Demolerade bilar
av Ragnhild Artimo Forum 1985-14, sida 20, 25.09.1985
Taggar: Teman: bilindustrin
Autorobot är patenterad i flera länder. Uträtandet av bucklor kan göras som skräddararbet genom att använda flera riktpunkter simultant.
Riktbänk på export
Missnöje är alla uppfinningars moder. Då Olavi Venäläinen för sexton år sedan grundade sin plåtverkstad i Kuopio, fick han inte tag på en riktbänk som var tillräckligt effektiv för ”ansiktslyftning” på krockade bilar. Så han utvecklade en själv.
rihuolto heter numera Autorobot
Finland Ky. Det är inte bara namne som klingar mera internationell. Av företa gets omsättning härrör sig 70 procent från export.
— Firman grundades som bilreparati F öre detta Kuopion Moottori- ja Kola nen, verkställande direktör och produktutvecklare. — Behovet av en hygglig riktbänk fick mig att rätt snart börja utveckla en egen sådan. 1976 fick jag de första prototyperna klara och året därpå inledde vi industriell tillverkning av den nya riktbänken. Idag är verksamhetsprofilen den, att 97 procent av omsättningen bygger på robotförsäljning och bara tre på bilreparation. Autorobot är den enda finska riktbänken, och företaget sysselsätter ett femtiotal personer. Företagets omsättning enligt senast bokslut var 10,8 Mmk och för innevarande räkenskapsperiod räknar man med cirka 14 miljoner. Venälälinen säger att 20 miljoner är ett slags psykologisk ribba — och med den ökande exporten är det ett realistiskt mål.
Snabbt och enkel är nyckelbegreppen i Autorobot-systemet. Det i många länder patenterade systemet baserar sig på att bilen kan kopplas fast och lösgöras snabbt och behändigt — och att arbetshöjden kan regleras hydrauliskt. Uträtandet av bucklor kan göras som skräddararbete genom att man kan använda flera riktpunkter simultant. Plåten trycks ut från insidan. Med robotarmen kan man bl a trycka bilgolvet på plats, lyfta hoptryckta takkonstruktioner, och räta ut stödpelare.
Riktresultatet kontrolleras med mätanläggningarna. Ett viktigt säljargument enligt Venäläinen är att Autorobot medger en bekvämare arbetsställning än tidigare riktbänkar. Över tvåhundra reparationsverkstäder i Finland jobbar med någon av Autorobots modeller. Den första levererade Venäläinen redan 1977 till AroYhtymä i Helsingfors,
Idag har Autorobot fem modeller i produktion, från relativt enkla (och billiga) till i år lanserade Autorobot XL, som är en flerfunktionsrobot och ett slags kombination av lyftanläggning och riktbänk med det allra nyaste i hydraulik.
— Med nya Autorobot XL räknar vi med att klara oss i konkurrensen ganska långt framåt. Helt nya modeller är inte aktuella på ett bra tag — däremot är det klart att vi hela tiden förbättrar de existerande modellerna och deras funktioner.
Världen som marknad
Då Olavi Venäläinen i tiden konstruerade sin Bgen riktbänk för att kunna sköta sin reparationsrörelse effektivare, kunde han inte ana att verksamheten småningom skulle domineras av just denna business. Idag har han export i blicken, men fötterna stadigt på jorden.
— Vi har levererat Autorobotar till snart sagt hela världen. Främst de nordiska länderna, Storbritannien, Förbundsrepubliken Tyskland, Österrike, Schweiz, Holland, Irland… Artiklar i internationell fackpress har lett till agentavtal i nya exportländer. Idag gör vi affärer med Australien, Nya Zeeland, Japan, Malaysia, Saudi-Arabien. Sovjetunionen håller också på att bli en viktig marknad.
Exporten är ett måste, eftersom marknaden i Finland relativt snart är uppäten — nya, förbättrade modeller kan ge litet ökning, men inte i det oändliga. Därför siktar Autorobot på världen som marknad.
I Finland har firman ingen inhemsk konkurrent. Närmaste konkurrent opererar i Sverige. I Mellaneuropa är de största | denhär branschen italienska.
Ragnhild Artimo 9
Tekniska Mässa 17-23 oktober 1985 i Stockhol — Skandinaviens viktigaste industrimässa—
Tekniska Mässan ger en snabb och effektiv nyhetsrapportering från många olika branscher. 21.000 m? industriteknik. I fjol såg 79.454 besökare Skandinaviens viktigaste industrimässa. Välkommen till Stockholm. Kan du inte komma ifrån i veckan har vi öppet både lördag och söndag. Årets specialavdelningar: Transport & Materialhantering och Plast & Gummi med Polymerexpo 85.
Stockholmsmässan Älvsjö. Öppet: Vardagar 10—18, lördag-söndag 10—16. Entré: 60 kr, eller inbjudningskort från utställare. Endast för facklolk. Barn under 16 år äger ej tillträde ens i målsmans sällskap
Arrangör: Stockholmsmässa 2 14/1985 FRUN,