Finlir i vd-klassen
av Bo Ingves Forum 2016-07, sida 24-25, 25.08.2016
Taggar: Bolag: Volvo Teman: bilar
”Finli ir i vd-klassen
FORTSÄTTNING FÖLJER. Volvo hoppas att 590 och farmamodellen V90 kommer att göra samma succé som suven XC90 har gjort. Men där den bilens grillribbor putar utåt är de hungrigt konkava i nykomlingen.
Nya Volvo 590 väckte i jun en nyfikenhet som visade att överraskande många kände till nykomlingen innan den ens fanns i butikerna.
BO INGVES TEXT OCH BILD
X En limousinkörande taxiförargäst på min sommarstuga kom ett snäpp längre än att enbart känna till vad som komma skall i augusti, då bilen alltså finns i butikerna.
”Nästa vecka borde jag få bilen som mitt arbetsredskap; sade han i förtroende på bastulaven.
Bolaget han kör för är inriktat på krävande kunder så uttalandet är väl ett tecken på att den nya Volvon värderas högt. Men varför inte vänta på V90, den är väl mera lämpad som taxibil ”Då man kör limousinebilar ska det vara en sedanbil. Det är liksom inbyggt i konceptet,” konstaterade han.
Då hade bilen en månad tidigare själv besökt sommarstugan i Österbotten och visat framfötterna i många saker. En sak är klar: bilen är en njutning att ratta.
Fjädringen äter omärkligt upp vägens ojämnheter trots att bilen hade flortunna, breda däck på 21 tums fälgar. Styrningen är precis och låter dig som förare verkligen slappna av i bilen. Ljudnivån är dessutom exemplariskt låg
Där föregångarna var relativt trånga i baksätet, om föraren har ens lite längre ben, är nykomlingen riktigt rymlig åt alla håll.
Däremot var det inte lätt att ta sig in i baksätet för en lite längre person på grund av taklinjens lutning. Man kan väl säga att designern rår och försäljaren tvår (händerna). Framsätet är däremot lätt tillgängligt.
Jag har inte ännu testat V70, men av allt att döma är dörröppningen mera rejält tilltagen på höjden eftersom taklinjen är rakare.
Fyrcylindrigt krut. Den provkörda versionen var den nuvarande toppversionen T6 med fyrhjulsdrift. Säkert inte den som kommer att säljas mest, men den enda som fanns tillgänglig för provkörning i Finland.
För en luttrad journalist var det visserligen trevligt att bli artigt bemött av diverse vaktpersonal som studerade bilen i Hartwall Arenas parkeringshall. Gärna hade jag i alla fall testat de mera folkliga dieslarna D5 (235 hk) eller D4 (190 hk) som är klart billigare och därför mera efterfrågade.
Storsäljaren torde bli D3 (150 hk) vars leveranser börjar mot slutet av året. Till skillnad från tidigare kommer den också att fås med fyrhjulsdrift, till farmarmodellen. De facto tror man på Volvo att den blir populärast.
Ingångsversionen har utrustningsnivån Momentum, som innehåller det mesta en normal bilist behöver inklusive många av de säkerhetssystem som Volvo har utvecklat.
Trots att den provkörda versionen med topputrustningen Inscription har ännu mera att erbjuda har man ändå lyckats klämma in extra utrustning för närmare 26 000 euro.
En uppdatering som kan vara aktuell för den verkliga musikälskaren är att uppgradera till Bowers & Wilkins superljudanläggning Sensus Connect Audio Premium med 1400 watt, 19 högtalare och ett verkligt tajt basljud.
Det ojämna antalet högtalare kommer sig av att en centrumhögtalare finns placerad överst på instrumentbrädan för att skapa äkta surroundljud. Men som allt det övriga som styrs med pekskärmen ska man inte tro att man bemästrar musikanläggningen så där bara. Det gäller att noggrant bekanta sig med bruksanvisningarna.
FINJUSTERAD. Formgivningen har lyckats trolla bort den verkliga storleken.
DUBBELT UPP NER. Inget tvivel om att den här bilen har krut under motorplåten. NN
GOTT OM UTRYMME. Baksätet är rymligt men nacken ska vara smidig för att komma in i bilen.
Acceptabelt törstig. I genomsnitt drog bilen cirka 8 liter bensin under provkörningen som gick på alla typer av vägar.
Med tanke på den massiva kraft som bilen erbjuder känns det som en överkomlig törst. Exempelvis Ford Mustang som provköredesi majnumret drog över hälften mera.
Men så hade den bilen dubbelt flera cylindrar än Volvon. Kanske den därför även hade dubbelt mera motorljud. I den förfinade Volvon gör inte motorn mycket väsen av sig förutom vid accelerationer. Men också då låter det ganska mjäkigt jämfört med Mustangens mullrande bas.
Säkerhetsutrustningen är på hög nivå redanigrundutförande. City Saftey har utökats medigenkänning för stora djur, som älgar och renar, och varnar samt bromsar in bilen vid behov. Pilot Assist hjälper föraren att hålla bilen inom körfältsmarkeringar i hastigheter på upp 130 km/t. I kombination med de > VOLVO 590 OCH V9 = Efterföljaren till den stora sedanen S80 och kombin V70.
Bs Priset på billigaste versionen Sgo D3 Momentum är 44 400 euro då den kommer mot slutet av året.
sm Huvudkonkurrenter är Audi 6, BMW 5-serie och Mercedes-Benz E-klass.
VOLVO 590 T6 AWD INSCRIPTION
Effekt: 235 kW/32o hk / 5700 Vridmoment: 400 Nm / 2200-5400 Topphastighet: 250 km/t Acceleration 0-100: 5,9 sek. Snittförbrukning (EU): 6,5 liter CO2-utsläpp:165 g/km Bagageutrymme: 500 liter
Mått (L/B/H): 4 963/1890/1 443 Växel: 6-växlad automat
Pris: Från 76 400 euro
KRÄVER STUDIER. Pekskärmen kräver ordentlig påläsning för att hanteras smidigt.
adaptiva farthållaren som automatiskt anpassar hastigheten enligt bilen framför innebär det ett klart lyft i trafiksäkerheten.
Volvo betonar att det är fråga om assisterad körning, inte autonom körning. Det gäller alltså fortsättningsvis för föraren att hålla händerna på ratten och själv observera trafiken. I all synnerhet som Pilot Assist inte alltid känner igen körfältsmarkeringarna och den adaptiva farthållaren kan slunga dig ut i periferini till exempel en rondell.
Laddhybrid på kommande. Volvo $/V90 kommer nästa år också som laddhybrid mednamnet T8. Den har ännu vassare acceleration än provkörda T6 och ska kunna köras femtio kilometer på el innanbensinmotorn rycker in.
Sammantaget är det inte mycket ont att säga om bilen. Pekskärmen kunde vara intuitivare att använda och dörröppningen till baksätet kunde vara högre.
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 72016 | 25 |