrets.

Det första steget var den nya 5-serien som lanserades 1972. Tre år senare kom 3-serien och 1977 stod den första lyxiga 7-serien i tur att introduceras. Den andra generationen av 7serien presenterades 1986. I lyxbilssegmentet säljs det årligen ungefär 250 000 bilar i världen,

Totalt har det på åtta år sålts drygt 300 000 av den föregående generationen av 700-serien, därav 350 stycken i Finland. Det har redan sålts 45 000 av den nya generationen som presenterades i Finland i augusti.

Lyxbil för lyxsegmentet

BMW 700-serien hör definitivt till klassen lyxbilar. Den billigaste versionen, 730i, kostar i grundutförande nästan 630 000 mark. Följande version, 740i, kostar 755 000 mark. Sportco"ipån 840CiA kostar nästan en miljon mark, Redan i standardutförande innehåller 7-serien det mesta. Det finns dubbla krockkuddar, Iuftkonditionering, farthållare, elektriska fönsterhissar på alla fönster, fjärrstyrt centrallås som deaktiverar vitala motorfunktioner, tjuvlarm., antispinnsystem, avståndsradar rm mm.

Bilen är givetvis en dröm att köra, det skulle bara fattas annat. Fjädringen, V8-motorerna, säkerhetsaspekterna innehåller de flesta moderna finesser som finns. Att köra varvrekord (personliga sådana) på den slingriga Ahvenisto-banan är inget problem. Hur man än vrider på ratten hänger bilen med i svängarna.

I landsvägskörning är bullernivån mycket låg, vägens ojämnheter känns överhuvudtaget inte, bänkarna är bekväma, alla nyanser hörsi musiken och motorns 286 hk i provkörda 740i känns sköna under gasfoten. I jämförelse känns förra generationens 7-serie närmast gammalmodig. Utseendemässigt skiljer sig dock inte bilarna mycket. Linjerna är aningen mera strömlinjeormade och några detaljer är olika på den nya bilen.

Vad är värt sitt pris?

Det är svårt att hitta något annat negaivt att säga om bilen (efter en ganska kort bekantskap) än priset. Är bilen t ex 400 000 mark bättre än Opel Omega V6 2,5? Importören Veba Autos VD Torbjörn Wiik räknar i alla all med att sälja ca 20 stycken nästa år. Utan minstingen 316i Compact, som kostar under 150 000 mark, skulle BMW vara ett litet märke i dag i Finand. Den står för hela 50 procent av försäljningen, som beräknas uppgå till 450 bilar i år. Andelen skulle enligt Wiik vara större om fabriken kunde everera mera. I detta nu är leveranstiden ca två månader. I år har BMWs försäljning ökat med ca 15 procent, men Wiik räknar med att den kommer att öka med totalt 25 procent i och med höstförsäljningen. &

BMW:s högkvartersskrapa i Mönchen. Nästa år inleds produktion i USA.

VA AN N Ku

Utgiven i Forum nr 1994-13

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."