Finländska biltvättare erövrar Europa
Forum 1969-14, sida 11-13, 17.09.1969Taggar: Bolag: Rateko Oy Orter: Finland Teman: biltvätt
Finländsk biltvättare erövrar Europa
Tvättning av bilar med automatiska tvättmaskiner är en kompromiss, men en bra sådan som i snabb takt vinner terräng i hela världen. Maskinerna klarar inte av »specialsmuts» som beck, insekter m.m. utan i sådana fall måste resultatet bättras på för hand. Också den finländska industrin är med i bilden, Rateko Oy i Karhula exporterar 90 procent av sina Finnmatic tvättmaskiner för bilar och behärskar dessutom 54 procent av den inhemska marknaden.
Om man inte vill dricka en snabb kopp kaffe medan biien tvättas kan man sita kvar i bilen och läsa tidningen. De mera avancerade modellerna torkar bilen efter tvätten. Detta sker så att maskinen rör sig fram och tillbaka förbi bilen och torkar den med tre kraftiga luftstrålar från ett munstycke ovanför bilen och ett munstycke på vardera sidan. De roterande borstarnas långa borst består av plast, Genomskärningen är stjärnformad, vilket ger god hållfasthet förenad med lämplig styvhet.
Tillverkningen av Finnmatic tvättautomater inleddes för c. 4 år sedan ungefär samtidigt som biltvättningens automatisering inleddes i världen. I och med att den inhemska tvättmaskinen kom ut på marknaden sjönk priset på detta slag av maskiner med närmare 50 procent från den nivå som de utländska tillverkarna höll.
Den stora inhemska efterfrågan sporrade företaget till de första exportförsöken år 1966. Devalveringen förbättrade sedan konkurrensförmågan och i år torde exporten stiga till c. 3 mmk. Per den sista juli uppgick exporten till 1,4 mmk.
För närvarande snurrar finländska maskiner i de skandinaviska länderna, England, Frankrike, Österrike, Tjeckoslovakien, Rumänien, Östtyskland och Sovjet. Den första leveransen till Kanada sker i slutet av augusti och underhandlingar om leveranser till USA pågår som bäst.
Osynliga utgifter
Priset på en biltvättmaskin rör sig kring 15 000 mk. Men för att kunna exportera en vara av denna typ fordras en fungerande serviceorganisation i köparlandet. Från Ratekos sida konstaterar man att skolningen av utländsk servicepersonal är osynliga utgifter, som dock kan stiga till betydande summor.
Rateko expanderar kraftigt som bäst. Ännu denna höst flyttar tillverkningen till nya moderna utrymmen, Man lägger stor vikt vid automatisering av tillverkningen, och kommer även inom kort att köra igång en egen datamaskin för planeringen.
Roterande borstar
I princip består biltvättarna av en stålram som rör sig på skenor och är försedd med tre roterande borstar. Av de tre roterande borstarna, som drivs av individuella motorer, tvättar den horisontella borsten kylarmasken, motorplåten, taket och bakdelen av bilen medan de vertikala borstarna tvättar bilens sidor. Då maskinen rör sig åt ena hållet längs bilen tvättar den, och på återvägen sköljs bilen. Tvättiden varierar mellan 2 och 4 minuter beroende på maskin och bil.
Vänd!
Forum 14/69 1"
Hon är en kvinna i farten. Förtjänar bra. Vet vad hon vill. Och alltid på väg. Varit och shoppat…
Någon gång vill hon vila en stund. Läsa Eeva i lugn och ro. Då är Ni på tumanhand med henne. Ni och Er produkt.
Rikta Ert reklambudskap till henne som läser Eeva. Hon har råd.
12 Forum 14/69
Hon är en av de 534.000 kvinnor som läser Eev 325.000 av dem är i åldersgruppen 20-49 år, 182.000 personer i ledande ställning eller funktionärer, 112.000 i högsta inkomstgruppen (siffra bästa av alla damtidningar). 88.000 har avlagt högskole-, student- eller institutexame (bästa siffran även den).
Uppgifterna ur Makrotest-undersökningen -69.
Annonsavdelningen, tel. 648386 och 646935
Biltvättare forts.
Maskinerna fås i olika modeller för personbilar, bussar, långtradare osv. Dessutom finns det kombinationstvättare som täcker ett stort antal biltyper. Företaget tillverkar även tvättare för specialändamål som t.ex. tvätt av tågvagnar.
De nyare och mera avancerade modellerna torkar även bilen. Tvätt och sköljning sker som i de äldre modellerna, men därefter kör maskinen ännu en gång av och an över bilen och blåser samtidigt en kraftig luftström från tre munstycken över bilen. Med en sådan maskin är tiden för tvätt + torkning c. 6 minuter för en personbil.
En serie på sex stycken maskiner av senaste modell för såväl tvätt som torkning, likadana som den som snurrat c. 6 veckor på Gulfstationen i Månsas, blir färdig inom kort. Av dessa maskiner levereras en till Kanada, en till England, en till Sverige och tre blir kvar i Finland.
VD för Rateko Oy Veikko Rantamo konstaterar att exporten av Finnmatic, som i år beräknas till 3 mmk, kommer att stiga med c. 2 mmk per år.
