Utgiven i Forum nr 2013-06

Finsk mobilkompetens lever vidare i nya former

av Patrik Harald Forum 2013-06, sida 07, 19.06.2013

Taggar: Teman: mobiltelefoner

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 6 2013

Nokias dominans är förbi, men det finländska mobilkunnandet lever vidare också i andra bolag.

PATRIK HARALD TEXT & FOTO

I mitten på maj visade de nya finska mobiltillverkaren Jolla upp sin första produkt. Bakom Jolla, som för ett år sedan dök upp från nästan ingenstans, står ett gäng tidigare Nokiaanställda som valde att jobba vidare på Meego, det vill säga den plattform som Nokia för drygt två år sedan ratadetill förmån för Windows Phone. Resultatet av Jollas arbete är operativsystemet Sailfish.

Åtminstone på tekniksajter och bland ”nördarna” har intresset för Jolla varit stort. Samma dag som det blev möjligt att förhandsbeställa Jollas mobil kunde man på Twitter se många som meddelade att de redan hade bokat sitt exemplar. Det är rätt modigt att beställa en 399 euros mobil som man inte har testat och som vi överhuvudtaget vet ganska litet om. Säljstarten har Jolla angett till ”slutet av året” så vad säger att den som i dag är en hugad köpare inte kan ha ångrat sig före det?

Här styrs förhandsbeställarnas köpbeslut knappast av en övertygelse om att Jolla är världens bästa smartmobil, utan kanske mer av starka sympatier för det lilla uppstartsföretaget som vågar utmana jättarna i branschen.

Om Jolla lyckas hålla sig flytande på den hårt konkurrensutsatta smartmobilmarknaden återstår att se. Chanserna förbättras i alla fall av att de flesta Android -appar går att köra på Sailfish-plattformen. Att Jolla självt skulle lyckas med att bygga upp ett helt eget ekosystem ter sig närmast som en utopi när man

Finsk mobilkompetens ever vidare I nya former

UPPSTICKARE. Jollas mobil är utrustad med en dubbelkärnig processor, LTE-stöd, 16 gigabytes internt minne och en 8 megapixels kamera. Bakstycket är utbytbart och tanken är att erbjuda bakstycken med olika tilläggsfunktioner. The Other Half" kallar Jolla sin idé.

beaktar att inte ens Windows Phone, medjätten Microsoftiryggen, har tagit mer än ett par procent av världsmarknaden som i dag domineras av Apples iOS och Googles Android.

Här utgör Finland för övrigt ett undantag. Tack vare finländarnas Nokia-trohet är Windows Phone den största mobilplattformen i vårt land med 35 procent av marknaden, mot 33 procent för Android och 30 procent för iOS (Iphone). Detta enligt enrapport från Marketvisio i början av juni.

I och med Jolla har Finland nu två mobiltillverkare. (Hur man definierar vad som är finskt kan man förstås diskutera). I och för sig hade Finland två mobiltillverkare också under hela 1990-talet när Benefon var en värdig konkurrent till Nokia på den snabbt växande gsm-marknaden. Precis som Jolla hade Benefon grundats av tidigare Nokia-anställda. I dag verkar företaget under namnet GeoSentric och utvecklar i huvudsak teknologi för positionsbestämning.

Jolla är inte det enda beviset på att mobilkompetensen i Finland lever vidare och tar nya former. Förra veckan invigde sydkoreanska Samsung under högtidliga former sitt nya forsknings- och utvecklingscenteriEsbo. Och i december meddelade kinesiska Huawei att man investerar 70 miljoner euro i ett forsknings- och produktutvecklingscenter i Finland. I båda fallen har etableringsbesluten påverkats av tillgången till lokal kompetens; ett mobilkunnande som under flera decennier byggts upp kring Nokia.

Samtidigt har flera hundra mindre företag grundats av tidigare Nokiaanställda som tvingats sluta när mobilföretaget minskat sin personal.

Hur många av de här företagen som finns kvar om några år vet vi förstås inte, men hur som helst är nyetableringarna en positiv signal omaatt finskt mobilkunnande lever vidare. För Nokia är det kanske däremot ett dilemma att deras uppsagda förmågor plockas upp av bolagets argaste konkurrenter. m

Utgiven i Forum nr 2013-06

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."