Elaster i rymden
Forum 1975-09, sida 23-25, 14.05.1975FORUM 9 -« 75 23 24 FORUM 9 -« 75
FORUM 9: 75 25
Drivfjädern till materialutvecklingen för rymdändamål är militärt betonac— de civila tillämpningarna åker snålskjuts på detta utvecklingsprogram
Trivsamma, väl ljudisole rade pausutrymmen innebär givande arbetspauser. Och effektiva arbetsprestationer.
Electrolux pausrum leve reras fullt möblerade. De kan tas i bruk omedelbart efter att ha installerats.
Pausrummen fyller all = tänkbara sociala krav. De är en helhetslösning på industrins aktuella pausrumsproblem.
Sex färdiga alternativ at välja emellan.
— ens SM a
I Posta denn kupon om Du vill ha tilläggsuppgifter om de flexibla och effektiva lösningsmodellen vi representerar. Märk ett kryss i rutan för det Du är intresserad av:
Electrolux-pausrum Elux-stålelmentvägg palistäl smågodshylla Truck-Compactus lagerhylla sullbano interna transport- och förflyttningssyste ‘Concentra-tätpackningssystem Facit kontorsmöble [Ö oy ElectroluxcKahete ab]
Alexandersgatan 19 A 00100 Helsingfors 10 tel, 90-11 640
Elaster i rymden
Stationära kommunikationssatelliter, dvs. satelliter som synkront följer med jordens rotationshastighet, kommer snart att få en oanad betydelse för alla trådlösa —långdistansförbindelser — TV, radio, telefoni, telex etc. Trots den minutiösa precision den nuvarande rymdteknologin redan är mäktig måste också dylika, skenbart stillastående, satelliters bana och läge då och då korrigeras. Dessa små justeringar sker med hjälp av från jorden radiostyrda attitydkontrollraketer matade med ett bränsle kallat hydrazin. En organisk vätska som på katalytisk väg förgasas och antänds för att med betydande reaktionskraft stötas ut genom de för bankorrigeringen lämpligaste munstyckena. I princip låter detta enkelt och lättfattligt men vid närmare eftertanke inser man vilken ofattbar precision och otrolig materialhållfasthet dessa ständigt upprepade manövrer i vakuum och superkyla egentligen innebär ifråga om praktisk teknologi.
Exempelvis de tryckventiler som ska så att säga mikromata minimala portioner hydrazin ut från satellitens bränsletankar måste, under dennas kanske tie år långa livstid, kunna prestera hundratusentals enskilda finfina bränslestrålar — med oklanderlig tillförlitlighet och precision, utan en tillstymmelse till läckage. Hela satellitprogrammet är beroende av exakthet i ban- och attitydkontrollen.
I princip påminner tryckventilernas säten om simpla krantätningar. Bara med den skillnaden att minsta lilla ”krandropp” inte får komma ifråga. Dessutom måste packningarna genom anpassning automatiskt korrigera smärre mänskliga montagemisstag och vara okänsliga för hydrazin, korrigera inverkan av smutspartiklar som kan äventyra tätningen samt dessutom fungera klanderfritt oberoende av såväl yttre rymdens superkyla som raketgasernas värme.
Eftersom dessa små men vitala komponenter i systemet väger kanske bara ett tiondels gram utgör deras pris en ren bagatell i satellitens totalkostnader. Även om dessa tätningar vore av guld, platina eller diamant skulle detta inte spela
Kommunikatlonssatellit med attityd- och ban justeringsmotorernas hydrazInjetmunstycke synliga mest till höger.
någon ekonomisk roll bara materialet perfekt fyller alla tekniska krav. Lyckligtvis har specialisterna på tätningsmaterial i sin jakt på lämpligt stoff funnit ett relativt billigt men utomordentligt konstgummi baserat på en specialpreparerad = etylen-propylen-dien (EPDM) elast, nämligen Du Ponts kolvätegammi med marknadsnamnet NORDEL.
Jättemolekyler i mönster
Jättemolekyler bildade genom sammanlänkning av flera relativt enkla molekyler —sk monomerer — på så sätt att ett visst repeterat sammanslagningsmönster ständigt återkommer kallas polymerer. Sådana polymerer förekommer rikligt i naturen som till exempel cellulosa, stärkelse och gummi. Plasterna är syntetiska polymerer och indelas ofta i grupper klassificerade på basen av praktiska tillämpningar och karakteristiska egenskaper. Syntetiska polymerer med gummiliknande känne Vänd!
