Utgiven i Forum nr 2008-12

Det handlar om förtroende

av Nicholas Anderson Forum 2008-12, sida 16, 22.12.2008

Taggar: Teman: affärer

EH FPORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 12 2088

ANDERSON

Nicholas Anderson är Senior Vice President vid Svensk Exportkredit i Finland och chef för SEK:s rådgivningsenhet.

Förtroende är själva grunden i all långsiktig affärsverksamhet. Företagen måste därför göra sitt yttersta för att förtjäna kundernas, de anställdas och alla samarbetspartners förtroende.

Det handlar om förtroende

Du går och köper fin innerfilé i din favoritbutik, Köttmästaren väger köttet och slår in det i vaxat papper. Det kostar en liten förmögenhet eftersom priset är 50 euro kilot. När du kommer hem märker du att köttet luktar skämt.

Du röstar på det politiska parti du litar mest på eller misstror minst. Du förväntar dig att det ska se till att bankerna övervakas rätt och är trygga. Tre år senare gör många av de viktigaste bankerna enorma förluster för att de har inkompetenta ledare, Du förlorar en massa pengar då din aktieportfölj tappar värde dramatiskt efter att bankerna dragit ner på sin långivning och därmed fått hela ekonomin att tvärstanna, Bankernas ledning, revisorer och bankinspektionen har sovit på sin post. Och vi får verkligen lida för dessa kolossala missar i dag.

De ovanstående exemplen handlar om hur förtroende kan missbrukas.

En av Finlands ledande affärsmän har sagt att företagen inte borde befatta sig med samhällsmoral. Jag uppfattar det så att affärsmannen i fråga menar att företagen endast ska försöka tjäna pengar åt aktieägarna, Om

Försäljaren var utbildad att ge ett hederligt erbjudande. Han kände sig väl till mods med detta. Kunden, alltså jag, var nöjd att bli rättvist behandlad. Aktieägaren gynnas av att jag fortsätter att vara kund, och radiofirman lär sig tillverka bättre CDspelare.

Företag kan bara göra vinst på ett hållbart sätt genom att göra sitt yttersta för att förtjäna sina kunders, sina anställdas och sina samarbetspartners förtroende. Vem skulle vilja ha att göra med företaget om detta inte var fallet?

Socialt ansvar innebär att företagen behand lar alla tre kategorier respektfullt och hederligt. De måste erbjuda de anställda en god arbetsmiljö där dessa har möjlighet att förtjäna en skälig lön och vara produktiva. En god arbetsgivare som betalar en rättvis lön både kan och bör kräva hög produktivitet av sina anställda.

När ett företag står inför nedsatt efterfrågan kan det tvingas minska på antalet anställda. I ett sådant läge betyder förtroende och socialt ansvar att företaget inom rimliga gränser och tillsammans me arbetskraftsmyndigheterna hjälper de anställda att hitta nya jobb.

ni följt med hans aktiviteter de se- Korruptio n, På denna punkt är företagets annaste trettio åren, tvivlar ni inte : svar klart begränsat.

på att han lever som han lär. Vi har ohe derlig . Ett gott anseende som arbetsnu alla upplevt konsekvenserna av handelspraxis , givare är viktigt i nästa konjunk den vinstjakt som jag beskrev ti hänsy slö turuppgång då företaget behöve digare, och jag tror inte ni är villi- . . ny arbetskraft. ga att ställa upp på denna princip = al b etsgivarpolicy, Förtroende är den viktigaste formulerad av vårt affärslivs kla- vår d sl öst grunden för affärsverksamhet. rast lysande stjärna. Utan förtroende fungerar ingen Jag köpte nyligen en CD-spe- le darskap, business. Korruption, ohederlig lare och radio på Stockmann, CD- un d e rmåli ga handelspraxis, hänsynslös arbetsspelaren vägrade spela en ny CD, givarpolicy, vårdslöst ledarskap, så jag förde den tillbaka till affä- pro dukter och undermåliga produkter och dåren. Försäljaren erbjöd omedel- d åli. g 8 ervi ce är lig service är faktorer som underbart att ersätta den fulla köpe- minerar förtroendet. summan eller en garantirepara- fakto rer som I själva verket är missbrukat tion, Betjäningen var snabb och m 1 förtroende själva kärnan i dagens vänlig. Ni kan föreställa er att under nerar finanskris. Snikna affärsmän har detta gjorde ett positivt intryck. fö rtroendet. ingen plats i affärslivet. m

Utgiven i Forum nr 2008-12

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."