Utgiven i Forum nr 2008-11

Finland behöver innovationer – men inte vilka som helst

av Mari Ratinen Forum 2008-11, sida 15, 27.11.2008

Taggar: Teman: innovation

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 11 28088

DEBATT

Skicka din debattartikel til feedback&forum.f. Vi välkomnar även kortare texter.

Finland behöver innovationer — men inte vilka som helst

X I Finland pågår en livlig diskussion om innovationer, hur de ska utvecklas, vilka nationella program som behövs och vilka nya innovationsinriktade organisationer som borde skapas. Men ett faktum är att man i Finland satsar mycket pengar på utveckling av teknologier och att man har lyckats skapa många innovationer. Men det är väldigt få av dessa som utnyttjas och blir framgångsrika affärsverksamheter.

Till exempel Tekes har finansierat flera stora program för att utveckla nya teknologier och affärsmöjligheter med anknytning till klimatförändringen och växt huseffekten. Tyvärr syns effekterna av de här programmen inte i praktikeni det finländska näringslivet.

För att innovationer ska utvecklas krävs idéer och produkter som är annorlunda. Man måste ifrågasätta sina egna tankesätt och tillvägagångssätt. Här ligger det största hindret för innovationer. Många fastnar i sina egna idéer och antaganden om världen, och upprepar det man har alltid gjort. Man undviker förändringar eftersom det okända är riskabelt och skrämman Mari Ratinen är ekonomie licentiat och innovationsforskare på Hanken.

de. Innovationer som skapar grad visa förändringar och små förbättringar till det redan existerande anses ofta vara bättre, därför att de är tillräckligt lika och utvecklas av ”likadana” människor som tidigare.

Försök vara annorlunda. Radika la innovationer som innebär sto ra förändringar i det redan existerande är de mest lönsamma - men de innebär samtidigt de största riskerna. De misslyckas ofta eftersom de inte blir godkända av majoriteten eller eliten.

De radikalaste innovationerna skapas därför oftast utanför de etablerade industrierna. Ryanair med billiga flygbiljetter, Skype med IPtelefoni och Chempolis med träfri och bioteknologibaserad pappersproduktion är bara några exempel. Förstås finns det undantag. Kone har förändrat sin industri genom att skapa flera radikala innovationer, till exempel hissar utan maskinrum och rullband (autowalks) som kan installeras på golv.

Vi har relativt få aktörer och små marknader i Finland. Det är svårt att vara annorlunda, komm ”T Finland är man van att skapa nationella innovationsutvecklingsprogram och samarbetsgrupper. Nationell konsensus är kanske inte det bästa sättet att skapa framgångsrika innovationer och tillväxtföretag. från marginalen och få genomslag för sina idéer och produkter. Innovationer handlar inte bara om förbättringar, utan också om makt och kontroll över resurser och marknader.

Energi är ett bra exempel på detta. Energiproduktion är en ytterst kapitalintensiv industri. Förnyelsebara energiteknologiföretag, till exempel sådana som producerar sol-, vind- och jordvärmeteknik, är ofta små företag och de har stora problem att i dagens situation få ut sina produkter på den finländska marknaden. Dessutom handlar den nationella energi- och klimatpolitiken mera om energiproduktion än om utvecklande och utnyttjande av innovationer.

Dynamiska marknader. För att innovationer ska utvecklas krävs att man vågar godkänna annorlunda människor med arnmorlunda idéer. I Finland är man van att skapa nationella innovationsutvecklingsprogram och samarbetsgrupper. Nationell konsensus är kanske inte det bästa sättet att skapa framgångsrika innovationer och tillväxtföretag. I stället borde man skapa öppna och dynamiska marknader.

Det ligger i allas intresse att vi inte bara satsar pengar på att utveckla innovationer, utan att vi också gör vårt bästa för att de ska bli effektivt utnyttjade. Företag behövs ju alltid. m

Utgiven i Forum nr 2008-11

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."