Eltågen för Karis-regionen närmare huvudstaden
av Rainer Erlund Forum 1993-02, sida 23, 18.02.1993
Taggar: Orter: Karis Teman: eltåg
Eltågen för Karis-regionen närmare huvudstaden
Rainer Erlun — Karis har nu blivit en del av Helsingfors — inflvensområde, säger stadsdirektör Stig-Ole Eriksson. — Men vi har beredskap för dethär.
vesback.
— Det förslår inte med elektrifieringen, utan kommunerna måste också satsa på en effektiv marknadsföring, säger handelskammarens VD Stefan Ing — Jag ser ingen orsak till att folk ska bo i Helsingfors när de kan bo i Karis!”
Dethär uttalandet av stadsdirektör Stig-Ole Eriksson i Karis är ett uttryck för de förväntningar man i Karis har inför vad elektrifieringen av järnvägen mellan Karis och Helsingfors ska medföra för
Karis.
aris har redan i flera år haft en positiv flyttningsrörelse.
Medan ungefär 300 människor årligen flyttat ut från Karis har 500 människor flyttat in. För 1992 blev flyttningsöverskottet dock mindre: för de tre fösta kvartalen stannade det vid 30.
— Tack vare elektrifieringen av järnvägen har vi kommit med i Helsingfors influensområde, säger stadsdirektör Stig-Ole Eriksson. Samma har tidigare hänt orter som Riihimäki, Hyvinge och Träskända. Eltågen gör det lättare för människorna att bo i Karis och jobba i Helsingfors-regionen. Redan nu har vi ca 300 karisbor som dagligen åker in till Helsingfors-regionen till sina arbetsplatser. Denhär pendlingen kommer att tillta som ett resultat av elektrifieringen av järnvägen.
Kom till Karis — Men det blir också mera attraktivt för helsingforsare att flytta ut till Karis. Vi tror fullt och fast att det finns människor i Helsingfors-regionen som vill lämna betongghettot och flytta ut tillen Juftigare miljö, närmare naturen. Och tack vare de förbättrade kommunikationerna kan de ändå ha tillgång till det kultur- och serviceutbud som finns i Helsingfors. Man kan t.ex. åka in till teater eller opera i Helsingfors och åka tillbaka med ett tåg som går 22.38 lördagar eller 22.58 söndagar från Helsingfors.
Tillsvidare gäller elektrifieringen endast tre lokaltågsförbindelser. Och två av de turerna ersätter turer som funnits också hittills. Men tidigare var man tvungen att byta tåg i Kyrkslätt. Nu behöver man inte längre byta.
— Psykologiskt känner resenärerna dethär som om man skulle ha kommit närmare huvudstaden! säger Eriksson.
Kan ännu utvecklas
Stadsdirektör Eriksson tror dock att antalet eltåg mellan Karis och Helsingfors så småningom kommer att utökas.
— En föratsättning är dock att banan Karis — Hyvinge förbättras så att man kan flytta över godstrafik till den banan. Nu blockeras persontrafiken på kustbanan av godståg som måste fram på den banan för att banan Karis -— Hyvinge är för dålig.
Eriksson säger att det redan nu finns helsingforsbor som kommer ut till Karis för att göra uppköp.
— Denhär tendensen tror vi kommer att förstärkas i och med att kommunikationerna förbättras. Dessutom får vi ju inom kort två nya, stora marketbutiker till Karis.
Eriksson är helt medveten om att en större inflyttning också medför en förfinskning.
— Det märkliga är dock att trots att vi hade en invånarökning på drygt 2 procent här i slutet på 1980talet, så var fördelningen mellan språkgrupperna nästan oförändrad. Det flyttade nämligen in också ett stort antal svenskspråkiga till Karis.
Tomter finns
Eriksson hävdar att Karis har en beredskap för en inflyttning.
— Stadsplanen för Solbacka nya bostads- och industriområde är redan klar i tekniska nämnden. Här kommer vi att få fram ett stort antal bostadstomter.
Stefan Ingvesback, VD för Västra Nylands Han delskammare, säger att eltågen nog har betydelse för Karis-regionen = — — och t.o.m. för en ännu större region.
— Men hur stor denna betydelse blir är svårt att säga. Och klart är också att förändringen inte kommer snabbt. Det allmänna ekonomiska läget i landet sätter hinder för snabba förändringar.
Ingvesback säger också att enbart elektrifieringen i sig inte förslår — Det behövs satsningar på marknadsföring av kommuner som Karis, Pojo och Ingå. Och man måste också se till att man har en tillräckligt utbud av t.ex. tomter. Kommunalmännen tar fel om de tror att folk ska strömma hit bara för att järnvägen elektrifierats.
Ingvesback menar också att man borde kunna se pendlingen ”i motsatt riktning”.
— Nu åker människorna härifrån till arbetsplatser i Helsingfors-regionen. Men en dag kan situationen vara den omvända och folk åker från — Helsingfors-regionen till arbetsplatser som finns i Västnyland. Också då är det bra med snabba och täta kommunikationer.
Utlokaliserin — Det är också klart att snabba kommunikationer underlättar utlokaliseringen av företag från Helsingforsregionen till Västnyland, fastslår YD Ingvesback.
Allt samarbete blir också lättare. De flesta kontakter kan skötas via dator, och behöver man personligen åka in till Helsingfors, kan man ta ett snabbgående tåg.
Ingvesback säger också att järnvägens elektrifiering inte medför ett uppsving enbart för Karis-Pojo.
— Nu drar också den övriga regionen nytta av dethär. L 23