Donkey Business
av Julia Knežević Forum 2012-04, sida 43, 26.04.2012
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 4 201 ÅSOMI ÄTTONDE
Julia KneZzevié är frilansskribent bosatt i Zagreb.
Donkey Business
Det finns tre särdrag jag urskiljer i den kroatiska karaktären —- spontanitet, ett nyckfullt temperament och en sällsam fäbless för det italienarna så koncist kallar ”il dolce far niente” — det ljuva i att slå dank. Den äldre generationens förhållningssätt till arbete är särskilt präglat av en viss lathet, det handlar om ett förhållningssätt som ännu bär spår av kommunismens förtrögande effekt. Att tänka på arbete i termer av konkurrens och fri marknad har för denna äldre generation ännu inte blivit automatiserat. Samma åkomma drabbar så gott som alla statsanställda, som tar sin fasta anställning för livet för givet — någon annan utväg ur byråkratilabyrinten finns det ju inte heller. Den yngre generationen är däremot mycket medveten om det nya kapitalistiska klimatet, de konsumerar frivolt och är villiga att jobba hårt för festen.
31-åriga Neven Ciganovit är en god representant för den nya initiativtagande generationen. Man kunde beskriva hans karriär så här: från expert på laser printing till åsnemjölkproducent. Det hela fick sin början för två år sedan när han förlorade sitt manschettyrke, sålde sin lägenhet inne i stan och köpte ett hus på landet. Han drömde om att kunna köpa en ponnytill sina tre döttrar, men eftersom en ponny var för dyr fick en åsna duga.
Snart blev det fler. I dag driver han, tillsamman med sin fru Katarina, en smått underlig, men mycket framgångsrik business vars verksamhet går ut på att sälja ekologiska åsneprodukter, allt från ren åsnemjölk till produkter som tvålar, hudkrämer och läppbalsam tillverkade på mjölken.
Åsnemjölken har varit uppskattad i alla tider. Enligt legenden badade Kleopatra i åsnemjölk för att ge lyster och jungfrulighet åt sin hud. Kejsar Neros fru, Poppaea Sabina, hon som sägs ha spelat flöjt medan Rom brann, är en annan historisk gestalt som gör reklam för åsnemjölkens kosmetiska favör. Medan romarna i allmänhet främst upphöjde åsnemjölken till en lyxdricka, hade grekerna även insett mjölkens medicinska nytta. Hippokrates behandlade bland annat giftiga ormbett med mjölken. Dagens vetenskap visar också mycket riktigt att åsnemjölk är en rik källa avimmunoglobin, ett protein som förstärker immunförsvaret. Därtill innehåller mjölken kalcium, fosfor, A, D och E-vitamin och 60 gånger mer C-vitamin än komjölk.
Enligt sägnen krävdes det mjölk från upp till 700 åsnor att tillgodose Kleopatras dagliga bad. Ifall åsnemjölkstrenden tar fart har familjen Ciganovié en ljus framtid framför sig. Åsneaktigt luktar det ju. Men i stället för att kategorisera projektet som monkey business ersätter jag monkey med donkey och lyfter en skål för entrepenörskap. m