Färska VD Boris Ekman: Bra och kunnigt gäng Viking Lines motor!

av Ragnhild Artimo Forum 1994-06, sida 20-21, 28.04.1994

Taggar: Bolag: Viking Line Personer: Boris Ekman

Färska VD Boris Ekman: Bra och kunnigt gäng Viking Lines motor!

Ragnhild Artimo

Cinderella är en av Viking Lines klassiker.

Idag är de övriga “ellorna” Amorella, Isabella, Mariella och Rosella.

— Med upp till 14 000 passagerare dygnet är decentralisering av besluts processen enda sättet att klara av tem: ot, säger Viking Lines nya VD Bori man.

2 volution, inte revolution, är vad

Viking Lines nya VD Boris Ekman vill satsa på. Trots en viss kapacitetsträngdhet, och trots ännu relativt försiktigt konsumentbeteende, ser han framtiden — både på kort och lång sikt — an med tillförsikt, rentav optimism.

Beläggningen har klart ökat de senaste månaderna både på passageraroch fraktsidan. För sommarmånaderna är efterfrågan så stor att Viking Line behöver draghjälp utifrån i form av från Norge chartrade bilfärjan Jupiter, som ökar den nuvarande efter Slite-konkursen till sex passagerarfartyg decimerade flottan till sju. Vikings egna fartyg är idag Ålandsfärjan, Amorella, Cinderella, Isabella. Mariella och Rosella, samt fraktfärjan Gunilla.

— Den nuvarande flottan svarar väl mot marknadsläget, och nybyggen eller nyförvärv är inte aktuella på ett tag, säger Boris Ekman.

Klar arbetsfördelning

Ekman menar att Viking Line, idag helägt dotterbolag till åländska SF Line, från att före Slites konkurs ha varit likaägt av sinsemellan konkurrerande Slite och SF Line, nu har en stabil koncernmiljö att operera inom.

— Givetvis är jag den första att beklaga Slites öde: en sk. likviditetskonkurs, som innebar att en del av mångfalden inom Viking Line gick förlorad och många duktiga människor miste sina jobb. Övergängen från ett partförhållande till en koncerngemenskap innebar å andra sidan samtidigt en större flexibilitet, snabbare beslutsgång och mindre formell byråkrati.

Ekman konstaterar att man n inom koncernen har en klar och välfungerande arbets- och rolfördelning. — Viking Line är ett marknadsföringsbolag för de tjänster som rederiet SF Line producerar. Viking Lines arbetsfält inkluderar alltså kontakterna till kunderna, resesäljarna och resebyråerna och funktioner som bokning, reklam, resebutiker och terminalverksamhet. En central bit är marknads- och kundkännedom med sikte på att i varje läge veta hurdana tjänster kunderna vill ha, tillgodose behoven — och utveckla nya koncept som ännu bättre håller måttet.

Kunskapsorganisation

Av koncernens totalt ca 2 600 anställda är Vikings andelrunt 500. “Ett bra gäng”, klassar Ekman, som ser på

Viking Line som en typisk kunskapsorganisation. Med 21 olika datasystem för hantering av servicekedjans olika funktioner är benämningen befogad.

— Kunskapsnivån är hög, men måste kontinuerligt höjas. Den som inte utvecklas blir omkörd av konkurrenter. Så vi satsar på utveckling och utbildning — på en understruket konkret hands-on-nivå.

Ekman är skeptisk till vad han kallar “charmkurser” — Ambitiösa, kompetenta yrkesmänniskor behöver inte gulle-gullas, men de är hungriga på att sköta sitt jobb toppbra.

I en pressande konkurrensmiljö som Viking Lines är det huvudutmaningen.

Decentralisering är ett viktigt organisatoriskt redskap.

— Vi sköter 13—14 000 resenärer i dygnet, och för att klara det måste besluten tas när och där de behövs, och kan verkställas omgående. Vi arbetar iettsådant tempo att decentralisering av beslutsmandaten är enda möjligheten.

Sund ekonomi

Koncernekonomin är sund, understryker Boris Ekman. Moderrederiet SF Line är grundsolitt. Tonnaget är anpassat efter efterfrågan. Slite-affären innebar ett bortfall av Athena, Diana II. Europa, Kalypso och Olympia, och resulterade i en kraftig passagerarökning per fartyg för Viking Cine i trafiken mellan Finland och Sverige. Kapacitetsutnyttjandet på 24-timmarskryssningarna från Helsingfors och kortruttstrafiken mellan “riket” och Åland har förbättrats. likaså fraktvolymen — avsevärt.

Kapitalkostnaderna är låga jämfört med konkurrerande utbud, och resultatet för innevarande år blir “angenämt”. Utan prisförhöjningar, påpekar Ekman med en underförstådd hänsyftning till konkurrenten Silja Line.

Viking har inte “press att höja tariffpriserna”; bolaget har haft lönsam trafik. Och filosofin har enligt Ekman alltid varit att “erbjuda resor till förmånliga priser”. Det är inte synonymt med priskrig.

Taxfree-Åland trumf

EU:s kommissionsbeslut på att fartyg som anlöper Åland får bedriva skattefri försäljning är ett stimulanspaket i megaklassen. Det kommer att ytterligare öka trafiken över sydvästra Finland.

Man kan också emotse nya trafikformer på dessa rutter — samtidigt som beslutet betyder svårigheter för alternativa rutter både från Helsingfors och i Kvarken. Taxfree-trafiken skulle få ytterligare medvind av en uppmjukning av den nuvarande 24 Från Norge chartrade Jupiter skall hjälpa Viking Line över sommartoppen med 750 bäddplatser och 245 bilplatser timmarsregeln för skattefri försäljning, t.ex. till 20 timmar.

Konkurrensbilden är flerdimensionell

Aven om Boris Ekman ser tillitsfullt på yiking Lines framtid och utsikter med ser han också frågetecken och utmaningar.

Hur marknaden kommer att bete sig om ett år, om två, är beroende av så många faktorer. Konsumtionsefterfrågan väntar Ekman att håller sig “måttfull” ännu nästa år.

Konkurrensbilden är dynamisk, och mångskiftande, eftersom kam pen förs på flera länders territorialvatten. Konkurrensen, betonar Ekman, är “inte bara Silja”. Han nämner med högaktning ettriga Eckerölinjen, och Birka Line på 24-timmarsmarknaden från Stockholm.

Men konkurrens håller företaget på alerten, vaket. Så att beredskapen att ge value for money, värde för pengarna, bibehålls och förbättras.

— Den konkreta utmaningen är att fylla varje avgång, summerar Bori kman. — Med en produkt som inte kan produceras på lager fokuseras alla ansträngningar på att kunna utnyttja hela kapaciteten effektivt. 9

Kontakta: Flex-Link Systems

Flex-Link Systems

För kreativa lösningar

Flex-Link” Automationskom

XR — skräddarsydda linjärenheter XC — robust och flexibelt byggsystem XD — kompakt system för automation

Komponentleveranser och färdiga lösningar.

Mårdvägen 18/2, 00800 Helsingfors. Tel: 90-788 832. Fax: 90-788 79 ponenter

JUS 21

Utgiven i Forum nr 1994-06

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."