Utgiven i Forum nr 2018-01

Därför vågar Donald Trump inte besöka Silicon Valley

av Carl-Gustav Lindén Forum 2018-01, sida 10-13, 01.02.2018

Taggar: Orter: USA

Luften pyser ur bubblan, men långsamt. Med ett år av Donald Trump vid makten håller Silicon Valley liksom större delen av Kalifornien långsamt på att återhämta sig från en dubbel chock.

Det fanns två helt olika Silicon Valley veckorna före och efter valutgången i det amerikanska presidentvalet 2016. Före valet fick jag höra av en riskkapitalist att folk i det immigrant­täta området inte bryr sig:

”Nu ska vi komma ihåg att bland Silicon Valley-mänskorna så är det ju kanske bara 60 procent som skulle få rösta, av vilka 30 procent kanske faktiskt kommer att göra det.”

En annan person, en lärare jag talade med, hade inför valet svårt att tro att Trump kunde vinna.

”Det går upp och ner, men jag tror han är så korrupt med sina skatter och sin stiftelse som förbjudits. Varenda större publikation har ställt sig bakom Hillary.”

Tills november 2016 levde Silicon Valley definitivt i sin egen bubbla. Efter valet har jag träffat många som medgav att de personligen inte kände en enda person som röstat på Donald Trump. Bland väljarna i Kalifornien, landets till invånarantalet största delstat, mötte han tvärtom stenhårt motstånd. Hillary Clinton fick 4,3 miljoner fler röster medan Trump fick nöja sig med under 30 procent totalt – i San Francisco så lite som 10 procent och i Los Angeles strax över 20. Ingen president har haft ett så svagt understöd här på 60 år. Kalifornien är en utav de fem delstater där demokraterna såväl dominerar i det regionala parlamentet som innehar guvernörsposten. Kalifornien var dess­utom ett av få ställen i USA som blev ännu blåare under 2017 (blått är demokraternas färg).

[caption id=“attachment_9720” align=“aligncenter” width=“440”] Ledbruten. Teknikens mecka Silicon Valley levde under valkampanjen i ohelig maskopi med den våg av protester och missnöjesyttringar som förde Donald Trump ända in i Vita Huset. I efterskott har vd:ar för flera teknikjättar krupit till korset. Foto: Mostphotos[/caption]

Tveeggat svärd. Silicon Valley hade även en stark relation till president Barack Obama, självutnämnd ”nerd” och ”geek”, som besökte området ett otal gånger och fick stora delar av sin kampanjfinansiering av lokala miljardärer. I själva verket kan man fråga sig om han inte rentav åt ur teknikindustrins hand.

Jag var också långt inne i bubblan efter att ha besökt Kalifornien ett antal gånger under det senaste året och följt valdebatterna i tv på ort och ställe. Visst var jag skärrad, men efter den tredje valdebatten mellan Trump och Clinton var jag förvissad om USA får sin första kvinnliga president. Nu blev det ju inte så. Strax innan julen 2016 öppnade jag därför den flaska bubbel från vingården Korbel i Sonoma som var avsedd för ett helt annat tillfälle. Denna ädla dryck – ”Russian River Champagne” (inget ursprungsskydd här inte) – utan tilläggsämnen, ”Nature”, var avsedd att avnjutas i samband med installe­ringen av Clinton som USA:s första kvinnliga president.

[caption id=“attachment_9723” align=“aligncenter” width=“440”] Ingen smekmånad. Den folklige och plumpe Donald Trump får låga poäng i Silicon Valley, i bjärt kontrast till företrädaren Barack Obama som öppet både sympatiserade och levde i ekonomisk symbios med överintellektuella datanördar. Foto: Flickr[/caption]

I själva verket blev valet av Trump en dubbel chock. Samtidigt som Facebooks grundare Mark Zuckerberg och andra miljardärer i Silicon Valleys elit satsade miljoner på att få Hillary Clinton vald har deras egna sociala medier som Facebook, Whatsapp, Instagram och Twitter använts för att manipulera amerikanska väljare i massiv skala med desinformation till stöd för Trump. Många bedömare anser att han aldrig blivit vald utan teknik­jättarnas hjälp.

Carl-Gustav Lindén text

Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Paperini!

Utgiven i Forum nr 2018-01

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."