Danska B&o — ljud i lyxklas
av Sigyn Alenius Forum 1985-12, sida 20-21, 28.08.1985
Taggar: Bolag: Bang & Olufsen Teman: ekonomi
Tillverkning å la B&o år 1926 och idag: löpande band förekommer inte.
ITA KE
Danska B&o — ljud i lyxklass
Danska Bang & Olufsen är en liten jätte. Med halvannan miljard danska kronor i årsomsättning är B&o ett litet företag jämfört med hemelektronikens giganter såsom holländska Philips, japanska National och Sony och västtyska Grundig. Men B&o:s roll som trendskapare i branschen, den förnekar ingen.
runt har haft svårigheter de senast åren — många marknader börjar bli mättade, priskonkurrensen har varit våldsam. Hos B&o har dessutom försenade komponentleveranser och valutaproblem spelat in. 75 procent av produktionen gick på export under sensate räkenskapsår, som avslutades den 31 maj. B&o exporterar till 65 länder av vilka de viktigaste är Storbritannien, USA, Frankrike, Schweiz och de nordiska länderna. De enskilda nordiska ländernas andelar är inte så stora. Finlands andel av B&o:s export senaste räkenskapsår uppgår till knappt två procent. En stor del av komponenterna importeras. På längre sikt balanserar export och import någoriunda, men det senaste året har den höga kursen på Japans yen och USA:s dollar fördyrat komponentimporten, medan den låga kursen för det brittiska pundet har minskat intäkterna då Storbritannien är den viktigaste köparen.
R adio, TV och videofabrikerna världen
Häng med i utvecklingen!
B&o har för första gången under sin 60-åriga verksamhet uppvisat en kännbar förlust — 20 miljoner danska kronor.
— Men tro ikke at vi er på vej ned, skyndar sig styrelseordföranden Sten Langebaeck att förklara. — Vi er på vej igjennem.
Företagets verkställande direktör Vagn Andersen kompletterar: B&o har svaret på detta historiska minus helt klart — en jättesatsning på framtiden.
— Vi har udover de 175 ingenierer som vi hade i forvejen, ansat 100 saerlige udviklingsingenierer med opgaven at udarbejde et super-produktionsprogram, TV, radio og video. Det skal vaere ude i butikkerne 1987.
Framtidsforskning och produktutveckling har alltid varit högt prioriterat hos B&o, och nu helt i topp. Under senaste räkenskapsperiod satsade företaget 175 miljoner på utvecklingssektorn. I år blir det inte mindre. Philips förlorade förra året 1,2 miljarder i danskt mynt, västtyska Grundig 700 miljoner och franska Thomson 300. B&o:s filo sofi är: antingen rullar utvecklingslavinen över oss eller också rullar vi med den. B&o har valt det senare alternativet.
Kvalitet och smak
Konkurrenterna säger att B&o säljer på design. Köparna säger: de säljer till snobbarna. Själva säger de: vi säljer till dem som vill ha någonting helt speciellt, någonting som är annorlunda, som andra inte har. Superteknik | ett läckert skal. Ska man behålla den positionen, finns det bara en framkomlig väg: att hela tiden ligga hästlängden före de andra. Det kostar pengar, men för den som köper B&o spelar priset mindre roll än känslan av att äga just det som de andra ännu inte har, En av B&o:s hifi anläggningar, system 5 000, kostar dubbelt så mycket som japanernas motsvarande. System 5 000 såldes i fjol i 12 000 exemplar och produktionen fördubblas innevarande år. Men efterfrågan är ännu större. Med system 5000 säljer vi inte bara nya apparater, vi säljer en ny livsstil, säger B&o: centralljud. Det blir i framtiden en självklarhet, precis som centralvärme och elektriskt ljus är idag.
— Ghettoblasters og walkmen — lad de andre om dem! skrattar Vagn Andersen. De intresserar inte honom.
Äkta hantverk
Bang & Olufsen håller till i den lilla nordjylländska staden Struer. Företaget har 2 600 anställda. Tar man anhöriga och underleverantörer med, så är två tredjedelar av Struers 19 000 invånare direkt beroende av företaget. Utöver 2 600 i Danmark har B&o 400 anställda i dotterbolag utomland | fabriken i Struer finns inte några löpande-band anläggningar. En stor del av produktionen är hantverk. De hundratals delarna i en skivspelare eller en radio eller färgTV monteras mest för hand. Det trivs de anställda med — var tredje av dem är aktieägare.
Hur mycket gör B&o själv, hur stor del av komponenterna importeras 12/1985 FRUN — - Forretningshemmelighed, skrattar Vagn Andersen. — Vi importerer en ikke ringe del, Men vaesentligt er faktisk ikke hvor mange procent vi laver selv — vaesentligt er at vi laver alt det som vi ikke kan få. Hvis der er en del som vi ikke kan få andre til at producere for os i den sterrelse, med den funktion og det udseende som vi ensker, så saetter vi vore egne ingenigsrer til at tegne delen. Og bagefter tegner de så maskinen som skal producere den.
