Efterfrågan utan utbud
av Kaj Arnö Forum 2015-10, sida 14, 26.11.2015
IT-TRENDER. Marknaden verkar inte fungera. Tekniken erbjuder fantastiska möjligheter att möta användarens verkliga behov, men ingen tycks se affärsmöjligheterna. Jag talar om platsbunden information: Allt som har med kartor att göra, med GPS, med platser, med rutter.
Förr var kameror något för en liten grupp användare, och de använde sina kameror rätt sällan. Nu knäpper folk ideligen bilder på sig själva, sin mat, sina inköp, prislistor, skyltar, tidtabeller, anteckningar.
En del behov är konkreta och nyttiga, andra är bara skojiga, somliga är påhittade och kan rentav gå till överdrift. Fotona sparas, sorteras och delas. För olika sorters foton finns det olika mobila och datorbundna appar, olika sajter, olika sociala nätverk.
Den här utvecklingen har jag inte sett kring geodata. Allt är i barnskorna. GPS:arna verkar fortsättningsvis vara något för en liten grupp användare, som använder sina GPS:ar rätt sällan.
Ser ingen möjligheterna? Kunde det gå så att folk ideligen knäpper på sin GPS och håller reda på sina resor och transporter, sina restauranger och hotell, sina butiker, utflykter, kilometerersättningar, semesterplaner, hobbyer?
Lika konkret och nyttigt som med foton. Klatschiga personliga kartor, det du! Och visst, animeringar kan vara påhittade och track-your-life kan gå till överdrift.
Men platser och rutter kan sparas, sorteras och delas precis som foton. För olika sorters platser och rutter är dagens appar, sajter och sociala nätverk långt efter hur läget är på bildfronten.
Jag förvånas inte över att slutanvändarna inte skriker efter hårdvaran, apparna och tjänsterna. Ingen skrek heller efter Flickr (i början) eller Instagram (numera). Det jag förvånas över är slappheten dels hos Google, Apple och Microsoft, dels hos riskkapitalisterna. Retorisk fråga: Ser ingen möjligheterna i att paxa marknaden för sig?
Läsaren kanske har invändningar. Det finns ju Google Maps! Det finns ju Open Street Map (OSM) och x antal andra karttjänster, Booking.com har hotellens koordinater, TripAdvisor har restaurangernas. Vad mer begär jag?
Jo: Det är som skillnaden mellan att titta på andras bilder och att ta egna. Var och en tar sina egna bilder av Eiffeltornet, fastän det funnits fullgoda målningar och fotografier ända sedan Gustave Eiffel blev färdig. Ändå vill folk ha minnen av när just de var vid Eiffeltornet.
Väldig marknad. Jag talar alltså om en global marknad för personliga geodata. Väldigt personliga. Tänk om du hade koll på alla restauranger, hotell, butiker, kunder du besökt i Stockholm, Paris, München, London, Helsingfors? Tänk om du i ett huj fick dem utritade på kartan, i din telefon, på din dator, i en PDF- eller SVG-fil? Alla fiskeplatser, forngravar, isvägar, hamnplatser, kantarellgömmor, paddelrutter, löpvägar, skogsvandringar i Nagu? Orterna dina egna förfäder fötts på, levt, gått i skolan, gift sig, fått barn, dött eller kanske stupat? Historiska händelser relevanta för just dig och din kulturella tillhörighet: Freden i Nystad, slaget vid Mielis, befästningarna på Lövö, av dig framsurfade sevärdheter ur Wikipedia.
Tänk dig att du promenerar i Stockholm och din karta inte berättar för dig var närmaste 7-eleven är (som ju betalade för trycket av reklamkartan), utan framhäver de platser som är relevanta för dig. Var tant Hildi bodde på 60-talet. Rutten i Stockholms maraton. Var du åt under den spännande utlandsresan med första pojk- eller flickvännen. Upplevelsen får en ny intensitet, din mentala karta över Stockholm får djup, du hittar bättre.
Vad väntar ni på? För att vi ska nå dit behöver vi inte mycket ny teknik. Allt går att göra. Vi behöver geodataformat som är enklare att använda och möjliga att dela mellan appar. Vi behöver en gemensam klassificering, en taxonomi, av platser. Och framför allt behöver vi en aktör som är beredd att lagra stora mängder personaliserad geodata på ett sätt som är tillgängligt och nyttigt även för användaren.
Både kommersiella aktörer och olika länders statliga myndigheter har säkert redan god koll på våra koordinater, för till skillnad från bilder tar geodata nästan ingen plats. Låt oss säga att en vanlig ny bild i komprimerat JPG-format idag tar 2 MB på din telefon. I samma mängd minne ryms dina exakta okomprimerade geodata, uppmätta en gång i sekunden och med en meters noggrannhet, för två hela dygn (12 byte per tidsstämplad koordinat x 24 h x 3600 s = 1 MB).
Komprimerar man bort de sekunder då du hålls på stället växer de två dygnen till veckor. Jämfört med fotografier talar vi alltså om rätt minimala mängder Big Data.
Stora aktörer, investerare, mjukvaruutvecklare: Vad väntar ni på?
[caption id=“attachment_6479” align=“alignleft” width=“153”] Kaj Arnö reflekterar över IT-trender ur ingenjörens, ekonomens och användarens synvinkel.[/caption]