Flytande cellulosafabrik någonting för oss?
Forum 1977-09, sida 23, 18.05.1977Taggar: Teman: cellulosafabriker
Flytande cellulosafabrik någonting för oss?
Ny)” Flytande cellulosafabriker — är det något för Finland? Det har många undrat efter det den stora nyheten om den japanska fabriken kom, som ska transporteras över världshaven till Brasilien och förankras vid Amazonfloden.
Jaakko “Pöyry & Co. har fått motta förfrågningar från varv i hela världen, som här sett en potentiell marknad. Också hos oss har skeppsvarven, bland annat Wärtsilä, haft diskussioner om frågan med Pöyry,
Det fanns ett speciellt projekt i Afrika, det sk Gazelle-projektet i Gabon, där det kunde ha kommit i fråga för Pöyry att bygga en flytande fabrik, eventuellt då i samarbete med Wärtsilä. Men det är ”inte mera aktuellt”, konstaterar direktör E Ehrnrooth vid Pöyry & Co. Däremot har Gazelle-projektet nu officiellt fått grönt ljus i Libreville för någon vecka sedan då landets president officiellt informerade om att projektet får genomföras. Pöyry är inkopplat. Tillsammans med två franska företag, Sétimec och Technip bildar det finländska konsultföretaget ett sk PST-konsortium, där även Stora Kopparberg är know-how-partner.
Någon flytande cellulosafabrik blev det alltså inte denna gång. Troligt är dock att det japanska experimentet inte blir det enda, utan får några efterföljare. Någon stor marknad kan det dock inte vara fråga om.
Fördelarna med en flytande fabrik är att byggandet
FORUM 9/7 går betydligt snabbare än det .skulle göra i ett u-land med ofta nästan obefintlig infrastruktur och oskolad arbetskraft. Begränsningarna är dock, enligt direktör Ehrnrooth både många och stora:
Den slutliga platsen ska ligga vid en flodbädd och vara så belägen att man kan komma dit med pråm. Sedan ska fabriken kunna dockas och torrläggas. Det räcker inte med detta. Det krävs i alla fall en hel del infrastruktur och skolning för att få den att fungera.
Idén som sådan är inte ny. Den skissades upp redan för 8-10 år sedan av ingenjör Karl-Erik Lekander i Svensk Papperstidning med Eriksbergs Varv som intressent. Lekanders tanke var att en sådan flytande fabrik överhuvudtaget inte skulle bli fast stationerad, utan kunna flyttas längs floden och avverka skogen undan för undan …
Direktör Ehrnrooth tror mera på en konkurrerande teknik, sk modulbygge. Också den har utvecklats inom varvsindustrin framför allt i samband med oljeborrningsriggar. Modulbygge innebär att man bygger mycket stora bitar (på upp till 1500 ton) på landbacken, och sedan med ett speciellt hydrauliskt transportsystem baxar ombord dem på transportpråmar och därefter med samma hydraulik tar dem i land. Inga dylika fabriksprojekt är emellertid ännu under arbete i Finland. Däremot är man bla i Frankrike långt inom detta område, berättar direktör Ehrnrooth. Oo
Möjligt med borgfred?
DET SKULLE FINNAS vissa möjligheter att nu förverkliga en liknande borgfred som uppnåddes 1968-69 mellan statsmakter och arbetsmarknad, anser Föreningsbankens chefdirektör Mika Tiivola. Vi ska inte vänta på ”et lämpligt = inrikespolitiskt läge” — den stunden kommer aldrig.
Bankdirektör Tiivola, som talade vid Ekonomiekandidatföreningens lunchmöte i Helsingfors, efterlyste också en bättre samordning mellan penningpolitiken och finanspolitiken. Han sade att en sträng kreditpolitik är fullt möjlig, men under förutsättning att Finlands Bank tryggar det privata näringslivets produktiva investeringar. — Våra företags finansiell ställning är i dag mycket oroande. Endast få når upp till 20 procents avkastning och flertalet rör sig mellan 10 och 20 procent. En 50—50: relation mellan eget och främmande kapital är i vårt land en utopi, ansåg chefdirektör Tiivola.
