Finländsk nykomling tog 90 proc av fransk marknad
Forum 1976-07, sida 42, 28.04.1976Taggar: Bolag: Soffco Orter: Frankrike
42
FORUM 7 : 76
Finländsk nykomling tog 90 proc av fransk marknad
Ett ganska sensationellt genombrott på den franska marknaden har gjorts av ett nystartat finländskt dotterföretag, som bland annat tagit 90 procent av den franska marknaden för specialdestillatorer.
Det är Oy Soffco Ab, som nu utvidgat sin verksamhet från att vara importör av franska produkter till Finland (plus mycket annat: här säljer de bland annat Wärtsiläs stora tornlyftkranar), till att exportera finländska produkter till Frankrike.
= Soffco är ett finländskt aktiebolag där den största aktieägaren är familjen Demoulin, ursprungligen franska, numera schweiziska medborgare. Knowhow finns alltså redan om franska förhållanden och fransk marknad. Soffco-France dras av Gunnar Björksten som startade verksamheten i Frankrike från noll år 1972, och nu genom en första stororder lyckats öppna marknaden bland annat för vattendestillatorer, en helt finländsk uppfinning. Konstruktör är Risto Saari och destillatorerna grundar sig på en termodynamisk process. Tillverkare i Finland är Santasalo-Sohlberg. De stora franska kunderna finns inom den farmaceutiska och den kemiska industrin. Soffco-France har till och med på den stenhårda fönsterglasmarknaden lyckats vinna framgångar. Bland annat har man sålt en lamineringslinje för säkerhetsglas till Frankrike. Det här säkerhetsglaset består av två glasskivor med en plastfilm emellan. En order har redan gått till en av Frankrikes största glasgrossister — trots konkurrensen från en stark fransk glasindustri. Säkerhetsglaset kommer från Tamglas i Tammerfors. Det som definitiv skulle garantera framgång på vindruteglasmarknaden vore ett avtal med bilindustrin, men konkurrensen är sådan att förhoppningarna inte är så stora. Däremot kör man in sig på bilreparationsverkstäder. Finländarna är i motsats till många av jättarna inom glasindustrin intresserade också av mindre affärer.
Efterfrågan på byggnadsglas är det just nu inte så hävt med, men normalt räknar man med ett visst intresse tex från franska skolor där säkerhetsglasen vunnit ökad popularitet.
Lahden Rautateollisuus produkter för fanerindustrin marknadsförs också av Soffco i Frankrike. En fanerlinje såldes 1973, och senaste år kompletterades den med andra maskiner.
Fanerindustrin i Frankrike bygger i stor utsträckning på import av exotiska träslag. Nu höjer emellertid u-länderna alltmera sin förädlingsgrad, påpekar Gunnar Björksten för Forum, och på sikt blir den franska fanerindustrin alltmera hänvisad till bois domestique, inhemska träslag. Här passar de finländska maskinerna utmärkt.
Kapitaltunga konsumtionsvaror är en annan sektor av Soffcos verksamhet. Gunnar Björksten konstaterar att konsumtionsmönstret i Frankrike mer och mer förändrats i riktning mot sådana under senaste tid. Värre var det de första åren då en viss arbetslöshet parades med ökat sparande.
Nu siktar man framför allt in sig på högklassiga båtar för Medelhavsområdet. De kommer från Åbo Båtvarv. Klientelet är rätt konservativt och en rekommendation från en god vän som köpt en liknande båt väger tungt. Kan man sälja till en opinionsbildare i de rätta kretsarna så är ens lycka gjord. Soffco-France har nu tolv anställda i Paris och Gunnar Björksten anser att början lovar gott, med ett produktsortiment som är mindre konjunkturkänsligt än pappers- och träindustrins. — Fransmännen är alltid beredda att pröva nya tekniska lösningar, säger han. Man kan alltid — också under lågkonjunktur, — sälja ny teknik om det går att visa att den är kostnadsinbesparande.
Logiska och skarpa affärsmä — I dag -kan vi konstatera: prisgapet till våra konkurrenter är för stort, konstaterar ekonom Kari Ritvos vid Finnboards representationskontor i Paris, FinncartonSjöholm. Den franska produktionen är underkastad prisstopp, medan vi har en prisnivå som är lika hög som den heta försommaren 1974. Inte ens 1974 kom vi up till det förutsedda resultatet och därefter har det hela tiden varit svag nedförbacke.
Sy» Senaste år var direkt dåligt. Försäljningen var 60 procent av föregående års. Och ekonom Ritvos anser att kommer Finnboard detta år upp till 1973 års försäljning vore det utomordentligt. Men det vågar han inte tro på, han förklarar att han vore nöjd med 1972 års försäljningssiffror. Den lokala konkurrensen har blivit allt starkare, i synnerhet prismässigt. Finländarna är trots allt marginalleverantörer i Frankrike och det går inte att hålla en orimlig prisnivå. Kari Ritvos anser dock att botten nu är nådd. Efterfrågan börjar öka. De stora lager som bildades 1974 håller på att tömmas och från och med årsskiftet lagrar man åter i normal omfattning. Agenturen har varit etablerad i Frankrike redan i femtio år, men Finnboards ”egen” har den varit sedan 1966. VD är Vänd!