Exportringar gynnar företagen
av Henrik Virtanen Forum 2008-10, sida 16, 30.10.2008
EH FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 18 2088
DEBATT
Skicka din debattartikel till feedbackQforum fi. Vi publicerar även kortare texter.
Exportringar gynnar företagen
X Regeringar och myndigheter över hela världen vidtar olika typer av stödåtgärder för att främja utvecklingen av ländernas export. I Finland är exportringar en ganska vanligt förekommande projektverksamhet för att stöda och utveckla exporten i små och medelstora företag.
Exportringar kan underlätta samarbete mellan företag som har intentioner att internationalisera sin verksamhet. Logiken bakom exportringar är att företagen tillsammans är kapabla att uppnå mera på utländska marknader, när resurserna kan slås samman och kostnaderna och riskerna delas. Exportringar kan beskrivas som ett verktyg för att snabbare och effektivare nå ut till marknader som är belägna längre bort.
Samla exportkunskaper. I en exportring deltar vanligen fyra till sex företag. Företagen bör inte vara direkta konkurrenter, snarare ska företagens produkter och tjänster komplettera varandra. Målet med ringens verksamhet är att starta export till en eller flera målmarknader, För att uppnå målet anställer företagen tillsammans en exportchef. Det är upp till företagen att själva bestämma vilken verksamhet exportringen ska ha. Man kan tillsammans göra till exempel besök hos kunder och delta i mässor. Ett annat exempel är att samarbeta med pro Henrik Virtanen är överlärare i marknadsföring på Vasa yrkeshögskola.
duktionen av broschyrer och annat marknadsföringsmaterial. Slutmålet kan vara att göra gemsamma affärer, Förutom affärer kan man i exportringen även aktivt arbeta med att utbyta erfarenheter och bygga upp företagens exportkunskaper.
Framgångsfaktorer. Exportringarna hari Finland lyckats relativt väl. De företag som har deltagit kan identifiera någon typ av positiv inverkan på verksamheten. En studie av tre exportringar i projektet Kvarken Business Partners, visar att de positiva effekterna till exempel kan vara att antalet exportaffärer och offertförfrågningar ökar, att man erhåller nya kontakter och samarbetspartners eller att exportkunskapen ökar.
Studien visar också att exportringarnas resultat och företagens engagemang i huvudsak är beroende av fem faktorer. För det första är det viktigt att företagen har tid och resurser för att aktivt kunna delta i ringens verksamhet. De företag som på egen hand inte är kapabla att fortsätta exporten efter att ringen formellt har upphört, är inte lämpade för deltagande.
Den andra framgångsfaktorn är exportchefens aktivitet och engagemang. Förutom aktiviteten och engagemanget är det också viktigt att exportchefens roll är klar, för att undvika orealistiska förväntningar från företagens sida. Exportchefen ”Om företagen riktar sig till helt olika nischer och kunder, samt om produkterna och tjänsterna inte kompletterar varandra kommer behovet av samarbete att minska. Därmed undermineras idén me exportringar. roll är i praktiken att jämna ut vägen. Det slutliga säljarbetet faller på företagens lott.
För det tredje bör resultat synas ganska snabbt. Att förvänta sig att deltagandet i en exportring genast ska leda till en ökning av antalet affärer och en ökning av exporten är orealistiskt. Detta bör företagen vara medvetna om. Ändå är det till fördel att någon form av synligt resultat uppkommer relativt snabbt för att upprätthålla företagens engagemang.
Den fjärde faktorn är att man noggrant undersöker målmarknaden och dess pris- och kvalitetsnivå, teknologin som används, samt att man utreder kundernas specifika behov och vilka anpassningar som måste göras av produkterna eller tjänsterna.
Gemensamma intressen. Slutligen är kompatibiliteten mellan företagens intressen, produkter och tjänster en viktig faktor, som underlät tar samarbetet. Om företagen riktar sig till helt olika nischer och kunder, samt om produkterna och tjänsterna inte kompletterar varandra kommer behovet av samarbete att mins ka. Därmed undermineras idén med exportringar,
Det är ändamålsenligt att fortsätta med exportringsprojekten som ett stöd för internationaliseringen i finländska små och medelstora företag.
Men det finns ändå utrymme för förbättring. Framgångsfaktorerna är kopplade både till de deltagande företagens resurser och aktivitet och till exportringarnas organisation och koordination. Detta är viktigt att beakta i ett exportringsprojekt. m