Han angrep också energiskatten som införts under en tid när staten stod inför en kassakris. Nu finns inte det motivet längre. Vårt samhälle har inte råd att belasta varken löntagare . eller företag med den skattebörda vi har idag. Att jämföra skattebördan i vårt land med andra rikare länders är felaktig, därför att den anges i procent av bruttonationalprodukten, som i världens rikaste län-’ der är mycket högre än hos oss. Man säger inte heller vad skatten består av, påpekar Tiivola.
kryss i kalendern
SVENSKA BYGGMAÄSTAREFÖRBUNDET I FINLAND
FÖRBUNDETS STIPENDIEFOND utdelar i år 2 resebidrag till mässan i Lutzern »Altbau — Modernisierung» den 9-—12 september 1977, bidragens storlek å 800 mk, samt 2 resebidrag å& 400 mk till NBD i Köpenhamn den 23-25 augusti 1977,
Resan till Lutzern sker i RKL:s regi. Till fonden riktade ansökningar sändes till Svenska byggmästareförbundet i Finland, Eriksgatan 24 A 6, 00100 Helsingfors 10 före den 19 maj 1977.
VÄST-NYLÄNDSKA BYGGMÄSTAREFÖRENINGE 4 juni-SÄSONGAVSLUTNING med damer lördagen den 4 juni på Knipan i Ekenäs, Bindande anmälningar före den 20 maj till Anders Bittait, Ekenäs och K E Grönquist, Karis, Buss ordnas från Hangö.
60 & har redan erlagt sin medlemsavgift för 1977, Om du inte hör till dem så är det orsak att skynda på.
EKONOMFÖRENINGEN NIORD rf. Fritidsgillet ordnar sedvanlig stadsorientering onsdagen den 25 maj. Träffpunkt och tid får Du veta vid anmälan. Teatervännerna glöm inte 23. 5. på Lilla Teatern. Hushållslärarna inbjuder till en heldagsexkursion till Humppila glasbruk och Finlaysons textiloch plastfabrik i Forssa. Frukost å mk 20,— Samling onsdagen den 1 juni vid Järnvägsstyrelsen kl. 9,45. Anmäl genast om deltagande.
TEKNISKA FÖRENINGEN I FINLAND
INFORMATIONSLUNCH onsdagen den 23 maj (Obsl inte 24 maj) kl 12.00 i klubbrestaurangen. Utrikeshandelsminister C€ G AMINOFF kåserar över ämnet »Synpunkter och reflektioner på arbetet i regeringen». Lunch till nedsatt pris 16 mk. Alla medlemmar välkomna. Anmäl gärna om deltagande på förhand, senast tisdagen den 24 maj] tel 90-601 300/Christina Fredriksson.
Avd, IV
Som ett förtsatt led i avdelningens strävanden att medlemmar utanför Helsingforsregionen, kommer vi att hålla årsmöte onsdagen den 1 juni 1977 hos Partek i Pargas. På mötet behandlas de i & 4 angivna ärendena.
I samband med mötet får vi bese Parteks anläggningar. Representanter för Åbo Akademis Anläggningstekniska och Värmetekniska Institutioner kommer att presentera sin verksamhet. Partek bjuder deltagarna på förplägnad.
Avfärd med buss från TFiF kl 9.30 — ankomst till Partek ca kl 12.00.
Aterfärd ca kl 20.00 — ankomst till Helsingfors ca kl 23.00. Eftersom antalet platser är begränsat skall Du anmäla Dig till TFiFs kansli, tel, 90-601300/ Christina Fredriksson senast fredagen den 27 maj 1977.
Alla Abo-bor skall ta tilfället i akt att träffa Helsingfors-kollegerna 2 engagera .