Utgiven i Forum nr 1987-02

Finnair investerar : Flygplan för miljarder

av Peter Nordling Forum 1987-02, sida 08, 05.02.1987

Taggar: Bolag: Finnair Teman: flygplansindustrin

FINN vå

Airbus A300

Inför 90-talet förbereder Finnair sitt nösta stora nvesteringsprogram. Långdistansplanen förnyas mea början I mitten av 90-alet.

r investerar:

FLYGPLAN FÖR MILJARDER

Kukkonen skall hela långdistansflottan vara utbytt strax efter sekelskiftet. Det betyder att fyra DC-10:or och åtminstone en Airbus ersätts.

— Dessutom kan det bli aktuellt att skaffa något plan för nya rutter eller för att öka antalet flygningar på de nuvarande, säger Kukkonen.

Ett nytt plan kunde t ex sättas in på den tilltänkta rutten till Peking. Andra rutter som behöver tilläggskapacitet är de som Finnair flyger endast en gång i veckan.

= Finnairs tekniska direktör Esko

Tre alternativ

Vem eller vilka som får Finnairs order är inte ännu avgjort. Valet står i det här skedet mellan MD-11, tvåmotoriga Boeing 767 och Alrbus 310. Airbus har också bjudit ut den nya modellen A 340. Priserna för de här planen varierar mellan 50 och 80 miljoner USD. Till detta får man lägga ca 15 procent för serviceutrustning. Något billigare blir det efter det femte planet.

Kukkonen räknar med att Finnair kan tvingas fatta åtminstone ett preliminärt beslut synnerligen snabbt. Leveranstiderna är nämligen långa. För tillfället är leveranstiden för Airbus mellan sju och åtta år och för MD-11 ca tre år.

Kukkonen finner det sannolikt att Finnair går in för endast en plantyp.

Finnair innebör det utgifter på 14—2,3 miljarder mark enbart för flygplan.

— I ett litet bolag med få plan blir det annars olönsamt. Endast i det fall att planen väsentligt kompletterar varandra kan det bli aktuellt med två olika modeller, säger han.

Ingen brådska Kukkonen betonar att nyanskaffningarna i och för sig inte brådskar. Finnairs långdistansflotta är förhållandevis ny, bland de nyaste i världen. Medelåldern för planen är åtta år och de äldsta DC-10:orna har inte mera än drygt tio år på nacken. Mogna för utbyte blir de då de varit i trafik 20—25 år och då är de inte ännu slutkörda. Därför kan de I allmänhet säljas till hyfsa de priser. Av betydelse är givetvis också att planen är av kvalitetsmärken. — Hittills har vi alltid hittat köpare som |essutom betalat ett bra pris och då säljs anen inte till B-klassens flygbolag eller till redje världen, utan till förstklassiga bolag a i Europa, säger Kukkonen. Någon våldsam effekt på Finnairs budget får investeringsprogrammet inte eftersom köpen sker under en lång tid. — Egentligen är investeringarna i nya plan en process som pågår hela tiden. Då långdistansplanen förnyats börjar vi byta ut planen på de korta rutterna, berättar Kukkonen.

[ oso

Peter Nordling 9

BRL

Te | > a Finnairs tekniska direktör Esko Kukkonen räk nar med att den nya plantypen måste väljas mycket snart - rm 2E1 211987 FORUN,

Utgiven i Forum nr 1987-02

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."