För mycket pengar?
av Nicholas Anderson Forum 2008-02, sida 14, 28.02.2008
Taggar: Teman: kollektivtrafik
EN FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 2 2088
ANDERSON
Nicholas Anderson är Senior Vice President vid Svensk Exportkredit i Finland oc chef för SEK:s rådgivningsenhet.
Städer och länder prioriterar sina invånare på olika sätt. Dubai har valt en miljöförstörande exploatering baserad på lyxkonsumtion medan Singapore investerar i kollektivtrafik och utbildning.
För mycket pengar?
En del av er kommer kanske ihåg att jag arbetar i Singapore ända fram till sommaren. Därför kommer mina kolumner att vara färgade av upplevelser från mina resor i Asien och Mellanöstern. Nyligen kom jag tillbaka från en femdagarsresa till Dubai. Det är ett ställe som är fyllt av överraskningar. Dubai har fyra miljoner invånare, och av dessa är 20 procent egna medborgare. Resten är utländska arbetare.
Ungefär 40 procent av bruttonationalprodukten är direkt baserad på utvinning av olja och gas. Efter upptäckten av olja för 30 år sedan har Dubai genomgått en genomgripande förändring från att ha varit ett utarmat ökenområde till en stadsstat med höga byggnader, enorma hotell och många banker. Dubai är en skattefri handelsplats som försöker bli ett finanscenter i Mellanöstern, precis som Singaporeäri Asien,
Hotellet som jag bodde på är en mystisk arabisk oas mitt i en urban djungel av stål, betong, stenar och sand. Utanför hotellet går tusentals mörkhyade arbetare omkring i gula stövlar. Deras huvuden är inlindade i gamla handdukar för att samla upp svetten under arbetsdagen på tolv timmar på höga byggplatser som ser farliga ut. Lyftkranar, vissa av dem är 500 meter höga, lyfter stål och cement från lastbilar som ser ut som leksaker nere på marken. Det här är staden som år 2010 kommer att göra anspråk på att ha den högsta byggnaden i världen.
På ett område som når så långt som ökat kan se från min balkong står hundratals glasklädda byggnader, och en ny
Arbetet på varje byggplats fortsätter dygnet runt sex dagar i veckan.
Resultatet är ett miljömässigt kaos som ingenting har att erbjuda världen, så som jag ser det. Staten tillåter att Dubai våldtas. Luften förorenas av ansvarslöst och massivt byggande. Hotellets simbassäng måste rengöras varje vecka för att få bort det tjocka lagret av smuts som samlas på bottnen. Vägarna är fyllda av avfall och svart rök från enorma lastbilar som transporterar byggnadsmaterial.
Kollektivtrafiken är ingenting att tala om och att gå till fots är livsfarligt eftersom stadsjeepar av modell jätteformat härskar över staden. Luftkonditioneringen surrar i bilar och byggnader. Staten är rik och bränslet är billigt — så varför inte bränna iväg så mycket som möjligt. Arbetskraften är billig: 150 euro per månad inklusive mat och en bäddplats.
Singapore har valt en annan väg, Där planerar man och bygger, men tar samtidigt hand om sina egna invånare. Utbildning och socialt ansvar är centrala politiska frågor som regeringen aggressivt driver. Att arbeta hårt och ta hand om sig själv är också värden som står högt i kurs.
Till problemen hör att mycket energi går förlorad på grund av dåligt byggande och att antalet bilar är alldeles för stort, Men Singapore uppmanar sina invånare att spara. Singapore är ett modellexempel på hur en stad lyckats planera och upprätthålla en förträfflig kollektivtrafik i kombination med fung erande vägtullar. Singapore kommer att investera stora summor för att göra buss- och metronätverket dubbelt större under den kommande sju roa kung Staten ärrikoch.— =Imoer a dussintals nya motorvägar. bränslet är billigt kunna erbjuda bostäder till rimliga Varje månad öppnas nya fina —8 å varför int e priser, Singapore är en stad som förhotell och luxuösa shopping- MM . a 3 står hur man beaktar invånarnas incenter för att tävla om turis- bränna Ivag sa tressen, och deras framtid.
terna och den ständigt växan- Jag saknar definitivt Helsingfors, de andelen utskickade arbets- mycket som men det är spännande att bo i Asien.
moj ligt.
tagare från utländska företag.
Strunta i Dubai …. a