Utgiven i Forum nr 2011-05

Den gåvotid nu kommer

av Heidi Furu Forum 2011-05, sida 43, 26.05.2011

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5 2011

EOSSE

Heidi Furu är redaktionschef på Forum för ekonomi och teknik.

Den gåvotid nu kommer

Blomstertiden är här, och med den kalas och examensfester. Roligt förstås, om det inte var för alla presenter som ska fixas. Hur hitta en personlig grej som mottagaren gillar, men ändå inte har från förut?

Vissa avundsvärda människor verkar ha en presentfinnargen som gör att de varje gång hittar på exakt den lilla överraskande grej som jubilaren innerligt uppskattar. Vi andra skrapar oss i huvudet och googlar ”studentpresent’; ”konfirmationsgåva” eller ”bröllop personlig gåva”. Det leder oss till mängder med webbutiker med smålustiga prylar, men inget känns helt rätt. Så vi rusar ut dagen före kalaset, köper ett presentkort och lovar att nästa gång verkligen anstränga oss för att hitta på nåt kreativt och kul. Nästa gång, ja — då lär det ändå bli något så fantasifullt som en Mariskåli säsongens nya färg.

Vissa firare gör det lite enklare för sina gäster och formulerar en önskelista. Förkastligt, anser vissa. Barn som skickar sin önskelista till julgubben upplevs vara godtrogna och snälla, men vuxna som skriver ihop en önskelista är bara kräsna, giriga och otacksamma. Den svenska etikettgurun Magdalena Ribbing är inne på samma linje: En present ska vara en överraskning - inte en beställning.

En verklig överraskning kan det bli om man ger en upplevelse i present. Men överraskningen är inte per automatik angenäm. Precis som med övriga presenter gäller det att känna mottagaren. Den höjdrädda som får ett bungyhopp kan väntas jubla i kapp med vegetarianen som får en kurs i att tillreda blodiga biffar med stjärnkocken på lyxkrogen.

Modersmålslärarinnan blev tillsagd, att på allmän bad strand är det inte tillräckligt med enbart språkdräkt.

Dyra paket. Presenter är ingen liten business. Enligt en undersökning som Nordea publicerade i april lägger finländare ut 2 miljarder euro på gåvor varje år - och då räknas inte ens julklapparna med.

Vad kostar då en enskild present? Nordeas gåvoundersökning är givetvis inget rättesnöre, men ger en hänvisning om hur finländarna resonerar. Födelsedagsgåvan till ett barnkalas kostar i snitt 20 euro, andra gåvor vanligtvis 40-70 euro. Om jubilaren är en nära släkting är gåvan avsevärt dyrare. Föräldrar läggeri snitt 510 euro på bröllopsgåvan till sina egna barn, och mor- och farföräldrar investerar 170 euro i gåvan då barnbarnet får den vita mössan.

Ibland är det ändå smidigast att lägga en slät sedeliett kuvert. Konfirmander, studenter och utexaminerade är de som oftast får pengagåvor, övriga får riktiga paket. Men det man sparar i presentletartid förlorar man ofta i pengar. Fyra av tio i undersökningen anser sig nämligen tvungna att ge en större summai sedlar än vad ett lämpligt paket skulle ha kostat.

I bröllopssammanhang kan man höra sägas att priset för presenten ska motsvara den mat och dryck gästen blir bjuden på. Hu, vad trist säger etikettexperten Ribbing, och påminner om att presenten är en symbol för den lycka man önskar brudparet, inte en betalning för kalaset. Bra, för man kan ju aldrig i förväg veta hur många kupor dyr konjak man blir bjuden på. Men tja, hur lyckas man hitta en present som både till idé och värde symboliserar den ändlösa lycka man vill önska de unga tu? Hoppas att de otacksamma individerna har en önskelista med något riktigt dyrt och exklusivt.

Utgiven i Forum nr 2011-05

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."