Butiken ska fylla kraven
I Köpenhamnsförstaden Ordrup — de konservativas hemvist, köpcentrum i det sk whiskybältet — ligger ett B&o-center vid huvudgatan. Där visar butiksägaren Leif Ströms unga radio-, TV- och videobitna och -utbildade son Claus ett B&o-pickuphuvud, stort som en halv fingerborg. Inne sitter fyra små spolar som tillverkats i en maskin som på tio sekunder lindar 25 kilometer tråd som är tunnare än ett hårstrå, till $polar. Det kunde de andra ute i stora världen inte producera så som B&o ville. Så B&o:s ingenjörer ritade pickupen och maskinen som tillverkar den. Om pickupen brukar gå sönder? Nej, vi har visst aldrig haft besvär med cen, säger Claus Ström. En pickupnål kan bli sliten, men spolarna krånglar inte.
B&o ställer väldiga krav på sina detaljförsäljare. Tro inte att vilken radiobutik som helst bara kan börja saluföra denna ljudoch bildvärldens Mercedes.
— Först skickar man in en ansökan till huvudkontoret och förklarar att man vill börja saluföra B&o, förklarar Ström i B&ocentret. — Så kommer de hit från Struer och tittar. Är butiken tillräckligt stor och flott? Finns det bra plats för hela B&o sortimentet och god belysning så apparaterna kan komma till sin rätt? Är personalen vänlig och välutbildad? B&o håller själv varje år kurser för dem som sköter detaljförsälj ningen av varan. Sköts försäljning och reklam med stil och takt? De kollar vad de kallar atmosfären i butiken och ägarens försäljningsfilosofi.
Är alltsammans tillfredsställande, får man rätt att sälja B&o:s produkter och förpliktas att hålla lagret updaterat hela tiden så inte kunderna ska komma och fråga efer någonting och få svaret att man inte har det. De kommer sen varje år från Struer för att kontrollera hur det går. Som en särskild hedersutmärkelse kan en butik ”befordras” ill B&o-center. Ström: — Man kan inte ansöka om det — det är en utmärkelse som man tilldelas. Det finns ett tiotal B&o-centra bland de närmare 200 butiker i Storköpenhamn som får sälja B&o. Det finns flera hundra radioaffärer som inte får sälja B&o.
Agenter är inte att lita på
I utlandet säljer B&o på några få undanjag när genom sina egna dotterbolag. Lokaa agenter, som också sysslar med en massa annat, duger inte, är uppfattningen på B&o:s huvudkontor i Struer, Enda möjligheten att ha full kontakt med kundkretsen är ett eget bolag. Chefen vid B&o:s dotterbojag i Finland heter Esko Antikainen.
— Finnerne har sans för en laekker vare — de er glade for det tekniske og kan saette pris på ”indpakningen”. B&o bruger kun aegte materialer — teaktrae, pallissander — hvad folk önsker, Lyst, også hvidmalet er in nu — det har vi begyndt med i år, rapporterar Andersen.
Han gillar finländska inredningar — reklambilderna som visar B&o:s apparater och system i hemmiljö är tagna i Finland, många hos Antti Nurmesniemi.
Framtidens system är centrala system, system där TV, radio och video förenas. Ljud och bild i alla rum i hemmet. Liksom det idag läggs in elkablar och vattenledningar kommer det i framtiden att lika själv Dessa två reklambilder visar tydligt att B&o:s formgivare betraktar också en musikanläggning som ett möbel eller en inredningsdetalj som ska harmoniera med resten av inredningen.
60 år B& $ Företaget grundades 1925 av två unga ingenjörer vid namn Peter Bang och Svend Olufsen. I år fytler B&o således 60 år.
9 B&o har blivit känt över snart sagt hela världen för sin exklusiva desig kombinerad med hög kvalitet och användarvänlighet.
€ B&o grundade ett dotterbolag i Finland år 1969, B&o i Finland har idag 14 anställda och omsätter drygt 12 miljoner mark (enligt senaste bokslut). Vilken företagets marknadsandel är, är svårt att säga: det beror helt på hur man gör gränsdragningen. Marknadsandelen är hög inom B&o:s speciella område.
klart läggas in AV-kablar i väggarna i ett hem, Om två år har B&o apparaten som väcker med radionyheterna och själv ställer om till klassisk musik eller till TV när nyheterna är slut eller stänger av systemet vid angivet klockslag till exempel när ägaren går till jobbet.
Framtidsmodeller, som de 100 ingenjörerna sitter och funderar på, är bl a biblioteksmaskinen och identifikatorn. Den förstnämnda ska själv kunna sätta på ett bild- eller ljudbandå eller -skiva som man själv — med fjärrkontroll naturligtvis — ber om. Mikroprocessorn inne | apparaten vet vad ägaren har. Den andra, identifikatorn, ska ur musikutbudet kunna plocka fram och spela upp Beethoven, eller Brahms, eller Stravinskij, elier vad man nu matat in i datorn. Den ska kunna identifiera tiotals komponister. Andra arbetar naturligtvis efter samma linjer, men på B&o är man inte rädd för konkurrens.
— Vi har vor stil. Vi konkurrerer på vore egne betingelser. Vi er ikke bange, menar Vagn Andersen.
Sigyn Alenius 9
FSRUN 12/1985