Finnstar och Ilmatar kryssade i medvind
av Sixten Johansson Forum 1979-07, sida 18, 25.04.1979
Finnstar och Ilmatar kryssade i medvind
Finnlines och Silja Line, med var sitt passagerarfartyg ombyggt för kryssningstrafik, rapporterar båda om tillfredsställande erfarenheter av den första kryssningsperiod i sydliga vatten fartygen nu har bakom sig. Den goda efterfrågan överskre i vissa fall förväntningarna, och anslutningsflygen blev en flaskhals.
uu» Finnlines fartyg Finnstar transporterade ungefär 3 200 passagerare under den första kryssningsperioden längs Västafrikas kust. Huvudparten av passagerarna, ca 60 procent, var finländare — en stor del av dem med tidigare fjärrkryssningar bakom sig. En flaskhals för Finnlines blev anslutningsflygens kapacitet, som överskreds av efterfrågan.
De övriga kryssningsresenärerna utgjordes främst av tyskar, ca 500 passagerare, och svenskar, ca 300 passagerare. Omkring 100 passagerare kom från Benelux-området och Storbritannien. Enligt en kundundersökning rederiet gjorde bland passagerarna samlade maten ombord och fartygets personal de flesta pluspoängen. Nöjd var man också med hytt- och = restaurangutrymmena samt det sk idrottsdäcket, som föll speciellt mellaneuropéerna i smaken.
I området kring Kanarieöarna och den västafrikanska kusten, som trafikeras av ca 15 internationella kryssningsfartyg, stod Finnstar för ca 10 procent av utbudet räknat i resedygn.
Goda utsikter
I början av denna månad har Finnstar utchartrats till en tysk researrangör, och kryssar nu på Medelhavet och vid den norska kusten. I juli och augusti sätts fartyget igen in på den traditionella östersjörutten Hel 18
De tog sin del av kryssningskakan …
e , |. BERRENE ba bee TT a oa Gc - . — singfors-Slite-Köpenhamn. Utgående från det goda försäljningsresultatet för denhär säsongen ser man enligt direktör Olavi Pylkkänen med tillförsikt på nästa fjärrkryssäsong, som tar vid i november. Finnstar kryssar igen huvudsakligen i de västafrikanska vattnen, med starthamnen förlagd till Las Palmas, och på vårvintern kryssar fartyget i Medelhavet.
”Experiment”
Silja Lines fartyg Ilmatars första kryssningsperiod, som av informationschef Hans Häggman karakteriseras närmast som ett experiment, slog också väl ut och ger löfte om fortsatt verksamhet. Under den sexveckorsperiod fartyget kryssade med utgångspunkt från Malaga transporterade det ca 2 000 passagerare. Också här var intresset bland finländare
NEGL. LEE = is ou EFktire sar - Er
IM ny T på ee wo oda i ON ra
In : RR FUN fana fan o och svenskar — de senare avreste också från Helsingfors — så stort att flygkapaciteten Helsingiors—Malag blev för liten. Men i motsats till Finnstar bestod Ilmatars resenärer till 50 procent av utlänningar, främst tyskar och holländare.
Efter kryssningsperioden i egen regi har också Silja Line chartrat sitt fartyg till tyska arrangörer, som under våren ordnar turer längs den norska kusten.
— Ekonomiskt gick södernkryssningarna ungefär jämnt ut, berättar Hans Häggman, men vi närde heller inga förhoppningar om stora vinster. Huvudsaken för denna period var att sondera marknaderna och pröva den egna organisationen, och med dethär för ögonen är vi nöjda.
I sommar återupptar Ilmatar trafiken till Leningrad och Reval, men vänder på hösten igen stäven mot sydligare vatten.
FORUM 7/79