Finnair investerar : Flygplan för miljarder
av Peter Nordling Forum 1987-02, sida 08, 05.02.1987
Taggar: Bolag: Finnair Teman: flygplansindustrin
FINN vå
Airbus A300
Inför 90-talet förbereder Finnair sitt nösta stora nvesteringsprogram. Långdistansplanen förnyas mea början I mitten av 90-alet.
r investerar:
FLYGPLAN FÖR MILJARDER
Kukkonen skall hela långdistansflottan vara utbytt strax efter sekelskiftet. Det betyder att fyra DC-10:or och åtminstone en Airbus ersätts.
— Dessutom kan det bli aktuellt att skaffa något plan för nya rutter eller för att öka antalet flygningar på de nuvarande, säger Kukkonen.
Ett nytt plan kunde t ex sättas in på den tilltänkta rutten till Peking. Andra rutter som behöver tilläggskapacitet är de som Finnair flyger endast en gång i veckan.
= Finnairs tekniska direktör Esko
Tre alternativ
Vem eller vilka som får Finnairs order är inte ännu avgjort. Valet står i det här skedet mellan MD-11, tvåmotoriga Boeing 767 och Alrbus 310. Airbus har också bjudit ut den nya modellen A 340. Priserna för de här planen varierar mellan 50 och 80 miljoner USD. Till detta får man lägga ca 15 procent för serviceutrustning. Något billigare blir det efter det femte planet.
Kukkonen räknar med att Finnair kan tvingas fatta åtminstone ett preliminärt beslut synnerligen snabbt. Leveranstiderna är nämligen långa. För tillfället är leveranstiden för Airbus mellan sju och åtta år och för MD-11 ca tre år.
Kukkonen finner det sannolikt att Finnair går in för endast en plantyp.
Finnair innebör det utgifter på 14—2,3 miljarder mark enbart för flygplan.
— I ett litet bolag med få plan blir det annars olönsamt. Endast i det fall att planen väsentligt kompletterar varandra kan det bli aktuellt med två olika modeller, säger han.
Ingen brådska Kukkonen betonar att nyanskaffningarna i och för sig inte brådskar. Finnairs långdistansflotta är förhållandevis ny, bland de nyaste i världen. Medelåldern för planen är åtta år och de äldsta DC-10:orna har inte mera än drygt tio år på nacken. Mogna för utbyte blir de då de varit i trafik 20—25 år och då är de inte ännu slutkörda. Därför kan de I allmänhet säljas till hyfsa de priser. Av betydelse är givetvis också att planen är av kvalitetsmärken. — Hittills har vi alltid hittat köpare som |essutom betalat ett bra pris och då säljs anen inte till B-klassens flygbolag eller till redje världen, utan till förstklassiga bolag a i Europa, säger Kukkonen. Någon våldsam effekt på Finnairs budget får investeringsprogrammet inte eftersom köpen sker under en lång tid. — Egentligen är investeringarna i nya plan en process som pågår hela tiden. Då långdistansplanen förnyats börjar vi byta ut planen på de korta rutterna, berättar Kukkonen.
[ oso
Peter Nordling 9
BRL
Te | > a Finnairs tekniska direktör Esko Kukkonen räk nar med att den nya plantypen måste väljas mycket snart - rm 2E1 211987 FORUN,