Har behovet av biltvättare vuxit fram av sig själv eller har behovet skapats av reklamen — Delvis har behovet skapats av reklam. På sätt och vis är det ju så, att vi inte skapar detta behov, utan det skapas av tvättmaskinernas ägare som blir aktiva då det gäller att skaffa tvättar till maskinen. Då han skaffar sig en biltvättare får han samtidigt som biprodukt annan försäljning. På detta grundar sig hela systemet. Vi försöker påvisa de fördelar våra kunder har av en tvättmaskin och har detaljerade kostnadskalkyler.
Varsam tvätt
Vem svarar för de skador som inträffar på bilar vid tvätt? Vi har inte fått anmälan om en enda skada, lossnade backspeglar eller annat, på två år. Som tillverkare skulle vi nog hastigt få reda på sådant. Man kan nog säga att våra maskiner tvättar garanterat varsamt. För dryga tre år sedan hade vi problem med utstickande svaga delar, men dem har vi övervunrit.
Inhemska patent
Har ni patent på detaljer i tvättmaskiner eller hur klarar ni den internationella konkurransen — Alla tvättmaskinstillverkare har vissa patent, så också vi. Jag vill inte gärna nämna några patent, det är en rätt invecklad sak. Det räcker åratal innan patenten blir godkända. En del av våra patentansökningar har blivit godkända i vissa länder, men t.ex. i Finland är saken ännu inte klar.
Kan tvättmaskinerna förbättras tekniskt sett, så att de t.ex. skulle tvätta bort flygfän från kylarmasken bättre — Hela området är ungt, maskiner av denna typ har tillverkats endast omkring 4 år i världen. Under denna tid har utvecklingen varit oerhört snabb. Maskintvätt är dock en kompromiss. De är en mycket bra kompriss, men ändå en kompromiss. Man måste utgå från att om det finns t.ex. flygfän eller landsvägsbeck på bilen så måste tvättresultatet bättra på för hand. Det är ju klart att man måste använda specialtvättmedel för specialsmuts. Vi känner nog till tvättmedel som tar bort all smuts, men vi kan inte vara säkra på att alla bilars lackering är så bra att den tål dessa medel. Vi måste sätta säkerheten främst och inte tvätta med så starka kemikalier att något annat än smutsen kan lossna.
Datamaskin planeras
Ni sade att ni i detta nu exporterat för 1,6 mmk i år, och räknar med att komma upp till 3 mmk innan året är slut. Det betyder c. 200 maskiner på export i år. Hur tror ni att marknaden utvecklas — År 1970 exporterar vi för 5 mmk och år 1971 för 7 mmk. Våra kalkyler förutser detta resultat, och hittills har kalkylerna stämt mycket bra. Konkurrensen på den internationella marknaden är hård, och för att klara oss och hålla vår marknadsandel måste vi gå ytterst långt i kostnadskalkyler m.m. För några veckor sedan startade vi en egen systemplanering för miniatyrdatamaskin, och den första september i år startar vår egen miniatyrdatamaskin.
80 liter vatten per bil
Vattenförbrukningen är 80 liter och elförbrukningeu bråkdelen av en kilowattimme per tvättad personbil. Tvättmedelsåtgången är även rätt liten. Högt räknat kan driftskostnaderna tänkas stiga till I mk och 50 penni per bil inklusive personalnader, och det betyder 4 300 tvättar 4 5,00 mk så har maskinen betalat sig. I självbetjäning sjunker kostnaderna till c. 70 p. per bil. — Knappast är driftskostnaderna så höga, tvättmedelskostnaderna t.ex. är endast 10—17 penni per bil. 4300 tvättar betyder ett års användning och knappt ens det. Med andra ord en liten mängd tvättar för att maskinen skall betala sig. Man har t.om. kalkyleret med 23 p. per bil, 1 p. för el, 5 p. för vatten, 10 p. för tvättmedel och vax 7 p. Om bilen blåstorkas tillkommer 4 p. el för detta.
Om man räknar enligt maskinens maximala kapacitet betyder 4300 tvättar 27 arbetsdagar i ett skift. Är det då vettigt att ta fem mark för en tvätt — Till vår politik hör att vi skulle vilja se tvättpriset lägre. Men tar man tvättmaskinsmarknaden i Finland som en helhet måste man beakta att det finns endast c. 300 tvättmaskinsinnehavare. En så liten klick håller sig rätt väl samlad i priskonkurrensen. Det är än så länge ingen massprodukt ,och det gör att konkurrensen sist och slutligen inte är så hård om kunderna.
Nöjda kunder
Från innehavarnas sida konstaterar föreståndaren O. Selin för Gulfstationen i Månsas, som har en av de senaste modellerna att maskinen fungerar klanderfritt.
— Maskinen har varit i bruk från den 1 juli i år, och efter en del begynnelsesvårigheter arbetar den mycket bra.
— Hur länge vi måste tvätta med den innan den betalat sig kan jag inte säga. Sommaren har varit ovanligt vacker, och det har varit rätt lugnt på tvättfronten än så länge. Men det att vi inte behövt anställa någon skild tvättare är en stor fördel.
— Jag är mycket nöjd med maskinen och blev förvånad över hur försiktigt den tvättar. Den är mycket känslig och lättar genast på trycket för utstående föremål som speglar mm. Speciellt uppskattar jag luftblåsningssystemet. ao
Forum 14/69 13