Finländare tar USA-risk
av Peter Nordling Forum 1985-09, sida 37, 22.05.1985
tagsledningskulten är religiositet inte sällan anpassad för att skapa den rätta ”vi-känslan”, som sedan tjänar företagets syften.
— Religion är ett medel att bygga upp lojalitet, säger en 82-årig styrelseordförande utan att darra på manschetten.
Om det växer körsbärsblommor i Paradiset är osäkert. Vi vet inte ens om det förekommer kvalitetskontroll på andra sidan graven. Men ett sätt att bevara den ibland nästan religiösa anda av tillgivenhet och lojalitet som finns i det japanska näringslivet, är att garantera en samvaro också i nästa värld.
Det är ingen större hemlighet att ett stort antal japanska företagsledare är religiösa. Buddhism — kanske ett stänk zen — som smittar av sig på sättet och metoderna företagen styrs.
- n av nycklarna till den japanska före Företagsgraven, sista vilan
Kyocera, kometen på nykeramikens förlovade himmel, har sedan 5 år en företagsgrav för sina tappra affärsmän som ljutit hjältedöden i strider med konkurrenter om de stora kontrakten. Men företaget är generösare än så: också pensionärer och de anställdas närmaste familjemedlemmar har också rätt att trängas I den stora graven som finns vid templet Empukujt, mellan Osaka och Kyoto.
Graven köptes (för en himmelsk summa) till 20-årsminnet av företagets grundande. Redan nu finns där mer än en handfull gravurnor med rättrognas aska.
På gravstenen kan läsas ”Sedan företaget grundades har vi försökt göra vårt bästa, för att garantera de anställdas såväl fysiska och andliga välgång. Låt oss fortsätta det goda arbetet, och rena oss själva under livet, men också träffas ibland, när vi inte längre finns i denna värld, för att dricka sake och prata lite, på samma sätt som vi gjort under livet”
Minnespagoder för förtjänta tjänstemän
Företagsgravar är trots allt inte det mest vanliga — men förekommer. Vanligare är att ha minnestorn utplacerade vid något tempel eller minneslund.
Med en magnifik utsikt över Japans största insjö Biwa ligger en minnespark under överinseende av ett tempel. Här har en rad banker och andra penninginstitut egna minnespagoder med namnen på döda anställdas namn inristat. Med jämna mellanrum passerar en munk eller präst. Stannar till — och välsignar minnet av företagets goda döda.
Flit hedrar döda
Instrumentfabriken Mitsutoyo har valt en annan väg, och betalar för en kollektiv månatlig minneshögtid. Från ett tempel kommer en munk eller präst för att leda det som på företagsspråket kallas ”Förfäders FORUN 2/1985
Japanska afärsmän som stupat i kampe om kontrakten, vigs til sista vilan i firmans hjältegrav…
HÄRIFRÅN TILL EVIGHETEN
Många japanska företag kräver lojalitet inte bara i detta livet, utan också i nästa. Och har institutionaliserat företagsgravar. Kanske en garanti för att industrihemligheter inte avslöjas ens i nästa liv festivalen”. Att alla anställda — under ledning av VD eller styrelseordföranden — ställer upp, och ber gudarna ta väl hand om de döda familjemedlemmars själar, är en självklarhet. Dessutom ingår en bön som klart och mycket uttalat säger att de anställda ska arbeta hårt och vara flitiga för att hedra sina förfäder, genom att visa att dagens människor kan arbeta lika hårt som gårdagens!
Religion förenar
Högtidligheten startar kl 16.30. Ett par kvinnliga kontorister offrar blommor till gudarna. Efter att två manliga anställda tänt levangce ljus, går styrelseordföranden fram till altaret och tänder rökelse, varvid de drygt hundra närvarande anställda sjunger den buddhistiska sången ”Lagens Berg”.
Högtiden avslutas med att styrelseordföranden håller ett kort anförande till förfädernas ära.
— Management utan intimt samarbete mellan de anställda är en omöjlighet, predikar han. — Enda sättet att skapa samarbetsanda är genom att odla fram ett gemensarrt självförtroende bland alla anställda. Detta kan byggas upp genom att tillsammans och i grupp gå igenom en religiös upplevelse.
För utomstående kan det kanske verk effektsökeri att hålla det månatliga mötet. Men inget kan vara felaktigare; det hålls lika regelbundet på avdelningskontoren i landet — som på dotterbolagen i Västtyskland, USA och Brasilien. Att högtiden dessutom hållits varje månad sedan företaget grundades 1934, visar också cen seriösa och långsiktiga inställningen.
Zen och management
Många representanter för det nordiska näringslivet har kommit i kontakt med Toshiwo Doko, hedersordförande för Keidanren, det mäktiga japanska industriförbundet. Få känner däremot till att den snart 90årige ledaren är en trogen och aktiv buddhist — och anser att den religiösa tron är en av grundstenarna på vilken landets industriella framgångar vilar.
— Om zen periodvis har varit något av ett mode bland intellektuella i väst, har denna sekt av buddhismen ett inte obetydligt inflytande på idéerna bakom japanskt managemert.
Zenmästaren Dogens tänkande ligger till grund för arbetsgivareföreningen Nikkeirens ledare och dennes kollega, VD för Tokyo El. Och båda styrs bl a av Dogens devis: — Sitt på Dina ben. Pladdra och rationalisera inte! Lennart Utterström 33