Utgiven i Forum nr 2010-07-08

Bokning på webben – vad funkar bäst?

av Henry Ericsson Forum 2010-07-08, sida 40, 26.08.2010

Taggar: Teman: ecommerce

EE FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK

NR 7-8 2010

Skicka dina kommentarer till adressen: feedbackÖforum.fi

Bokning på webbe = vad funkar bäst?

HENRY ERICSSON

Under sommarhettan har akF tiviteten på webben legat lågt. Men semestertiden är högsäsong för resandet, och allt fler resor bokas nuförtiden på webben.

I Forums debattgrupp på Linked In har nätproffsen presenterat sina bokningssajter och bett om kommentarer av potentiella användare. Exemplen har sträckt sig från frissa och sporthall till bussresa och Ålandssemester. Sammandraget nedan ger tips om vilka egenskaper en bra bokningssida ska ha. Speciellt viktiga är synpunkterna för rena bokningssajter som ska skapa mervärde utan att ha en egen tjänst att sälja. Alla finesser behövs förstås inte för alla tjänster, det gäller att plocka russinen ur kakan.

» Åskådlighet. Börja gärna med överblickar, som till exempel kartor. Kunden vet inte alltid precis vad han eller hon vill ha. Hjälp kunden att välja genom att visa 5-10 favoriter: populärast justnu, billigaste, lyxigaste, och så vidare. Lägg upp det dynamiskt så att favoriterna varierar för varje nedladdning.

Ge också ett klart och tydligt pris tillräckligt tidigt i söknings- och bokningsrutinen. Att vara tvungen att traggla igenom tre sidor av formulär för att islutändan vara tvungen att hoppa av, för att trippen till Prag blev betydligt dyrare än väntat, gör ingen glad.

» Alternativ söklogik. Alla människor tänker inte lika. Söklogiken får inte basera sig på en enda sökväg, ristad i sten.

Exempel1: Man vill ta en paddelsemester på Åland. Hittar man inte det, borde alternativen ‘paddla i Pargas’ och ‘cykla på Åland’ kunna följas upp lika lätt.

Exempel 2: Man har behov att efter semestern snygga till kalufsen. En del vill klara av saken snabbast möjligt, modell ‘skalpering omedelbums! oberoende av frisör. Andra är villiga att vänta några dagar för att få frillan fixad, “Det sk vara Anita, när har hon tid för mig?” Ett bra bokningssystem bör klara av båda sortens frågor.

» Alternativa svar. Vid sökning av inhemsk bussbiljett kan man få svaret “Biljetten kan inte köpas på nätet” Jaha? Var kan den då köpas?

I R-kioskerna? I bussen? Kunden vill ha klara handlingsalternativ. Får han inte det, hoppar han av. Och tar egen bil.

» Inmatning av basdata en gång för alla, Det ska räcka med att skriva in sitt namn, sin e-postadress och så vidare en gång. Det får inte gå så att den som valt att inte flyga till Seinäjoki en viss tid ska skriva in sig på nytt för att kolla flyget till Vasa. På ofta anlitade sajter bör systemet komma ihåg stamkunders preferenser, som språk, rökfrihet, med mera.

» Förlängd och fördjupad tjänst. När man väl har bokat in sig, ska systemet ge mervärde. Skicka en bekräftelse per e-post. Lägga in bokningen i kundens kalender på Outlook. Påmin 3 a 3 2 2 3 ö 3 na dagen före om resan. Hjälpa till att checka in över nätet. Hantera ombokningar smidigt. Skapa ett medlemskort. Sköta om debiteringen.

» Släng inte ut kunden vid navigering. Användare föredrar att hållas kvar på samma webbplats. Det upplevs som oerhört irriterande att bli utslängd till en helt annan webbplats efter att ha klickat på ett oskyldigt sökord. Risken är att en utkickad kund aldrig kommer tillbaka. Visst får det finnas länkar, men de ska vara tydligt angivna.

Vilka webbplatser är värda ett besök? Webbsajterna för bokning fick både berömmande och utmanande kommentarer. Forum önskar inte här hänga ut något speciellt företag för ris eller ros. Vi föreslår att intresserade läsare själv går in på Linked In-gruppen, läser referensartiklarna och testar de nämnda webbplatserna. m

Forum - det finlandssvenska affärsnätverket: www.linkedin.com/groups?gid=1841943. Enlänk till sidan finns också på www.forum.fi.

Utgiven i Forum nr 2010-07-08

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."