Bryggare bygger bro över Kvarken
av Johan Svenlin Forum 2019-08, sida 28-29, 24.10.2019
Det räcker inte med att brygga gott öl om ingen känner till det. Nu går ett dussin mikrobryggerier i Österbotten och Västerbotten ihop under namnet Bothnia Brewers för att lyfta ölkulturen i Kvarkenregionen.
Boomen med mikrobryggerier följde i svallvågorna av två stora trender under 2010-talet – downshifting och lokalproducerat. Samtidigt växte också allmänhetens intresse för olika typer av öl. Entreprenörerna bakom mikrobryggerierna var ofta män som haft ölbryggeri som hobby och kommit till insikten att de nu var redo att satsa professionellt.
Några år senare är mikrobryggarna många erfarenheter rikare och få av dem ångrar beslutet att de sagt upp sig från jobbet och förverkligat sin dröm med ett eget bryggeri.
”Vi är där vi vill vara för tillfället. Vi levererar ungefär 50 000 liter öl per år och volymmässigt siktar vi ännu på att växa under de närmaste åren, men vi kommer absolut att hålla ölproduktionen på hantverkarnivå och tänker inte flytta ut härifrån”, säger grundarna och ägarna till Keppo bryggeri, Caj Fors-Klingenberg och bröderna Björn och Carl-Henrik Höglund.
Startade med hembrygd. Det är onsdag förmiddag och bryggdag på Keppo bryggeri. Det innebär att någon av de tre måste hålla ett getöga på processen i tankarna. Däremellan kan de sköta löpande uppgifter, som att beställa råvaror, sköta kundkontakter eller bli intervjuade.
”Här ser du hela personalstyrkan. Calle hade hållit på en tid med hembryggning och frågade mig om jag var intresserad av att starta ett mikrobryggeri tillsammans med honom. Ungefär samtidigt fick vi veta att Caj hade flyttat tillbaka till trakten efter att ha jobbat som arbetsledare på Stallhagen på Åland, så vi frågade honom om han också ville vara med”, berättar Björn Höglund.
”Vi har en bra mix med kunskap inom företaget. Jag är ursprungligen diplomingenjör i processkemi och startade också min bryggarkarriär med hembryggning, innan jag gick kurser för att höja min kompetens i ämnet”, säger Fors-Klingenberg.
Undviker extrema smaker. Företaget grundades 2016 och året därpå kom produktionen igång.
”Vi var förvånansvärt eniga om vad vi ville göra. Målet var att tillverka mera smakrika öl än de stora märkena som dominerar marknaden, men samtidigt ville vi undvika att göra extrema öl som folk kanske inte ens gillar”, förklarar Fors-Klingenberg.
”En annan utgångspunkt var att vi skulle använda enbart ekologiska råvaror. Vattnet är lokalt och råvarorna är till 90–95 procent inhemska”, tillägger Björn Höglund.
Keppo bryggeri håller sig på samma prisnivå som motsvarande bryggerier och ser helst att försäljningsökningen sker på bekostnad av de stora märkena som säljs i 24-pack.
”Kulturen är allmänt på väg mot dyrare drycker och mot en större kännedom om olika typer av öl och hur de kan kombineras med olika maträtter. Vi vill att våra öl ska avnjutas för smaken och som matdryck, inte för berusning”, förklarar Fors-Klingenberg.
Johan Svenlin text
Läs hela artikeln i papperstidningen.