Företagen duckar inför de nya oljepriserna
Forum 1974-04, sida 13, 06.03.1974Taggar: Teman: oljepriser
Företagen duckar infö de nya oljepriserna
Forum pejlade i en snabbrond in åsikter och åtgärder i olika branscher inför energisituationen.
SKOGSINDUSTRIN:
Visa korten!
Vår största energiförbrukare. Tilläggsräkningen på olja för enskilda företag ligger mellan 45—100 miljoner mark. Krisen som sådan dock ingen kalldusch. Mekanisk träförädling är nästan självförsörjande, cellulosaindustrin till 80 procent, pappersindustrin går till 20 procent på ”egen” energi.
Pappersindustrin är ”tung” -industri där svängningarna noteras först efter en tid. Ännu märks ingen nämnvärd exportnedgång, inte ens till Storbritannien, trots frakthöjningar mellan 14 och 22 procent. Såhär säger man i enskilda företag: Serlachius: ”Staten bör småningom spela med öppna kort. Vi har ännu inte fått veta råoljepriset”. (VD Gustaf Serlachius).
Serlachius säljer 36 procent på hemmamarknaden. Har inte hunnit riktigt med i svängarna när det gällt vissa papperskvaliteter, bl a har man nu en viss överproduktion av kräpp. Råvaruförsörjningen lite problematisk, eftersom man varit tvungen att använda 50 procent stock i pappersmassan, en dyrare lösning. Plastfabriken i Kolho bar lagts på is.
Enso-Guzeit: Budgeten översedd i flera repriser. Investeringsplaner har ‘framskjutits åtminstone temporärt. ”Lönsamheten lidande och det inverkar på längre sikt på investeringarna. Men kris ett för stort ord” (direktör Simo Vuorilehto). Enso täcker inom kort 70 procent av sin köpta energi med jordgas, men priset är oklart. Revidering har skett av fanerproduktionen.
Yhtyneet Paperitehtaat: ”Möjligheter till mjuklandning och tid för anpassning måste vi få” (informationschef Toivo Nordberg).
Forum 4/74
Kalorijakt pågår som bäst inom alla företag. Man duckar inför de höjda oljeprisen så gott det går. Budgeter ses över, investeringsplaner läggs temporärt på is. Reaktionen är dock ganska trög i tung industri, trä, papper och metall. Ändå efterlyser man där mjuklandning och tid för anpassning. Rederiernas kunder knorrar inte (frakterna har tvärtom ökat), men kanske oljebolagens — där har krediterna skurits ned.
METALLINDUSTRIN:
Kalorijakt
Metall/varv är också tung industri med långsamma reaktioner. Siktar på effektiva sparåtgärder. Lever helt på köpt energi. Rauma-Repola: ”Höjt råoljepris slår inte lika hårt som eventuella inskränkningar i tillgårigen på olja. Då blir det minskad export, omdirigering av arbetskraft, krympta investeringar” (Rauma-Repolas ”energiexpert” Matti Itkonen) Rauma-Repola hade räknat med 10 procents ökning av oljeförbrukningen detta år. Nu försöker man kompensera, utnyttja avfall o dyl.
BYGGNADSBRANSCHEN:
Hösten frågetecken
Cementindustrins stora fråga: Hur ser läget ut på byggfronten efter semesterperioden?
Lojo Kalk: ”För tillfället har vi en liten överproduktion på cementsidan som kunde exporteras” (direktör Risto K Alanko). Två ugnar står just nu, men av andra orsaker. ”Normalt” kunde Lojo Kalk exportera 25 procent av cementproduktionen.
Investeringar har framskjutits eller strypts. 15 procent av investeringsmedlen lagda på is. ”Om byggnadsverksamheten lamslås av höga pris i höst blir vi tvungna att lägga om” säger Alanko.
PLASTINDUSTRIN:
Ful! sysselsättning
Plastex (Lojo): ”Vi investerade 2 Mmk i fjol — utan att ha én aning om någon kris. Det ger oss full sysselsättning fö " åtminstone två år framåt” (direktör Erk ki Ant-Wuorinen), Plastex kunde anställa ett tiotal personer till utöver de 80 nu anställda men ”vill inte i det här skedet irritera medtävlarna!” Plaste skaffar ’en tredjedel av sina råvaror i hemlandet, resten på dyra amerikanska marknader. Råämnen som tidigare köptes för I mk/kg kostar nu upp till 5.55 mk/kg. Råvaran utgör 30—40 procent av färdigvarans pris. Dyrare frakter inverkar också på prisen. Plastex förbrukar inte några större mängder energi i produktionen.
REDERIERNA:
Inget knorr
Rederierna har infört extra bunkertillägg på färjorna. I början av krisen 10 procent, sedan 17.5 procent och i januari 22.5 procerit, som nu har fixerats att: gälla trafiken Finland-Sverige. För trafiken på kontinenten gäller 18 procents tillägg och till England 15.5 procent. Polar-Express: Temporära störningar. För tillfället endast besvärligheter med bränsleinköp i Österrike och Italien. ”Men kunderna krorrar inte, vi har t om noterat en ökning i frakter under januari, och februari ser ut att bli bättre än normalt” (direktör CG Björkenheim).
OLJEBOLAGEN ”Normalökning” föll bort
Två problem: Direktiven om att konsumtionen ska skäras ned — med andra ord, man får inte försöka driva upp försäljningen. Och så finns det ett underskott som gjort att man tvingats införa kvoteringssystem. Men det här är allt i skuggan av de höjda priserna. Inga större chanser att få lån, krediterna hos kunderna måste alltså skäras ned för att hålla rörelsen i gång.
Shell: ”Alla nyinvesteringar i nya servicestationer på is” (direktör C J Carls on). Fartbegränsningen har gjort att en ”normal” ökning på 8—10 procent har fallit bort. Kvoten samma som i fjol — men priset högre. m 13