Fortsatt neråt för bilhandeln men positiva tecken finns
av Bo Ingves Forum 1993-13, sida 10-11, 14.10.1993
Bilhandelns ökenvandring fortsätter, även om nybilsförsäljningen har utvecklats en aning gesitivare än beräknat. De depressiva tongångarna från våren om totalt 45 000 sålda bilar har nu skrivits upp til 52 000. Med nuvarande försäljning föräldras dock bilbeståndet snabbt i Finland. De senaste fem åren har bilarnas medelålder ökat med ett år.
10
Bo Ingve ymptomatiskt för dagens ekono miska läge i landet är att person bilsköparna satsar på säkra kort. Det innebär att polariseringen inom branschen ytterligare har skärpts. De tre största bilmärkena, Toyota, Opel och Nissan har förstärkt sin position samtidigt som mindre märken har det allt svårare att hävda sig. De tre stora har sammanlagt 40 procent av marknaden,
På paketbilssidan är utvecklingen ännu klarare. De tre största, Toyota, Volkswagen och Ford har nästan 80 procent av marknaden, På paketbilssidan är Toyota den verkliga giganten (1416 sålda paketbilar) med nästan dubbelt större försäljning än tvåan Volkswagen.
Det finns klara regionala skillnader mellan bilförsäljningen i landets olika delar. Jämfört med i fjol har handeln löpt bäst i Tavastland, S:t Michels län och i Mellersta Finland. I norra Finland, Kuopio län och i huvudstadsregionen har försäljningen fallit klart över landets medeinivå.
På personbilssidan är det en tydlig trend att såväl småbilsförsäljningen som försäljningen av bilar med motorvolymer över 2 liter minskar på bekostnad av mellanklassen. Endast en femtedel av de sålda bilarna har en motorvolym under 1,3 liter eller över 2 liter.
Japanska och tyska bilar drar
De finska bilköparna föredrar japanska och tyska bilar. Av de personbilar som såldes under det första halvåret hade hela 37 procent japanskt ursprung. De tyska bilarnas andel var 29 procent. Det innebär att endast var tredje bil har något annat ursprungsland.
Hos återförsäljarna har läget ljusnat såtillvida att många har börjat visa positiva resultat igen. Orsaken är dock inte en förträfflig försäljning, utan bakom resultatförbättringen ligger hårda saneringar och en avsevärt förhöjd effektivitet. En hel del butiker ligger i dag öde och antalet anställda har minskat från ca 33000 personer 1990 till ca 20000 idag. Det är en nedgång på ca 40 procent.
Toyota Corolla leder i år serien kumulativ mest sälda modeller med 3476…
Priset på nya bilar har stigit långsamt trots den försvagade marken. Det är främst sänkningen av bilskatten i maj som har bromsat upp trycket på prishöjningar åtminstone för tillfället. Å andra sidan har medborgarnas klart höjda spariver lett till att den inhemska efterfrågan dämpats, speciellt kanske på dyra kapitalvaror som bilar. En orsak till att bilhandeln i alla fall kunnat justera upp sin prognos, är de kraftiga räntesänkningarna.
Under årets åtta första månader har det sålts 39 000 nya personbilar, d.v.s 21 procent mindre än i fjol. Under samma period har paketbilsförsäljningen rasat med 35 procent till 3500 sålda bilar. Den bilskatt på 35 procent som i början av maj drabbade de tidigare skattefria paketbilarna, ledde till att alla skattefritt importerade paketbilar snabbt såldes slut. Efter den tillfälliga toppen blev försäljningen mycket lam under sommarmånaderna, och hösten väntas inte bli mycket bättre.
Lastbilsförsäljningen har sjunkit me —Ln Saab Marknadsandelarna 6000 age aa - 2 4000 os Ad Mercedes-Benz = det första halvåret SE Fit 1989 och 1993 12000 Honda (ordningsföljden enligt 10000 EE Mitsubishi de 15 mest sälda 8000 Ön oo; Renault bilmärkena 1993) 6000 ensam — E = - Peugeot 4000 —LLLLLLL Lada 2000
Volkswagen 0
Mazda
Toyot 10970 129 27 procent till drygt 500 bilar, men sommarens försäljning har varit större än i fjol.
Bilimportörernas ordförande Juha Voittis konstaterar att det är positivt att bränsleskattens förhöjning i början av året kompenserades med att bilskatten sänktes med 20 procent i maj.
— Staten har därmed gått in för att förverkliga den parlamentariska trafikkommitténs mål att förskjuta beskattningens tyngdpunkt från själva bilinköpet till användningen av bilen. Det här är viktigt också med tanke på vikten av att bilbeståndet skulle förnyas.
Toyota leder, men Opel är i hasorna
Toyota är ännu marknadsledare på personbilsmarknaden. men Opel ligger inte många bilar ifrån. I juli och augusti var Opel det mest sålda bilmärket. Marknadsandelen var i augusti drygt 16 procent, vilket är all time high för märket i Finland.
14920 16 (ordningsföljden enlig lid av Nissan Sunny, 3117 sålda.
De kumulativa marknadsandelarn för de femton mest sålda bilmärkena var i aueusti sålda bilar 57 5531 224 5454 8 4913 0 3044 20 2384 8 2236 7 2180 3 Yo 2019 9 No 1881 8 1469 4 Yo 1310 3 2 1265 3 Yo 874 22 844 5 577
Toyota 1 Opel 1 Nissan 1 Ford
Volvo Volkswagen Mazda
Lada
Peugeot
Renault Mitsubishi Honda
Fiat
Mercedes
Saa 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Lt] 1 2 3 4 =NNORWLWRBUVVUKBONAR
De enda märken som lyckats öka sin försäljning från i fjol är Fiat (+ 5096), Mercedes Benz (+ 296) och Skoda (+ 4396). De största förlorarna är Audi (- 6696), Hyundai (- 5696), Subaru (- 5596) och Saab (- 5196). De övriga bilmärkena har förlorat mellan 5 och drygt 40 procent av sin marknad.
De kumulativt mest sålda modellerna i år är Toyota Corolla (3476 sålda), Nissan Sunny (3117), Opel Astra (3019), Toyota Carina (1701 ) och Ford Mondeo/Sierra (1544). Av de enskilda modellerna har Opel Corsa, Ford Mondeo, Volkswagen Vento. Fiat Uno, Volvo 900-serien och Volvo 850 ökat sin försäljning i år jämfört med i fjol. LJ
Bilförsäljningen i jämförelse det första halvåre 1989 och 199 de 15 mest sålda bilmärkena 1993)
Mitsubishi
Mercedes-Benz