TYPICAL HYDRAZINE THRUSTER ENGINE
Valve Sectlon Thermal Barrier Section
I I I | I
H I I | I Metal sotenota | I I Valve Seat — valve return coil | I I I I I I
SK [fom
Kydrazine transfer tuba
Valve seat of NORDEL
Vaive Inlet Jet from fuel tank O-ring of NORDEL nozzte
Face seal of NORDEL
En typisk hydrazindriven raketmotor. I ventilsektionen mest till vänster ses själva ventilmekanismen, där de helsvarta detaljerna är Nordel tätningar. Genom den termiska skyddszonen I mitten löper ett Nordel rör för transport av hydrazinet till den katalytiska omvandlarsektionen där hydrazinet från vätskeform överförs till gasform. Utblåsningsmunstycket mest till höger.
tecken kallas med ett gemensamt namn elaster (eng elastomers).
Nordel är sålunda en specialuppbyggd elast som till sina tätningsegenskaper, under de i rymdtekniska sammanhang rådande förhållandena, av allt att döma vida överträffar alla hittills kända material.
Det är därför knappast någon tillfällighet att samma material används också i själva hydrazintankarnas sfäriska och hemisfäriska elastiska utblåsningsballonger och membraner. De kontrollerbara satelliternas bränsletankar är nämligen oftast metallsfärer av vilka somliga uppbevarar hydrazinbränslet i elastiska blåsor koncentriska med det yttre metallhöljet. Andra tankkonstruktioner innehåller ett semisfäriskt membran svetsat till tankens ”ekvator” så att halva tanken innehåller hydrazin och andra halvan helium under pådrivande tryck som — ifall gamla måttenheter ännu tillåts — ligger så högt som 28 kg/cm?.
Teknisk servic maskiner, förnödenhe råmaterial från ledande
JT
EKSTRÖMS program är uppdela på avdelningsgruppe >= industrimaskine —- mobila maskine —- industriförnödenheter och råmateria samt en omfattande, centralisera administrationsapparat, lager oc serviceverkstäder
Nordelventiler redan i bruk
Bränsletankarna är konstruerade av U.S. Air Force Materials Laboratory, som fann att Nordel ventilsäten och tätningar väl motstod påfrestningarna av en miljon öppningar och stängningar under rymdförhållanden. Experiment motsvarande långtidsdrift visade därtill att bränsletankar innehållande Nordel komponenter skulle kunna fungera i hydrazin och superkyla i minst tio år uta mankemang.
Ventilsäten av Nordel har redan en längre tid kretsat runt jorden i bla Solrad-X satelliten, som uppsköts i juli 1971. Snart kommer samma elastmaterial att återfinnas i kommunikationssatelliternas bränsletankar och ventilmekanismer, uppe på 35767 km höjd s k geosynkron kretsbana runt jorden.
Tyvärr måste än en gång konstateras att
Bränsleutblåsningsanordningar I form av hemisfärlsk Nordel tryckmembran tv och ”inneblåsor” av Nordel avsedda att under heliumtryck placeras koncentriskt inne I de klotformiga bränsletankarna av metall.
drivfjädern till denna välkomna materialutveckling är främst militärt betonad, med tanke på globala UHF-kommunikationer mellan markbaser, krigs fartyg, flygplan u-båtar etc. De civila tillämpningarna åker bara snålskjuts på det militära tekniska utvecklingsprogrammet — som så många gånger förr.
ar och
SV
FÖRNÖDENHETER OCH RÅ MATERIAL levereras från vårt nya stora lagercentrum i Esbo.
—- industriförnödenhetsavd.
— lyft- och transportdonsavd.
— slipmaterial- och ytbehandlingsmaterialavd. med bandverksta —- stål- och röravd. - färg- och hjälpämnesavd. - plastråmaterialavd.
tillverkare i hela världen
Kemikalieavdelningarna uppträder formellt under dotterbolaget Oy Ekström & Co Ab:s namn o.
representerar huvudsakligen CibaGeigy AG.
.” AKTIEBOLAG et Efoströssna MASKINAFFÄR
Helsingfors - Karabacka - Åbo - Tammerfors - Uleåborg